Heb een 98-er en ben dus bekend met de kwalen van de voorwielophanging. Auto is altijd dealeronderhouden en heeft daar al 1x een nieuwe spoorstangkop (10/02), 1x een nieuwe draagarm boven (03/03), en opnieuw 1 spoorstangkop en 1 draagarm boven (11/03) gekregen. Na de laatste operatie is het stuurgedrag bij krappe bochten op lage snelheid (heel goed te merken in parkeergarages, vooral als het nat/glad is) veranderd. De banden 'happen' en wringen sindsdien in dit soort situaties. Nu heb ik in April 04 nog 2 nieuwe voorbanden genomen. Inmiddels (20.000 km verder) blijken die duidelijk asymmetrisch afgesleten. Buitenkanten meer dus. Volgens de garage hebben ze nog 4.0 mm, maar ik denk dat 3.0 er dichter bij zit. Dat is dus schrikken. De garage vertelt me dat de bandendruk te laag was maar die staat op 2.0, wat volgens de handleiding (benzineklepje) OK is bij normaal gebruik. Garage zet die op 2.3 en verwisselt de banden links/rechts. Ik voel me niet serieus genomen. Wat nu?
Ergens anders laten uitlijnen en de rekening presenteren? Wat is hier aan de hand?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi,
na het vervangen van draagarmen hoort de auto normaal gesproken uitgelijnt/gecontroleerd te worden.. is dit toen ook gebeurd..?
paul,
Paul, dat staat in elk geval niet op de rekening opgevoerd als zodaning
19 jaar
Neem aan dat e.e.a. 'gecontroleerd' is (geen idee hoe), maar je zou verwachten dat ze een uitlijnbeurt in elk geval aangeven in de nota, ook al wordt 'ie niet verrekend. Dus dat zal niet gebeurd zijn
19 jaar
juridisch moet je de garage een kans geven op herstel van de klacht voor je naar een ander gaat. Het lijkt er inderdaad wel op dat er iets niet goed is uitgelijnd is.
Sjaak, je hebt gelijk. Ik ben dan ook (vorige maand) teruggegaan en alles is naar behoren opgelost. Mijn vermoeden bleek ook terecht. Bij vervangen van de spoorstangkop had standaard uitgelijnd moeten worden en dat is niet gedaan. Ik moest weliswaar erg lang wachten, maar de auto is opnieuw uitgelijnd (kostenloos, terwijl ik anders had moeten betalen), de banden zijn andersom op de velg gelegd (buitenkant lijdt altijd iets meer dan binnenkant zei men, dus dan slijten ze in het vervolg nog enigszins gelijkmatig verder) plus ik kreeg een band vergoed, d.w.z. de inkoopsprijs. Al bij al goed opgelost, jammer dat het uitlijnen niet gewoon volgens voorschrift was gedaan, maar we blijven samen zaken doen.
19 jaar
monteurs zijn ook mensen en die kunnen gewoon een keer een fout maken en/of iets vergeten. Fijn dat het zo toch opgelost is.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar