Hallo,
Het accu lampje ging gisteren plots branden.
Nou dacht ik, dynamo kapot.
Een gebruikte dynamo gekocht, erin gezet en wat denk je, lampje brande nog.........
Nou is mijn vraag:
-Wat kan mog meer de oorzaak zijn dat het acculampje brand??
-Er zitten twee draadjes op de dynamo (1 blauwe en de andere is ook blauw maar dan met een dun zwart streepje)
-Moet er nou op een van de blauwe draadjes spanning staan als ik de auto op contact zet??
Ik meet op de klemmen wat op de dynamo zitten geen spanning als de auto loppt , en op de draadjes van de draadboom zelf ook geen spanning...
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is de gebruikte dynamo wel heel
en zat er geen verschil in de aansluitingen(stekkertjes)
Heb je de plus kabel weer aangesloten op de dynamo? B+
het blauwe draadje gaat naar het lampje en de blauw/zwarte gaat naar de ECU.
dat is wat ik denk hans
verkeerde dynamo en stekker eraf en aansluiten maar
ik heb wel een schema.........
moet je wel zeker weten dat t de juiste dynamo is
anders branden straks ALLEEN nog maar lampjes
we horen het wel als de topicstarter terug is................
is geschrokken en zn stekker weer aan t monteren
hier zijn we weer...
De andere dynamo heeft niet de zelfde aansluitingen.
Er zat een Valeo in met 1 stekker(twee aansluitingen)
Andere dynamo is een bosch met 2 aparte aansluitingen.
Ik dacht dat ik de draadjes van de stekker (valeo) gewoon op de bosch kon solderen(heeft ook een blauwe en blauw/zwarte)
Is maar goed tot ik de stekker nog niet afgeknipt heb........
Jesus ik dacht het al, misschien toch de verkeerde aansluiting, dynamo komt van een passat 1.9tdi 1998
die van mij is uit 1999
16 jaar
hoop maar dat je ecu nog heel is
je kan er wel een Bosch inhangen als je de draden niet verwisseld.
blauw/zwart op W en blauw op D+
en natuurlijk de Plus vanaf de accu, anders doet het nooit.
ja de dikke kabel heb ik ook aangesloten.
Draadjes heb ik niet verwisseld ( draadjes van de andere dynamo waren over geknipt) en ik heb naar de kleuren gekeken.
Maar op welk draadjes komt nou 14v te staan??
Volgens mij is de sloop dynamo ook keduk...
heb ik mooi staan te klooien vandaag.
16 jaar
laat je oude lekker reviseren
kost de wereld niet en gaat gewoon weer een ton mee
Ik denk ook dat ik dat ga doen.
Alleen had ik het graag zeker geweten dat niks mis is met de blauwe draadjes.
vandaar de vraag of er nu 14v opstaat als je hem op contact zet of als ik de motor laat draaien??
16 jaar
bij contact zal er massa gemeten worden(anders rand t lampje niet)mmaar bij jou wordt ook dat door de ecu geregelt en zal de dynamo moeten laden voordat t signaal 12 v wordt
Dus als ik het goed begrijp, komt er 14v op het blauwe draadje als ik de auto laat lopen (stekker effe losgekoppeld en rechtstreek op de dynamo gemeten.)
Als dat zo is, dan is de dynamo van de sloop dus keduk, want ik meet geen 14v op de dynamo.
Daarvoor gaat mijn lampje ook niet uit...
16 jaar
even de boormachine op de poeli kijken of die spanning geeft let op draairichting
16 jaar
Andere dynamo is al in de auto gemonteerd.
Geeft geen spanning op de aansluiting.
16 jaar
das duidelijk komt van sloop ??? even ruilen doen ze niet moeilijk om
16 jaar
moet wel de draad aangesloten zijn anders ziet de ecu m niet
Ik heb al gebeld, morgen maar even omruilen.
Ze hadden nog een bosch liggen. Wel weer andere aansluiting maar dat moet geen probleem zijn volgens hans4040
16 jaar
zal toch ook niet lukken
de bekrachtiging is anders
anders hadden ze met 1 type genoeg gehad
Dan maar reviseren, of ik moet nog ergens een Valeo tegen komen...
Wat bedoel je met de bekrachtiging is anders??
16 jaar
ik weet niet of je een klein beetje handig bent maar reviseren stelt niks voor borstels beetje schuren klaar wij deden niet anders zal er weer een heel verhaal komen maar zo simpel is het in wezen wel
16 jaar
reviseren is ietsjes anders dan schuren robby
dynamo demonteren
goed reinigen en dan de lagers vervangen
collector afdraaien
lamellen reinigen om sluiting tegen te gaan
borstelhouder/regelaar ddiode brug vervangen
alles monteren en testen
dan is ie gereviseerd
anders ben je op de manier beun de auto haas bezig
moet effe doen maar geen garantie en daarna is t n ander zn proble(e)m(car)
Dat reviseren zal wel lukken, dat was ik ook al van plan.
Ik ben vanmorgen bij de automatrialen zaak geweest met de regelaar/koolborstels. maar de koolborstels/regelaar hadden ze niet.
Toen maar naar de sloop (200m verder) gereden en een andere gekocht. (aangezien ik de auto nodig heb)
Even voor de duidelijkheid:
Een bosch dynamo gaat dus niet lukken zeg men hier ivm andere bekrachtiging??
16 jaar
jonge ik weet het had het er al bij gezet maar dynamo is al kapot dus die. heeft die lekker in je schuurtje spul uit elkaar halen ik heb het dus niet over de diodebrug gehad ook niet over de spannings regelaar maar gewoon een dijnamo weer aan de gang krijgen voor weinig geld dat hoor ik in bijna elke topic mag niks kosten en het houdt je van de straat moet je hobbij zijn en dat zijn we toch met zijn allen o nog even dit ben robbij niet maar willem
16 jaar
sorry groot
maar ben nu met 3 dyna bezig en t wordt verwarrend met alle namen
sorry willem
Vandaag dynamo gewisselt, was toch niet goed (aansluitingen)
Zit nu wel een bosch in, maar dan met dezelfde aansluitingen en alles is ok.
CARS&MOTORS had gelijk ,de bosch dynamo met andere aansluitingen kun je niet zomaar erin zetten
Ik had een schema gevonden waarin het verschil tussen de twee dynamo's bescheven stond.
Weer wat geleerd...
Bedankt voor jullie (snelle) antwoorden
16 jaar
je was me weer voor he moet je niet eten
16 jaar
als jij een dag later pas reageerd?
maar gelukkig opgelost
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar