Volkswagen Lupo 1999: Schakelt ineens (eenmalig) niet meer

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AHW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Bij deze Lupo heb ik een paar weken geleden de (zelfstellende) koppelingskabel vervangen vanwege zwaar koppelen.
Dit ging daarna een stuk lichter.
Van de week echter had mijn dochter ineens een probleem dat de auto na een rit niet meer in de achteruit en de 1 wilde en ging de koppeling heel zwaar (zwaar punt waar die overheen moest)
Toen ik bij de auto kwam was het probleem weg en koppelde en schakelde hij weer goed.
Er is wel een (lichte) kraak hoorbaar bij het koppelen (ook aanwezig voor vervangen kabel)
Ook al is het eenmalig voorgekomen, ik wil voorkomen dat ze straks weer stil staat, want dit komt ergens vandaan natuurlijk.
Heeft iemand enige suggesties ?
Bedankt vast.

Aanvulling: Hoor net dat het pedaal heel diep ingetrapt moet worden om te ontkoppelen

Rico

Geplaatst door Rico (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Lupo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

kaleido 1 (1390) PRO, 1 jaar geleden

Kabel doorgeschoten in zelfstellend mechanisme doordat de hevel of drukgroep te zwaar gaat, zit er geen speling op je koppelingshevel op de bak ?

    Speling is een aantal millimeters en mijn inziens normaal.
    Zou het toch de drukgroep e.d. kunnen zijn ? - Rico (0), 1 jaar geleden

kaleido 1 (1390) PRO, 1 jaar geleden

Is goed mogelijk als je hevel goed ziet bewegen.

    Ik heb nog even de auto hierheen gehaald.
    Het zelfstellende mechanisme had aardig wat speling op de hevel.
    Ik heb het mechanisme handmatig wat strakker getrokken, maar na een paar keer de koppeling gebruikt te hebben, ging de spanning er weer af met als gevolg veel speling op de hevel.
    Ga dan toch maar voor een nieuwe koppeling.
    Zou ik de nieuwe zelfstellende kabel ook weer moeten vervangen omdat die een paar keer doorgeschoten is en misschien inwendig geleden heeft ?
    Of wellicht maar een gewone vaste kabel er op zetten ? - Rico (0), 1 jaar geleden

kaleido 1 (1390) PRO, 1 jaar geleden

Als de koppeling te zwaar gaat kan deze door het zelfstellende mechanisme getrokken worden .

Rico (0), 1 jaar geleden

Zit toch te denken dan eerst even een andere (vaste) kabel er op te zetten.
Ik ben ook bang dat ik een te goedkope zelfstellende kabel heb besteld.
Koppeling gaat wel wat zwaar, maar niet dusdanig zwaar dat er niet goed mee te rijden valt.
Met de vorige kabel ging hij wel zwaar, maar dat was na het vervangen van de kabel weg, alleen kwam dit probleem er bij.
Kraakje wat ik hoorde kwam door de metalen clip onder het koelvoelistof reservoir waar de koppelingskabel mee vast zit en doorheen schuurde.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.