Volkswagen Golf II : Ruitenwissers, ruitensproeierpomp, kachelfan en achterruitverwar

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6cl

Heb vandaag een probleem gekregen met mijn Golf 1.6cl. Zowel de achterruitverwarming als de ruitenwissers voor + achter, de ruitensproeierpomp en de kachelfan (stand 1+2+3) werken ineens niet meer.

Zekeringen zijn allemaal nog goed.

Probleem is echt in 1x gekomen dus deze verschillende systemen zijn niet 1 voor 1 uitgevallen.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

ALVAST BEDANKT!

vwrik

Geplaatst door vwrik (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Paulus8636 (0) PRO, 12 jaar geleden

Ontlastrelais (X-relais) of contactblokje achter het contactslot kapot.

Gr.
Paul

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

krijg je wel spanning op de zekeringen?

vwrik (0), 12 jaar geleden

[quote=Paulus8636]Ontlastrelais (X-relais) of contactblokje achter het contactslot kapot.

Gr.
Paul[/quote]
Welk nummer heeft dit relais?

En dat contactblokje zit een best eind weg geloof ik of niet? Is er nog een manier om te testen of het je contactblokje is?


[quote=jan5047]krijg je wel spanning op de zekeringen?[/quote]
Nee, op geen van de betreffende zekeringen spanning gemeten.

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

ga eerst maar eens meten begin bij blokje contactslot of daar spanning uitkomt

vwrik (0), 12 jaar geleden

[quote=Paulus8636]Ontlastrelais (X-relais) of contactblokje achter het contactslot kapot.

Gr.
Paul[/quote]
Waar zit het X-relais? Ik weet alleen al die genummerde relais bij de zekeringen te zitten.

vwrik (0), 12 jaar geleden

Heb net even gemeten bij het contactblokje, op de dikkere aders staat zowieso spanning. Waarschijnlijk is dit de ingaande spanning dus daar valt altijd wat te meten... ik weet alleen niet tussen welke uitgaande aders ik moet meten om te weten of het contactblokje defect is.

Ik heb de volgende keuzes:

DIKKE ADERS zwart-geel, zwart-rood, rood.
MIDDELDIKKE ADER: zwart.
DUNNE ADERS grijs, bruin-rood.

Tussen welke aders dien ik te meten om te weten of het probleem van mijn contactblokje komt?

Alvast bedankt!

vwrik (0), 12 jaar geleden

Aangezien niemand een suggestie heeft waar ik moet meten, heb ik net maar een nieuw contactblokje besteld.

Hoop dat het hiermee opgelost is. Ik laat het sowieso even weten hier!

vwrik (0), 12 jaar geleden

Zojuist contactblokje vervangen, dit geeft geen enkel verschil. Nog steeds dezelfde problemen...

Waar zou ik nu het beste verder kunnen zoeken?

erik2819 (0) PRO, 12 jaar geleden

Zwart/geel is die van je X-contact.(dikke rode is constant plus klem 30,rood/zwart is je klem50 voor je startmotor,zwart is klem 15 spanning na contact)
Dan blijft in principe je relais over maar een slechte aansluiting achter op de zekeringkast kan ook nog.
Ik weet alleen niet zo welk relais van je X-contact is.
Soms zitten er meerdere relais in je zekeringkast die gelijk zijn.
Als je nu eerst opschrijft op welke plaats welk relais zit en de relais even merkt met een stukje tape oid dan kun je de relais die voorzien zijn van hetzelfde nr even omwisselen en zo testen of alles weer werkt.
Je kunt ook elk relais afzonderlijk overbruggen met een draad voorzien van platte stekkers maar dan moet je wel zeker weten dat je de juiste contacten overbrugd.(schema staat vaak op het relais)
Gr Erik

vwrik (0), 12 jaar geleden

Erik ontzettend bedankt!

Het was inderdaad relais 18 ( X-relais) en deze maakte slecht contact in de zekeringkast. De contactpunten op het relais waren helemaal groen geoxideerd. Heb ze licht opgeschuurd, gericht, en ingespoten met contactspray.

Alles werkt weer naar behoren. Iedereen bedankt voor de nuttige tips!

Gr Rik

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.