Ik vind mijn Passat TDI 110 pk automaat van 1999, 99000 km nogal zijwindgevoelig. Ik overweeg daarom de schokbrekers te vervangen maar alvorens daartoe over te gaan: weet iemand hoeveel km schokbrekers bij grove benadering meegaan. Ik weet het : er zijn schokbrekertestbanken maar loop ik daar niet tegen commercie op en hoe betrouwbaar zijn de testbanken?
P.S. De originele fabrieksschokbrekers zitten er nog onder.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zit er geen speling op een stuurkogel?
Zitten de stuurkogels wel op de juiste hoogte?
Dit kan bij dit type auto problemen opleveren.
Omdat de spoorstokjes zeer kort zijn veranderd de sporing bij inveren,als de sporing veranderd bij inveren,dan wordt de auto zoekerig.En een onstabiel weggedrag is het gevolg.
Laat de sporing en de stuurhuishoogte controleren door een vakman .
laat U goed informeren voor u schokdempers aanschaft.
Bedankt voor je reactie aangaande de wegligging van mijn Passat.
de opmerking ovr de sporing begrijp ik, ik zal de auto laten uitlijnen. Ook de opmerking over speling op een stuurkogel begrijp ik (maar had toch bij de APK aan het licht moeten komen?)
Ik begrijp de opmerking over de hoogte van de stuurkogel op zich nog wel maar hoe kan deze hoogte veranderen als bv. het stuurhuis nog nooit gedemonteerd is geweest? In Olyslager en Haynes tref ik ook niks specifieks aan over het afstellen van de stuurhuishoogte.
P.S. Ik bedenk dat ik achter hulpveren heb gemonteerd waardoor de auto achter iets hoger staat (1 a 2 cm schat ik) Kan dat er mee te maken hebben?
21 jaar
Als wagenhoogte achter verandert zorg er dan wel voor dat de remdruk begrenzer goed is afgesteld.
PS.De stuurhuishoogte verandert niet maar de hoogte van de spoorstokken bv tijdens een aanrijding of andere oorzaken.
Waardoor het subframe van zijn plaats komt.
De KPI verandert dan en dat geeft de genoemde klachten.
Vandaag de stuurkogels op speling gecontroleerd , geen speling. Draaien wel wat stroef op stuurkogel aan wielkant. Ik begrjp ook niet hoe de stuurkogels van hoogte zouden kunnen veranderen waardoor het subframe van zijn plaats komt: stuurkogels zitten hoog en subframe laag. Ook op overige draaipunten geen speling.Wat bedoel je met spoorstokjes. de stuurstangen?
KPI is dat camber of caster. i, vergeet het altijd.
Kortom het is me niet duidelijk. Uitlijnrapport van vorig jaar nog eens bekeken: geen bizonderheden, alleen toespoor wat bijgesteld.
Toch de schokbrekers?
21 jaar
U draait alles om als u leest volgens mij.
Want er staat dat de kpi verandert als het subframe verschuift.
En niet anders om.
De kpi is de schuine stand van de fuseepen tov een loodlijn op het wegdek.
Dus het is geen van beide.
En de kogels veranderen niet van hoogte maar de (spoorstang)
Het wordt me langzamerhand duidelijk. Uw antwoord komt er op neer dat de problemen veroorzaakt zouden kunnen zijn doordat het subframe verschoven zou kunnen zijn. Als ik Haynes goed lees is dit eenvoudig te controleren door een pen of i.d. van 15 mm doorsnee door de 3 inspectiegaten te steken. Althans volgens Haynes wordt op deze wijze het subframe uitgelijnd. Ik zal dit controleren.
21 jaar
De uitlijning van het subframe gecontroleerd. De 3 inspectieopeningen liggen links en rechts in lijn dus het komt me voor dat het subframe niet is verschoven. Zijn er nog andere oorzaken voor de zijwindgevoeligheid en het wat zoekerige weggedrag (dat na 40 a 50 km rijden overigens minder wordt) aan te wijzen? Auto deint niet na bij rijden over verkeersheuvel, bandenspanning is goed. Auto wordt maandag uitgelijnd en de banden gebalanceerd.
21 jaar
de schokbrekers van deze type auto zijn vrij goed alleen komt het soms voor dat een schokbreker vroegtijdig gaat lekken maar dat kun je zien,verder zijn ze wel wat gevoelig voor de banden
je moet minsten een H band gebruiken (dit is een code voor snelheid en stabiliteid) en het ene merk is wat stuger als het andere maar bij de goede banden handel of garage kunnen ze je daar alles over vertellen. tevens ben ik van mening dat je bij deze type auto's de banden spanning wat hoger moet doen.
Inmiddels de achterste schokdempers vervangen bij plm. 105000 km; de auto is van maart 1999. De oude schokbrekers vertoonden geen sporen van lekkage maar kunnen als fietspomp worden gekarakteriseerd. Gemonteerd zijn Monroe Reflex. De wegligging is met sprongen vooruit gegaan. Nu de voorste nog maar dat is een moeilijker verhaal omdat de klembout van de bovenste draagarmen muurvast zit
nieuwe schokbrekers; merk Monroe Reflex
21 jaar
Het heeft lang geduurd voordat ik het helemaal begreep van de stuurkogels. Deze zitten met een klembout vast in de fusee en boven op zit een stelschroef waarmee je de stuurkogel in hoogte kunt verstellen tov. de fusee. Jos Br. heeft de Passat uitgelijnd en daarbij de linker stuurkogel in hoogte versteld (pen steekt nu pl, 0,5 cm uit fusee). De wegligging is nu sterk verbeterd. Op welk onderdeel van de sporing de stuurkogelhoogte invloed heeft weet ik niet maar ik dacht laat ik de uitbreiding van mijn kennis even doorgeven.
Wicher
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar