Wie kan mij helpen??
Tijdens het rijden slaan mijn ruitenwissers (voor) steeds op hol! Soms 1 x, soms 3 x en de laatste tijd gaan ze helemaal niet meer uit. Dit is heeeeeel irritant en ik hoop dat iemand raad weet. Ik ben zelf een leek en daarom wil ik het eerst hier vragen voordat me weer van alles aangesmeerd wordt in een garage.
Het hele gebeuren is begonnen nadat ik de ruitenwisser (achter) had gebruikt. Wanneer ik richting aangeef, mijn licht aanzet, over een hobbel rij of helemaal niks doe dan gaan spontaan mijn ruitenwissers (voor) aan in de 2e stand en ik krijg ze niet meer uit! Wanneer ik hem op interval zet blijft hij in stand 2 wissen.
Inmiddels is de zekering en het relay vervangen en de schakelaar/bediening bij m'n stuur is vervangen, maar hij blijft het doen.
In eerdere(soortgelijke) topics wordt er naar de radio verwezen. Zou dit het kunnen zijn?
groetjes Eeffie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nee, is heel simpel, ruitenwisserschakelaar is zo ver versleten dat ie snel contact maakt. Inderdaad bij hobbels of bij het aanzetten van het knipperlicht. Gebeurt vaker, een schakelaar van de sloop kan een optie zijn, maar die zijn meestal ook niet zo geweldog meer. Nieuwe schakelaar is dan de enige oplossing.
Is dus niet!! de ruitenwisserschakelaar aan de stuurkolom, maar gewoon de nulsteller van de ruitenwissermotor zelf. Is een kwestie van op de sloop een andere ruitenwissermotor halen en het hele ding weggooien. De kosten zijn nihiel, het aanbod is groot en werk is eenvoudig. 3 zeskantboutjes sleutel 10 loshalen, en eentje op het aandrijfasje. Asje zit op een conus, paar tikken op geven en hij is los. het armpje kan er dan zo uit. Stand even goed onthouden.
Als volgt te testen: Auto op contact, schakelaar ruitenwissers in uitstand, stekker van ruitenwissermotor losgenomen, meten welke draad constant + is en deze onderbreken, dan gaan rijden. Enige probleem is dan dat als je de ruitenwissers uitzet ze midden op het raam stoppen.
Kleur van deze draad is geloof ik Zwart/grijs maar weet het niet helemaal zeker.
Harry, kan best zo zijn wat je zegt, maar ik heb toch al vaker meegemaakt bij Golf 2 dat het de schakelaar zelf is hoor......gewoon een versleten schakelaar. Jij niet?
Ik heb de schakelaar ook wel meegemaakt, maar ook die ruitenwissermotor. kan twee storingen geven, deze bovengenoemde en het niet meer werken van de interval. Als je ze wel eens geopereerd heb weet je genoeg. (met de boormachine de klinknagels eruit boren.)
Gezien het feit dat schakelaar nummer 2 exact hetzelfde doet geloof ik niet dat het probleem in de schakelaar zit. en als het wel de schakelaar is voel je dat, hij klikt dan niet meer maar hangt meer als een lamme vleugel achter het stuur.
Mijn genoemde testmethode is eenvoudig en geeft uitsluitsel wat het echt is. Kunt ook proberen een klap op de motor te geven, als ie dan gaat is het ook de motor. Alleen moet je bij een type 2 wel de motorkap demonteren, anders komen de ruitenwissers er tegenaan. (krijg je schade van!!!) Denk ook om de kracht van het mechanisme, vingers veiligstellen!!
kapotte schakelaar aan het stuur komt ook veel bij de golf 3 en polo 6n voor.
Er is inderdaad niks veranderd toen er een andere schakelaar opgegaan is. Dit was overigens geen nieuwe. Als de wissers niet uit zichzelf gaan wissen dan reageert de schakelaar verder goed. Alle standen doen het. Ook de interval. Pas wanneer de wissers uit zichzelf gaan wissen reageert de interval niet meer.
Ik ga vandaag testen (met iemand) wat er gebeurt als er een tik op de motor wordt gegeven. Als hij direct gaat wissen, kan ik dus een motor op de sloop gaan halen??
20 jaar
Nou het verhaal heeft een hele andere wending genomen, want het is niet de schakelaar en niet de motor, maar een fout ergens in de bedrading/electra!
Ik ga het proberen uit te leggen: van het weekend hebben we de toevoer en de afvoer van stand 1 van de ruitenwissers afgesloten en daarna de stekker doorgemeten. Wanneer ik mijn ruitenwisser (achter) gebruik, gaat hij voor ook mee in stand 1. Dat deed hij na het afsluiten dus nog steeds. Hij krijgt op de een of andere manier van achter vandaan stroom terwijl dat helemaal niet op hetzelfde relais zit! Na het relais van de achterwisser verwijderd te hebben, heeft ie tot nu toe nog niet 1 keer ongevraagd gewist!! Voor doet alles het verder prima.
Het is misschien niet helemaal de juiste oplossing, maar het relais blijft eruit en mijn probleem is opgelost en nog kosteloos ook, want een compleet nieuwe schaklaar bij de dealer ging 150,- kosten!!
In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken!!!
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar