Volkswagen Golf IV: rook,trillend stuur en vermogenverlies

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Hallo,

ik vertel dit verhaal redelijk uitvoerig, omdat de oorzaak nog niet gevonden is. HELP!
In december 2008 begon mijn Golf IV TDI 1.9 diesel (110 pk) iets met het stuur te trillen als ik in de 5de versnelling ongeveer 100 km/h reed.
Bijna tegelijkertijd kwam ik erachter dat er meer rook (zwart) uit mijn uitlaat kwam.
Ik kon hier echter nog goed mee doorrijden. Doorrijden bedoel ik mee:3500 km per maand. Dus ik ben met dit euvel verder gereden, totdat het te erg was.

Het probleem werd steeds erger. Was het eerst bij 100 km/h, daarna al tussen de 100 en 120 km/h.
Trillend stuur en zwarte rook uitstoot (best dik zwart) als je gasgeeft. Daarbij geen vermogen en trillende auto (stuur vooral).
Wat me opviel was dat als ik 2 keer goed gasgegeven had met zwarte rook (bij 130 km/h), de 3 keer daarna minder rook kwam.
Dus net of die iets schoongeblazen heeft ofzo???
Het probleem breidde zich uit door al bij 80 km/h dat te gaan doen en nu bij 60 km/h.

Mijn monteur heeft het vliegwiel + koppeling vervangen.
Hijzelf denkt pompverstuivers. Hij zegt al gekeken te hebben naar de kabelboom en de EGR klep (kan ik niet kontrolleren).
We laten nu de pompverstuivers checken. Hoorde al van de kosten.

Wie herkent dit? En dan bedoel ik vooral, het werd steeds erger. Dus eerst bij 100, toen tussen 100-120. Toen 80-120. Toen 60-120.
Ik denk ook vooral als die turbo moet komen, dat hij het dan heeft.

Hoor graag van jullie?

THANKS!

ami_holland

Geplaatst door ami_holland (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Je schrijft een 110PK

Een 110PK heeft geen pompverstuivers.
Vermeld evt de motorcode, wordt alles een stuk duidelijker van.

Misschien ook verstandig de EGR eens aan te pakken en dichten dmv een plaatje...

Gr. paul

ami_holland (0), 14 jaar geleden

Hoi Paul,

waar haal ik die motorcode vandaan? Op de papieren van de auto?
De monteur heeft de papieren.

Ja EGR zou de monteur naar gekeken hebben. Geen idee.

Maar het is duidelijk een verslijten van iets of verergeren, omdat het euvel steeds meer werd.

gr,
ami

ps 110 pk geen pompverstuivers?

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

o.a staat de motorcode in je boekje (1 blz witte stikker) ook staat de code op de distributiekap.
En nee! een 110PK is geen pompverstuiver.

Gr. paul

ami_holland (0), 14 jaar geleden

Hoi Paul,

ok, rond de 110 pk.
Wat ik wel weet is dat die pompverstuivers heeft.

Ik heb de auto nu niet in mijn bezit en boekjes ook niet (bij monteur).
Helaas kan ik jullie hierdoor die motercode niet geven.

Hoor graag verder.

gr,
ami

ami_holland (0), 14 jaar geleden

Heren,

het probleem heeft me heel veel geld gekost.
Mede omdat mensen dingen hebben vervangen die niet kapot waren.
Ik had van de nokkenas een nok versleten. Reperatie 1700,-
Totaal heeft het me 5000,- gekost.
Dus weet wie je aan je auto laat werken.

gr,
ami

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ami

Waarom is hij niet eerst uitgelezen en in de meetwaarde blokken gekeken alvorens eerst een berg met onderdelen te vervangen die achteraf dus helemaal niet nodig waren ?

Gr Stefan

ami_holland (0), 14 jaar geleden

Hoi Stefan,

ze hebben mij verteld dat die uitgelezen is geworden en dat er niks te zien was bij het uitlezen.
En dat was bij het bedrijf die ook gevonden hebben dat het een nok was, het euvel.
Pas toen ze de kop eraf hadden zagen ze dat een nok versleten was.

Daarvoor heeft iemand anders vervangen:
- nieuwe koppeling + massa vliegwiel
- nieuwe kabelboom op pomverstuivers
- nieuwe verstuivers (4 stuk), peper duur

En toen had ik mijn auto nog niet gemaakt, want van al die vervangingen was het euvel niet opgelost.

gr Ami

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Als de meetwaarden waren nagekeken had dit toch naar voren moeten komen.

Veel garages kijken met de computer niet verder dan alleen STORINGS codes helaas..

Willem

ami_holland (0), 14 jaar geleden

Hoi Willem,

het bedrijf is: http://www.elektrodiesel.nl/index.html .
Ik heb geen idee, maar daar werken jongens die verstand van zaken hebben als je mij vraagt.
Wat kunnen ze nog uitlezen ipv STORINGS codes. Sry ik ben geen monteur.

Thanks voor reatie!

JWJ23 (0), 14 jaar geleden

Heb ik toch minder goede ervaring mee met dat bedrijf, alles vervangen op (op mijn kosten) en niet zoeken naar de oorzaak. Heeft me toen ook veel geld gekost en niks opgeleverd. En als ik dit nu weer lees.....

ami_holland (0), 14 jaar geleden

Tja, ik geloof ze vervangen tegenwoordig maar vanalles en dan zal de oorzaak wel ooit eens gevonden worden.
En dat alles op kosten van de eigenaar.

Ik sprak vandaag een collega.
De officiele Toyota garage had hem verteld dat de reparatie 1500,- ging kosten (koppeling, waterpomp, distributieriem).
Ging hij z'n auto halen, was de reparatie 2200,- geworden. Ja er was toch nog vanalles bij gekomen zeiden ze en die 1500 was ex BTW.

Nou gelukkig die van mij rijdt weer :-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.