close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf II : Pierburg 2E-E problemen

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 PN

Beste medeforummers op Problemcar,

Ik ben nu een kleine 1,5 maand in het bezit van een golf 2 met de welbekende/beruchte 1.6 PN motor die de Pierburg 2E-E carburateur heeft.
Al sinds ik hem in het bezit heb, heeft de wagen veel moeite met stationair toerental, bokt hij tijdens het rijden en heb ik ook naar mijn idee vermogenverlies..

Wat ik al gedaan heb om het probleem te proberen te verhelpen:
- Nieuwe bougies + kabels
- Duselier-ontsteking vervangen voor een gereviseerde Bosch-ontsteking incl verdelerkap en rotor.
- Benzine, olie, en luchtfilter vervangen
- Nieuwe luchtslangen gemonteerd
- Deels gereviseerde Pierburg 2E-E carburateur er op gezet (gasklepregelaar, gaspotentiometer en pakkingen vervangen)
- Injectorcleaner in de tank gegooid (half flesje op een hele tank)

Na het plaatsen van de gereviseerde Bosch-ontsteking is het bokken tijdens het rijden opgehouden, maar de overige 2 klachten blijven nog steeds aanwezig.
Bij stationair draaien hikt de auto regelmatig naar 400-500 toeren en als ik aan het optrekken ben dan voel ik amper vermogen-overbrenging en duurt het vrij
lang voor ik op de gewenste snelheid ben, en dat terwijl een 1600-bigblock met 70 pk toch niet een slome motor is.

Na een hoop brainstormen blijf ik vermoeden dat er toch iets met die carburateur aan de hand is waardoor het stationair niet lekker loopt en er vermogenverlies optreedt..
Ben zelf ook al op zoek gegaan naar de CO-stelschroef, maar op de locatie waar ie zou moeten zitten, zit alleen vlak staal..

Weten jullie misschien waar de CO-stelschroef zou moeten zitten? Hoe je eventueel anders het stationair toerental kan afstellen? En of er misschien een (goedkope het liefst) andere
carburateur er op past die bijv. mechanisch geregeld is? (denk aan een pierburg 2E2 o.i.d. gezien die nog makkelijk af te stellen vallen)

Geplaatst door

Ddrag (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

http://www.ruddies-berlin.de/index2.htm

klik op: vergaser/Carburator
scroll naar beneden tot Vergaser 2E-E

Hans4040 1230
badge vip badge

12 jaar

Mijn duits is erg slecht :$ had hem idd al gevonden..maar kon er niet uitkomen.
(via die link kwam ik er achter waar de CO-stelschroef zou moeten zitten, maar die zit dus niet op de aangegeven locatie..)

En even voor de duidelijkheid, ik heb 100% zeker weten een Pierburg 2E-E ;)

Ddrag 0

12 jaar

Cor je zoekt een schroef en bij alle 2 E-E zit deze onderop in de gasklepplaat !! Je ziet hem niet zitten want de kop is zo klein als de diam. van de schroefdraad . Er bovenop zit als alles nog origineel is een blank of wit plastic plugje . Deze kan je er met een klein parkertje uit trekken. Op de tekening is het onderdeel nummer 1. Succes.

Punt 50
badge

12 jaar

@ Punt:

Kijk daar heb ik wat aan! Ga ik dat morgen meteen eens proberen!
Waarschijnlijk zit dan wel die pot van de gasklepregelaar in de weg of niet..? En het is denk ik het beste om dat met een draaiende c.q. warme motor bij te stellen of hoe zit dat?

En nog even de vraag..omdat de 2E-E semi eletronisch is..moet je dan ook instellingen in de ECU aanpassen omdat je de auto wat rijker afstelt? En kan bijv. de gaspotentiometer niet de boel verzieken
vanwege de standaard instellingen?

Ddrag 0

12 jaar

Een deel van de werking gaat d.m.v. electronica .stationar toerental en choke-klep maar de uitlaatgas gaat met deels vaste sproeiers en stationair afstelbaar met die naald . Door vervuiling wordt die CO waarde steeds maar lager en / of er is daarbij nog een luchtlekkage. Zoek eerst of dat laatste het geval is . De verbrandingsgassen mogen bij deze carb. extra laag worden afgesteld d.i. <0,3 % CO. Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

@ Punt:

Oke..dus het toerental en CO staat los van elkaar?
Mij was namelijk verteld als je de CO-waarde wat rijker afstelt, dat het stationair toerental dan automatisch mee omhoog gaat.

Kan ik dan wel zelf handmatig de CO hoger afstellen, zonder dat ik een VAGcom nodig heb om de ecu bij te stellen?

Ddrag 0

12 jaar

Ik heb de CO-stelschroef gevonden, het zit inderdaad achter die witte pot van de gasklepregelaar.

Alleen (nog in de auto gemonteerd) kom je er echt NOOIT bij met een schroevendraaier..!!
Er zit namelijk een spruitstuk, een ijzeren buis die afgedopt is en 2 dikke slangen in de weg..
Nou kan ik me alleen niet voorstellen dat je eerst de halve carburateur er uit moet bouwen voor je dat kan afstellen..

Heeft er iemand een idee hoe je dat aanpakt?

Ddrag 0

12 jaar

voetpakking ook vervangen{nakijken op haarscheurtjes}?

Corger 0

12 jaar

Bij het vervangen van de carburateur heb ik de voetpakking volledig geinspecteerd en deze was nagenoeg nog nieuw en vrij van enige slijtage.
Dus ga ik er vanuit dat het hem daar niet in zit.

Echter begint er ook vermogenverlies op te treden in het motorblok en blijft hij tijdens het rijden ook een beetje bokken.
Aanstaande vrijdag breng ik de golf naar de garage om de carburateur volgens de vraagbaak van een golf 2 af te stellen, kijken of dat nog wat uithaalt,
en gaan hun voor mij ook een compressietest op het blok doen om te kijken of daar intern misschien wat aan de hand is.

Dus eerst maar even afwachten wat daar uit verder voor komt.

Ddrag 0

12 jaar

Ben naar de garage geweest nu! Het vermogenverlies was af te leiden aan 2 oorzaken:

Oorzaak 1: Bougiekabels waren op, gaven dus geen goede vonk meer over.
Oorzaak 2: De 2e trap van de carburateur slaat niet aan...

Nou zei de eigenaar van de garage dat het dan inhoudt dat je er een nieuwe carburateur op moet zetten, om dat probleem te verhelpen.

Kortom, stationair draait ie weer goed, maar nu smoort ie hem in de hoge toeren, wat het vermogenverlies ook wel verklaart.

Nou hoor ik van vele kanten dat het de moeite niet loont om de pierburg te laten reviseren, maar gewoon op zoek te gaan naar een weber vervangingscarburateur ( de 32/34 DMTL ).

Wat zijn jullie bevindingen hierbij?

Ddrag 0

12 jaar

De 2e trap wordt als er voldoende luchtstroom is door vacuum in de 1e trap open getrokken. Controleer of het membraam van die opener niet gescheurd is. Demonteer deze als dat nodig is . Stilstaand de motor zoveel toeren laten maken om de zien of de 2e trap open wordt getrokken lukt bijna niet . Motor komt wel los zo !!!
Het kan ook nog zo zijn dat klep twee in zijn zitting vast zit . Ook die klep heeft een afstel schroef om de klep net los te zetten met minimale doorstroming !!!! Controleer of dit het geval is . Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

Vacuumpot is no.6 op de tekening . Zuig met een vacuumpomp aan de slang om te zien ofhet werkt . Systeem mag niet lekken.!!! Succes.

Punt 50
badge

12 jaar

@ Punt:

Is dat niet de onderdrukpomp die jij bedoelt? (no.6 op de tekening)
Misschien een optie anders om die gereviseerd te zoeken? Geloof dat een bedrijf in Duiven zulke onderdelen voor de Pierburg's reviseert en verkoopt.

En is deze klus voor een doe het zelver wel te doen? Of komt er echt een hoop vakkennis bij kijken nou?

Gr

Ddrag 0

12 jaar

Enige kennis daarvan is wel makkelijk . Stationair en choke-klep worden door een ECU geregeld. De 2e trap gaat mechanisch open door vacuum vanuit de eerste doorlaat waar de chokeklep zit. De vertaling is in technische termen vaak krom maar alleen vacuum is waarop het werkt daarmee wordt de 2e gasklep bediend!!! Zelf op werking testen lijkt mij niet moeilijk . Maak er studie van . De werking wordt ook uitgelegd zodat je een idee hebt.

Punt 50
badge

12 jaar

Heb de test met succes kunnen doen, is idd de unterdruck dose die niet goed werkt.

Deze heb ik via dat bedrijf gevonden en word gereviseerd geleverd deze week.
Daarna maar even de nieuwe monteren en dan zou het probleem als het goed is verholpen moeten zijn.
Wat ik begreep uit het boek is het gewoon 1 op 1 overzetten en vacuumslangen op de juiste plek aansluiten et voila.

Ddrag 0

12 jaar

Gisteren de vacuumpot vervangen die de 2e trap regelt.
Was gelukkig een vrij makkelijk klusje!

Meteen een testrit gemaakt, en zodra hij warm was het gas eens open getrapt op de snelweg.
Nou is hij nog niet super rap, maar hij trekt weer redelijk goed op, dus voor nu werkt de carburateur naar behoren!

Bedankt voor alle adviezen!

Ddrag 0

12 jaar

Leuk dat die kennis toch nog van pas komt . Verder wat heet snel optrekken ........ 'n GTI zal het nooit worden . Hoe lang werkt die klep al niet en hoe oud zijn de uitlaatdempers. M.a.w. is de doorstroming nog goed genoeg.
Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

Hoe lang die klep al niet werktbis relatief kort. Denk aan 8 dagen ongeveer.

De uitlaat is helemaal vanaf het uitlaatspruitstuk vernieuwd in 2011, echter wel allemaal met de originele vag-uitlaten bestemt voor een golf 1.6. Kortom het werkt goed, maar is zeker niet prestatiegericht.

ik wil in de toekomst het uitlaatsysteem vanaf de kat vervangen voor dat van een golf 2 GTI, om wel de originaliteit te behouden, maar wel om daarmee de prestaties te verbeteren.

Ddrag 0

12 jaar

De kat .had ik niet genoemd omdat er in die eerdere types van opel en vw deze helemaal niet gebruikt werd . Wat staat er op het kenteken U9 of S6 uitvoering. ?? Als er toch een kat. onder de wagen hangt dan ook deze op doorstroming controleren. Verder valt er weinig te tunen. Misschien valt er inwendig (verbrandingsruimtes) wat te reinigen .

Punt 50
badge

12 jaar

De golf die ik heb is het eerste model met een geregelde katalysator. Misschien dat daar nog winst in te behalen valt inderdaad.
Maar door de afvoer van de lucht te verruimen met het uitlaatsysteem van een GTI, zal de luchtinlaat het ook minder zwaar mee hebben om die lucht door te kunnen voeren lijkt me, wat weer beter is voor de prestaties van het blok.
Zijn vaak slechts kleine verbeteringen van misschien 5%, maar meer zal ik ook niet nodig hebben naar mijn idee.

Ddrag 0

12 jaar

Nog even een vraag aan de kenners hiero, een maat van mij heeft een carb/monopoint injectie aangeboden met inlaatspruitstuk van een golf 3 (cabrio) 1.8 75 pk, motorcode als het goed is AAM/ADT, en volgens hem valt deze over te zetten op mijn mk2-blokje..

Nou heb ik daar mijn twijfels over of dat gaat. Iemand hier een idee of dat mogelijk is? En zo ja, kan dat 1 op 1 overgezet of moet er echt een hoop aangepast?
Plus hoe is deze carb geregeld? Gewoon manueel of electronisch met een losse computer, of zit het zelfs op het motormanagement?

Ddrag 0

12 jaar

Hoi,

ik heb precies de zelfde auto gehad als jij en had ook problemen met stationair lopen en starten, ik heb toen een fiets handremkabel genomen met een "tonnetje" en heb daarmee het stationair toerental geregeld, omdat het anders niet handmatig af testellen was'\ ik weet niet of je hier iets aan hebt

TinoS 0

12 jaar

Het is een creatieve oplossing, maar zal bij de verkoop mensen afschrikken denk ik. Voor nu rijdt hij redelijk (bij een koude start nog een beetje onregelmatig, bij warme motor draait ie heel netjes),
dus ik wil er niet teveel aan rommelen..

Ddrag 0

12 jaar

Het is geen creatieve oplossing en je ziet het niet eens, maar ik me iets herinderen over en "koude stad trap" of een voeler het staat ook in een vraagbaak geloof ik en dat was vrij simpel te verhelpen.
Ik weet nog wel dat valse lucht of stekkers die geen goede connectie hadden een veel komend propleem die auto's eer slecht doen lopen

TinoS 0

12 jaar

Alle vacuumslangen zijn nagelopen en vervangen waar nodig. Van de carburateur zijn alle vacuumslangen nieuw zelfs.
De belangrijke stekkers zijn allemaal doorgemeten, en geven de juiste waarden af gelukkig.

Maar heeft deze motor dan ook een koudestart-sensor? Ik weet dat je 2 temperatuurvoelers hebt, die zitten in de koelwaterflens voor op de cilinderkop, 1 zwarte voor volgens mij de temperatuurmeter in de tellerbak, en de blauwe voor het KVS-systeem. Verder heb je nog een temperatuursensor in de radiateur zitten..en meer zou ik niet weten to be honest.

Kan zelf ook niets in de golf 2 vraagbaak terugvinden over koudestart trap/voeler/sensor.. enige wat ik terugvind is de 1ste en 2e trap van de carburateur en de insproeiing van benzine en lucht.

Ddrag 0

12 jaar

Nog ff aanvulling...ik las wel iets over een waxthermostaat die de automatische choke regelt? Maar als die niet functioneert zou die toch hoog in de toeren moeten lopen?

Dat is bij mij niet het geval... bij een koude motor schommelt de motor tussen de 450 en 850 toeren, en zodra de motor op bedrijfstemperatuur is zit deze constant op 950-1000 toeren.

Zou het ook mogelijk zijn dat het aan bijv. een accu kan liggen dat deze bij een koude motor wat problemen geeft? Ik vertrouw de huidige accu ook niet helemaal namelijk :P

Ddrag 0

12 jaar

Hallo Cor,

Het is voor mij alweer 10 jaar geleden dat ik zo een auto had ik heb geen vraagbaak meer maar ik kan me iets herinderen van een soort automatische shoke.
Ik weet niet of je ook op VW forms zit zoals vwform.nl of volksforum.com misschien dat je daar iets meer te weten kan komen.
En als je je accu wilt laten testen kan dat gratis bij de kwikfit, maar volgens mij heeft dat niks te maken met de koude start want als de accu slecht is dan heb je problemen met het starten zelf en hij loopt dan al.

TinoS 0

12 jaar

Gisteren op een VW-club meeting even de problemen besproken met kenners, wat betreft de accu...hij begint een beetje levensmoe te raken zoals mooi omschreven haha maar blijkt
ook dat de dynamo niet meer 100% zijn werk doet.. (bij metingen gaf ie nog maar 12,9 volt aan, terwijl die tussen 13,5 en 14 volt moet zitten dacht ik).
Dus dat zou er ook wel iets mee te maken kunnen hebben. Echter is het wel altijd starten zonder een doorstart te maken.

En er zit inderdaad een automatische choke-klep in, deze is dacht ik geregeld door de gasklepregelaar.
Maar zou dat invloed hebben bij een koude motor, terwijl hij bij een warme motor prima draait?

Tevens kwam ik er gister achter op een recht toe recht aan rit van 70km op de snelweg, dat de golf nu niet harder loopt dan 140 km/h op de teller (ongeveer 130 km/h op de gps).
Dus blijkbaar zit er nog steeds iets niet goed met de tweede trap van de carburateur..

Goh, lastig zo'n Pierburg 2E-E :S

Ddrag 0

12 jaar

De oplossing voor de 2de trap!!!!

ik heb zelf ook weken liggen kijken waarom de 2de trap niet open ging. Toen bedacht ik dit en het werkt als een trein.
Gewoon de zwarte vacuum pot er afdraaien het bolletje los klikken dat op de klepscharnier zit. Draai dan een M5 boutje in een van de bevestings schroefdraad van het vacuum potje en span er een heel licht veertje tussen het M5 boutje en het bolle kopje van de 2de klep. (zie afbeelding)

ik heb zelf het idee dat hij nog nooit zo goed heeft gelopen. Qua brandstof verbruik heb ik nog geen idee. maar de 2 klep gaat pas open als men meer als half gas geeft. De werking is precies het zelfde als bij de vacuum pot. Misschien dat hij nu bij een iets lager toerental open gaat, in ieder geval niets van te merken.

Het is een goedkoop maar effectief, ik hoop jullie hiermee te helpen

Ps. zorg wel dat je het slangetje wat in de carburateur loopt van het zwarte potje AFSLUIT want deze kan troep naar binnen zuigen wat je motor niet leuk gaat vinden!!!!


[url=http://postimg.org/image/cxyem8ykj/][img]http://s13.postimg.org/cxyem8ykj/IMAG083...[/img][/url]

Met vriendelijke groet,

Rutger

Corke25 0

11 jaar

Kijk dat is een hele creatieve oplossing! Inmiddels ben ik niet meer in het bezit van de golf dus voor mijzef zal ik er niet veel meer aan hebben.

Maar als dit een bewezen effectieve oplossing is voor de Pierburg, stel ik voor dat dit goed gedocumenteerd moet worden. Denk dat je daar menig mk2 eigenaar blij mee kan maken :)

Ddrag 0

11 jaar

Hele mooie creatieve oplossing ... wij lopen hier al jaren t e zoeken naar de oplossing.
wij gaan dit morgen ook proberen..

Reactie volgt!!

parental 0
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.