Kan er schade ontstaan aan brandstofpompen als het brandstoffilter wordt vervangen en het ongevuld wordt gemonteerd. Dus eigenlijk dezelfde situatie als de brandstoftank wordt leeggereden.
Is dit schade mogelijk afhankelijk van het type dieselmotor. 1.9, 1.9TD, 1.9TDI of rode I / DI ?
Hoor graag
Anton
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Indien je dit vraagstuk puur THEORETISCH benaderd ontstaat er schade, ja.
Wanneer de pomp draait ZONDER dat er diesel in zit, heeft de pomp dus inwendig op dat moment geen smering en dus een hogere slijtage dan wanneer de pomp gevuld is.
Maar of je deze "schade" ook kunt meten en of het DIRECT van invloed is?
Weet ik niet, het zal er mede vanaf hangen wat de algehele staat van de pomp is. Ik ken geen mensen die dit al eens bewust hebben uitgeprobeerd en hebben opgemeten........
Bij een gezonde (of nieuwe) pomp kan het wel wat hebben, bij een pomp die eigenlijk al op het eind van zijn leven is kan het de genadeklap zijn.
Daarom: voorkomen is beter dan genezen (=betalen...).
Beter een filter ongevuld monteren en starten tot hij loopt dan vullen met meestal toch wel wat vuile diesel.
Ik heb altijd het filter ongevuld gemonteerd. Dan auto start onmiddellijk, loopt even wat onregelmatig, een enkele keer slaat hij af, maar loopt na 10 sec. perfect normaal, dit zowel bij de 1,9 D als 1,9 TD.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar