Volkswagen Passat: schokkend remmen bij lage snelheid en schommelen bij tot stilsta

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,9 TDI AJM

Hallo,

Heb een passat variant uit 1999. AJM. Probleem was trillen bij het remmen. Heb alle schijven vervangen en blokken. Probleem opgelost. Ook nog een homokineet vervangen (wielzijde rechts) omdat deze kraakt. Ook opgelost. Links moet ik nog de homokineet vervangen maar die kraakt nog niet zo erg.

Probleem is nu dat als ik langzaam rem bij lage snelheid de auto schokkend tot stilstand komt. Het zijn geen kromme schijven want op de snelweg met 150 in de ankers voel je helemaal niets getril of wat dan ook. Remmen zijn een maand oud. Ook heb ik het idee dat op de snelweg de linkerkant wat gevoeliger veert/reageert dan de rechter kant. Zou dit nu de homikineet toch zijn of ??????? Het gekke is ook dat het de ene keer erger lijkt dan de andere keer.

Veredere gegevens: Geen schade auto. Gekocht bij 110.000 km. Nu 250.000.

erodona

Geplaatst door erodona (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Hendrik4290 (0) PRO, 16 jaar geleden

Misschien een overbodige vraag maar ben je zeker dat de banden in orde zijn?
Hiermee bedoel ik: zijn de banden perfect rond? Dit kan zich bij sommige brolmerken, meestal uit China of zo, nogal eens voordoen.

erodona (0), 16 jaar geleden

Ja de banden zijn rond. Heb alle banden laten balanceren tot 0 gram. Banden zijn continental eco contact 195/65. Hebben ook op de balanceermachine gekeken voor slag in de velgen etc. Als ze niet rond zouden zijn zou ik dat bij 150/160 km/h toch wel merken maar dan is de auto geheel stil zonder trillen.

erodona (0), 16 jaar geleden

Oh ja en het is alleen als ik REM tijdens het langzaam stil komen. Anders niet.

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb je de naaf waar de schijf op ligt wel goed opgeschuurd?

erodona (0), 16 jaar geleden

ja de naaf is goed opgeschuurd. Heb de schijven met een klok gemeten. Geen slingering aanwezig. Ok zou indien de schijf scheef zou zitten op de naaf of de schijf krom zou zijn dit duidelijk merkbaar moeten zijn bij remmen op hogere snelheid. Dit is niet het geval. Alleen bij langzaam remmen voor stoplicht en zo. Ik heb de remmen warm en koud nagezien. Misschien is het wel de homokineet of zo die toch teveel speling heeft maar lijkt me onwaarschijnlijk.

Santa (0), 16 jaar geleden

't Is toch niet je ABS wat op het allerlaatst in werking treedt....?

erodona (0), 16 jaar geleden

ja dat zou kunnen maar dan zou ik toch wel een foutmelding krijgen of zo want de wielen blokkeren niet of zo. en het lijkt wel dat vooral links het probleem is.

erodona (0), 16 jaar geleden

wat ook vreemd is dat de auto lijkt te dweilen bij hobbels op de snelweg. Ga ik over een hobbel heen met 120 km/h dan lijkt de linker kant andere dingen te willen doen dan de rechter kant. Auto spoort verder goed en ook met remmen met wat hogere snelheid trekt de auto niet weg. Ook geen trillingen en bibbers in stuur of wat dan ook.

maximaal (0), 16 jaar geleden

Uitlijning controleren ,Camber .e.d.
Lijkt erop dat je auto wringt van voren

Santa (0), 16 jaar geleden

Kijk eens naar het slijtagebeeld op je banden

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

is dit niet de bekende kwaal(alsof hij op 3 cilinders even loopt)...die de eerste golfjes 4 tdi ook hadden...? lijkt er wel veel op....

Santa (0), 16 jaar geleden

Daar ga IK niet van uit omdat de auteur stellig is in zijn beschrijving dat het vanuit de remmen komt.

Maar indien de auteur de zaak niet goed beschrijft, zou het evenwel mogelijk zijn.

Valt je toerenteller tijdens dat schokken ook terug?
Heb je dan de koppeling al ingetrapt of niet?
Rijd je per ongeluk niet in een te hoge versnelling met een te lage snelheid.....?

Frank3158 (0), 16 jaar geleden

ben ik de enige die aan een kapotte schokdemper denkt?

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Denk gewoon weer kromme schijven,of kromme naaf,de rest veroorzaakt eigenlijk niet trillen met remmen.

Santa (0), 16 jaar geleden

[quote=Frank3158]ben ik de enige die aan een kapotte schokdemper denkt?[/quote]
Ben het wel met Ricky eens. Kapotte schokdemper manifesteert zich vooral bij wat hogere snelheden en is ook te herkennen aan het specifieke bandenslijtagepatroon.

Blijft er misschien een rem hangen..??

olleke (0), 16 jaar geleden

Het dweilen wordt gevoeld bij hogere snelheid op de snelweg. Vooral overgangen van/naar viaductdelen, en dan vooral in een bocht worden gevoeld alsof de auto gaat huppelen? Dan denk ik ook aan de schokdempers. Hoe lang zitten die er al onder?

Maar dit verklaart nog niet je probleem van het schokkend afremmen bij lage snelheid. Je hebt nogal wat zaken los gehad in de voortrein. Loop alles nog eens terug na en controleer of alles op de correcte wijze is teruggemonteerd. Zijn de sensoren wel goed gemonteerd. Was de homokineet een tweedehandse of een nieuwe en is het wel het goede type. Wordt wellicht het probleem opgelost als de andere homokineet ook wordt vervangen?

Lopen de remzadels wel lekker over de geleidepennen. Veel remdruk: geen probleem; weinig remdruk: een of beide zadels blijven een beetje hangen.
Wat gebeurt er als je bij langzaam rijden het rempedaal even wat fors aanzet, vervolgens de druk vermindert en dan rustig remt. Is dan het euvel voorbij?

Lijkt mij overigens behoorlijk irritant, zoiets.

Suc6,
Olleke

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.