Volkswagen Passat: slecht aanslaan,stationair stotteren

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 8v AGG simos inj.

Hallo,
Heb reeds geruime tijd hetzelfde probleem waar ik niet uit kom.
verschijnselen:
-aanslaan pas na (te) lang starten zowel koud als warm, gas en benzine
-koud te laag in toeren, bij warme motor iets oplopend
-stationair even constant en dan plots toerenval tot bijna afslaan, dit herhaalt zich met onregelmatige tussenpozen
-Motor bokt soms als bij rijden op autoweg/snelweg gas een fractie wordt teruggenomen;op zich mee te leven maar mogelijk van belang bij diagnose
-accelereren goed en prestaties zijn prima
-verbruik is normaal
Wat gedaan:
-bougiekabels 1 voor 1 los, bij alle cilinders reactie hetzelfde
-bobine vervangen(andere was dood)auto liep weer maar met dezelfde geintjes
-hallgever vervangen(omdat wegenwacht dacht dat dit het was ipv bobine)
-bougiekabels natgespoten,geen verschil-andere kabels ook geen verschil
-verdelerkap en rotor vervangen
-luchttemp.sensor weerstand globaal gemeten-waardes lijken goed
-koelvloeistoftemp.sensor weerstand ook ok
-gasklephuis gereinigd,nog niet weer in basisstand,bij warme motor nu 1700 rpm maar voor de rest zelfde verschijnselen als voor het reinigen
-gasklephuis opengemaakt, contact van nullastschakelaar is goed,verder geen meting gedaan (geen benul)
-distributie iets nagespannen
-bij starten en lopen op benzine gasrelais ontkoppeld
-tijdens lopen op gas zekering 18 van brandstofpomp getrokken ivm mogelijke injectorlekkage-geen verschil
-vacuumslangen ok
-voetpakking gasklephuis vervangen
-ECU uitgelezen-35 euro geen resultaat
-co wel onregelmatig en soms te hoog maar ja motor loopt onregelmatig dus oorzaak of gevolg
-alle sensoren 1 voor 1 afgekoppeld, je merkt geen verschil, blijkbaar kiest de ECU goede vervangende waardes
-ook lambdasonde losgehad , geen verschil
-wat me het meest verbaasd is dat ook zonder stekkerverbinding op het gasklephuis de motor niet anders loopt, de actuele gasklepstand is nu toch onbekend voor ECU, enige referentie is lmm signaal, moet ik nu concluderen dat het gasklephuis dood is?
-verder valt me op dat de stappenmotor bij stilstaande motor op contact de gasklep steeds heen en weer pendelt. Lijkt me toch niet nodig zonder draaiende motor

Langdurig probleem lang verhaal. Misschien dat iemand van dit verhaal nog een broodje kan bakken . Alle ideeën zijn van harte welkom.

Henri4475

Geplaatst door Henri4475 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Toledo GT (0), 17 jaar geleden

Ik heb onderstaand stukje geschreven naar aanleiding van de opl.van mijn probleem, echter mijn motorcode is ABF [2.0-16v] en komt dus niet overeen. Toch zou het probleem daar kunnen zitten...geen lucht/teveel lucht tijdens het starten lijkt me het proberen waard

Yesssss hebbes,

klep [schuif] die de lucht toevoer regelt tijdens het starten werkt niet meer....of ie nou open blijft staan of juist niet open gaat bij het starten weet ik niet maar mijn probleem is verholpen. Voor eenieder met een dergelijk probleem; als je de motorkap los maakt zit er gelijk vooraan een kap waar je buigiekabels doorheen gelieid worden [vast met 3 inbusbouten] Schroef deze er maar af...vervolgens zie je een zwart kapje zitten met aan de achterzijde 2 kruisschroeven.....ook eraf, zit een slang\pijp aan die naar je aanzuigbuis gaat achter aan je luchtfilter buis. Als je het kapje eraf hebt en de onderkant bekijkt zie je een ronde schijf met 3 aansluitingen te weten; 1X18 mm.slang van je carterventilatie....1X18mm. slang die overloopt in pvc pijp en 1X klein vacuum slangetje wat van de onderkant van de unit ernaast afkomt. Als je het probleem wil verhelpen kun je dit slangetje afstoppen [naar beide zijdes afdichten anders gaat ie heel hoog stationair lopen] beter is om daarna het nr. van de kapotte schijf op te schrijven en te bestellen bij de dealer. Gaan vaak kapot...waarschijnlijk door olie vanuit het carter wat mee omhoog gaat naar deze schijf...ook als je auto niet lekker strak stationair loopt of moeilijk wegkomt bij een stoplicht moet je deze klep vervangen.....scheelt stukken...ook je Co wordt hierdoor enigsinds beinvloed...leuk om te weten als je naar de apk geweest bent en daar een probleem mee hebt

Bedankt iedereen voor de reacties, ook uit de Seat rubriek,

Hans

Toledo GT (0), 17 jaar geleden

Heb hier nog een reactie op een ander probleem waar ik op geantwoord heb....ook de moeite van het checken waard....bepalend voor je ECU dat relais


kijk eens welk relais je ecu aanstuurt...vaak is dit het relais in je kast [niet die opgestoken erboven] op de derde positie, zou er 1 kunnen zijn met nr. 30 erop maar ook andere nr.s zijn van toepassing de positie blijft echter 3. Kijk eens op www.amt.com, staat een heel stuk te lezen over ECU's die een vonk overslaan en met uitlezen komt dit niet naar boven.Ook inspectie van rotor/verdelerkap/hallgever/bougies en kabels en bobine check komt dit niet boven.....relais kost bij de dealer ong.13 euro...het proberen waard lijkt mij

laat maar ff weten,

Hans

Henri4475 (0), 17 jaar geleden

Dag Hans,

Het luchtklepverhaal is mij niet helemaal duidelijk.De luchttoevoer wordt toch bepaald door de stand van je gasklep en die bedien je zelf afgezien van stappenmotor bij stationair draaien.Misschien dat je het over de drukregelklep van de carterventiltie had. ABF is verder inderdaad anders uitgevoerd.

Wat het relais betreft, die heb ik overbrugd (30 op 87) maar was helaas ook niet de oplossing.

Bedankt voor het meedenken en ik hou me aanbevolen voor elke andere suggestie.

Toledo GT (0), 17 jaar geleden

Dag Henri,

klopt inderdaad, luchttoevoer wordt gasklep geregeld. Behalve bij het starten, daar is het juist de bedoeling om van het gaspedaal af te blijven, tenminste bij een ABF motorblok. Al die klepjes en andere regelaars zorgen er voor dat de motor toch lucht krijgt bij het starten, op het moment dat je , als de motor is aangeslagen, het gaspedaal intrapt zorgt ook weer een klep ervoor [zit aan de gasklep geschroefd[potentiometer]] dat de extra lucht van het starten wordt afgesloten. Dat gaat via een vacuum vanonder de extra luchtschuif die zijn vacuum haald aan de onderzijde van de luchtinlaat. Kringetje weer rond maar owee als het kringetje onderbroken wordt. Vroegu...ja vroegu ja, toen hadden we dat allemaal nog niet...maar nu werken we tenminste mee aan een schoner milieu, dankzij de regelaars, klepjes, vacuums etc.

Laat maar ff horen of je al verder bent gekomen met de analyze,
ik denk mee,

Hans

Henri4475 (0), 17 jaar geleden

Naar de VW garage geweest voor inleren basisstand gasklep.(na schoonmaken van 900 naar 1700 rpm) Het onregelmatig lopen blijft en het toerental stat. ook nu nog steeds rond 1700 rpm. Had blijkbaar gasklep beter niet schoon kunnen maken want nu is het toerental niet meer gewoon te krijgen. Misschien maar een coatinglaag op de gasklep smeren om luchtspleet weer te verkleinen. Geen storingmeldingen verder,co% wel tussen 0,33 en 2.0 % maar geen wonder bij die toerentalschommeling. Kortom, garage wist het niet en ik moest maar een vervolgafspraak maken. Nu 55euro verder en geen vordering gemaakt. Om versprongen DB-riem uit te sluiten eerst maar weer proberen om de inbusbouten van multiriempoelie los te krijgen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.