Volkswagen Sharan: ruitenwissers reageren niet op schakelaar,bewegen nog wel klein

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: VR6 2.8

Het betreft de ruitenwissers vóór.

Ik zette mijn motor uit terwijl de ruitenwissers in de uiterste stand naar buiten stonden (ik reed in een flinke bui en ik stopte bij een een tankstation).
Toen ik de motor weer startte bewogen de ruitenwissers een zeer klein stukje en bleven toen stil staan. Ze reageerden echter niet meer op de stuurschakelaar.

Tot dit moment hebben de ruitenwissers altijd perfect gefunctioneerd.

Iedere keer als ik de de contactsleutel weer naar de startpositie draaide versprongen de ruitenwissers een fractie richting de ruststand. Nadat ik dit een keer of 15 had gedaan waren de ruitenwissers in de ruststand, maar nog steeds reageerden ze niet.
ANWB gekomen, kreeg het ook niet gefixd. Accu eraf, accu erop, diverse dingen doorgemeten, computer uitgelezen (gaf alleen wat incidentele motorcodes) maar niks wat in de richting van de ruitenwisser wijst.

Uiteindelijk hebben ze een spray op mijn voorruit gedaan zodat de druppels eraf waaiden tijdens het rijden, en ik in ieder geval thuis kon komen.

Ben thuis nog wat aan het prutsen geweest en tot dusverre niks kunnen vinden. Zekering is in ieder geval goed, achterruiterwisser doet het wel gewoon, en de sproei-installatie reageert zowel voor als achter gewoon.

Heb inmiddels ontdekt dat, als ik het contactslot omdraai met de schakelaar voor de ruitenwisser op aan, de ruitenwisser iedere keer een zeer klein stukje verspringt.

Samengevat heb ik het idee dat de ruitenwisser 'in de war' is en niet meer goed snapt in welke positie hij zich bevindt. Mogelijk veroorzaakt doordat ik de motor precies in de uiterste stand uit zette.

Ik beschik helaas niet over de electrische schema's van deze Sharan, noch over Elsawin ik weet niet direct waar ik de oplossing moet zoeken...

thuisknutselaar

Geplaatst door thuisknutselaar (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Sharan? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Volgens mij is gewoon je ruitenwissermechaniek vastgerot of heel stroef lopend.

thuisknutselaar (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord Ricky. Waarom denk je dat?

Met andere woorden: kunnen ruitenwissers van het ene op het andere moment 'vastgerot' raken, terwijl ze 2 minuten daarvoor nog perfect werkten?

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Omdat hij wel wil maar niet gaat.
Help hem eens met je hand heen en weer te bewegen, gaat hij dan wel door?
Om het zeker te weten zul je de wissermotor los moeten maken van het mechaniek zodat je dan met de hand het mechaniek kunt bewegen, dan kun je het voelen, maar pas heel erg op want het moet in een bepaalde inbouwstand worden teruggemonteerd tijdens inbouwen en pas nog meer op dat je niet met je vingers tussen het mechaniek komt als hij aanstaat want dan liggen je vingers eraf!! Is namelijk een heel erg sterk motortje....

thuisknutselaar (0), 12 jaar geleden

Ik kan de ruitenwisser wel met de hand bewegen, maar de motor gaat dan niet alsnog werken helaas.

De man van de ANWB dacht dat het probleem electronisch van aard was (voor wat het waard is).

En bedankt voor de waarschuwingen! :) ik kan mijn vingers goed gebruiken nog namelijk

thuisknutselaar (0), 12 jaar geleden

Kleine toevoeging: de ruitenwissers zijn echt *zeer soepel* met de hand te bewegen.
Op het moment dat ik de contactsleutel omdraai, verspringt de ruitenwisser ook *zeer krachtig* van positie, maar stopt gelijk weer.

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

dan zit het in het motortje lijkt mij
De man van de ANWB dacht dat het probleem electronisch van aard was: dat denk ik ook

thuisknutselaar (0), 12 jaar geleden

[quote=jan5047]De man van de ANWB dacht dat het probleem electronisch van aard was: dat denk ik ook[/quote]
Haha bén jij de betreffende Wegenwachter toevallig? ;-)

thuisknutselaar (0), 12 jaar geleden

Weet iemand hoe die Sharan ruitenwissermotor inwendig in elkaar zit? Zit er een positiesensor in? In dat geval kan ik morgen eens kijken of ik de motor uit elkaar kan halen en kijken of ik iets kan vinden.

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=thuisknutselaar][quote=jan5047]De man van de ANWB dacht dat het probleem electronisch van aard was: dat denk ik ook[/quote]
Haha bén jij de betreffende Wegenwachter toevallig? ;-)[/quote]
nee ik was het niet er zijn er gelukkig meer anders had ik het te druk

thuisknutselaar (0), 12 jaar geleden

Kleine update:

heb inmiddels de Bosch wisser controle module (partnumber 7 MO 955 113A of voor de Galaxy FORD 95 VW 1750 SCA) verwijderd. Helaas is hier erg weinig over te vinden op internet.

Ik heb het controle module opengemaakt en de printplaat + alle componenten zien er brandschoon en kurkdroog uit. Paar ICTjes, elco, en nog wat weerstandjes etc.

op http://www.fordgalaxy.org.uk/ford/index.... heb ik de pinbezetting voor deze controlemodule gevonden:

Pin 1 Brown Ground
Pin 2 Black +12V from K175 Wiper relay
Pin 3 White power to Wiper motor
Pin 4 Violet power to Wiper motor
Pin 5 Green +12v in when Slow or one touch selected
Pin 6 Red +12v in when Fast selected

Als ik weer even tijd heb zal ik eens gaan meten (en vooral ook nadenken wat en hoe ik het moet meten ;-) )

To be continued...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Sharan of stel zelf een nieuwe vraag.