Volkswagen GOLF III: Schokken, niet goed op toeren komen, stationair slecht lopen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 AAM 55kw/75pk

Betreft een Golf 3 1.8 55kw 75pk AAM motor.
Hij start meteen, loopt iets hoog in toeren en zakt daarna met een onregelmatig toerental terug.
De auto rijd schokkend en komt moelijk op gang.
De motor schokt en dat voel je als je in de auto zit en dreigt dan uit te vallen.

wat is er allemaal vervangen:
Bougies
Verdelerkap + rotor
Bobine
Inlaatspruitstukpakking
Voetpakking
Lambda sonde
Brandstoffilter

Nadat de lambdasonde is gemonteerd en de computer is gereset, liep de auto redelijk normaal, maar nu
rijdt de auto steeds slechter.
Zaterdag heb ik de auto laten uitlezen bij de dealer en de monteur kon geen enkele foutmelding ontdekken.
Stappenmotor gaat niet zo snel stuk zei die, maar zou ook kunnen zijn dat de distributiesnaar een tandje is verschoten, maar hoe snel gebeurt dat nou?

iemand een idee?

variantje

Geplaatst door variantje (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, is de samenstelling van de uitlaatgassen al gecontroleerd dmv een 4 gas test ? De hoeveelheid CO,HC, O2, NOx en de lambda waarde kan al een indicatie geven van wat er aan de hand kan zijn. Ook de luchtmassa meter kan een probleem zijn of bougiekabels. Heeft de monteur alleen het storingsgeheugen gecontroleerd, of ook nog bepaalde meetwaardenblokken bekeken ?

Groet Jan227

variantje (0), 15 jaar geleden

Jan bedankt voor je post :)

Of er een 4gastest is gedaan weet ik niet.
Van die samenstelling heb ik geen flauw idee. Ik heb nooit een uitdraai of wat dan ook maar meegekregen. (auto was in een allemerk garage gerepareerd)
Een luchtmassameter heeft mijn motor niet. Bougiekabels zijn prima in orde heb ze net nogmaals helemaal gechecked.
De auto is dus ook uitgelezen bij de dealer, dus ik weet niet welke waardes hij bekeken heeft. Is dat van belang?
Ik ga morgen de waardes uitlezen, wat zijn de goede waardes voor een normaal lopend AAM blok?

Ik kan bijna niet meer normaal rijden met de auto. Het is echt slecht optrekken en schokkend op snelheid komen.
Begrijp gewoon niet wat er mis is. Tijdens het schokkend rijden gaan er ook geen dashboard verlichtingslampjes branden ofzo... het is gewoon irritant!

Ik heb nog een schoongemaakt gasklephuis liggen, zal ik die eens proberen monteren?
wie weet..... heb al zoveel vervangen ondertussen.......

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, bougiekabels kunnen aan de buitenkant er goed uitzien, maar dat zegt niet altijd dat ze goed zijn. Als de isolatie slecht is, springt de vonk over tussen de verschillende kabels onderling of springt (deels) over naar de massa (motorblok bv).

Bij een 4 gas test kun je bijvoorbeeld zien of de verbranding volledig is en of de lambda sonde goed regelt en of de katalysator goed werkt. Dit is een meting die je snel op het juiste spoor kan brengen. De voorgeschreven waarden bij uitlezen zul je moeten opvragen bij bv een dealer.

Hoelang zitten deze bougiekabels er al op ? Als je de bougies eruit draait hebben ze dan allemaal dezelfde kleur; en welke kleur zijn ze ? Zijn ze vet ?


Mijn advies is een garage op te zoeken die aan de hand van een 4 gas test de werking van de motor kan beoordelen. Gewoon even rond bellen. De meeste garages hebben wel een 4 gas tester, maar soms alleen voor de verplichte 4 gas test tbv APK keuringen.

Groet Jan227

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.