Volkswagen Golf III : slecht onregelmatig draaien en hevig roken !

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900 td 55kw

hallo ,

Zit met volgend probleem die ik niet opgelost krijg !

betreft golf 3 diesel (met turbo ) , geen tdi , die sowieso al moeilijk start zonder gas bij te geven . Eens hij aanslaat draait hij zeer onregelmatig , soms zelfs overslaan , en rookt hij zo erg dat het gat in de ozonlaag direkt een paar meters groter wordt . Het betreft geen witte of zwarte rook , maar grijze !
Bij versneld gasgeven draait hij iets beter en rookt hij iets minder , maar niet zoals het zou moeten zijn !

Is reeds gecontroleerd ;

distributie : merktekens komen overeen !
EGR klep : gaat perfekt open en dicht , gecontroleerd met onderdrukpomp !
Gloeikaarsen : werken perfekt en gecontroleerd met verwijderde verstuivers : branden allemaal mooi rood !
verstuivers : 1 voor 1 getest geweest door los aan te sluiten op een hogedrukleiding : normale verstuiving zonder nalekken of blijven open staan !
katalysator : los gekoppeld en zelf ten einde raad volledig verwijderd !
luchtfilter : clean en zelf laten draaien zonder !
mazoutfilter : recent vernieuwt geweest !
turbo : fluitend geluid bij gas geven dus , volgens mij , werkend !
last but not least : compresiie gemeten : 4 waarden van 32 bar ! gegevens volgens autodata , tussen 26 en 34 bar : dus ok !

Ben nu ten einde raad dus hoop ik hier ergens een genie te vinden die mij verder op weg kan helpen !!!

Wagen heeft 140.000 kms , is gewone diesel met turbo en kat , en egr klep !

Hopelijk tot snel ;

mvg Christoph

stoffel10

Geplaatst door stoffel10 (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Christoph

Is dat probleem ineens ontstaan of na reparatie of vervanging van iets dergelijks ?

Volgens mij een probleem met de timing! Hoe heb je deze precies gecontroleerd en van welke merktekens bij je uitgegaan ? Staat de pomp ook goed net zoals de fijnafstelling met het meetklokje ?

Verstuivers kun je zo op die manier niet goed testen, daarvan kun je ze beter even naar een Bosch service dienst brengen.

Dat de turbo fluit wil niet veel zeggen, dat doen er vele, je kan eens de turbodruk controleren, door er een extern metertje op aan te sluiten.

Maar het slechte starten komt niet door de turbo.

Verbruikt hij olie o.i.d. ?

En is enkel de koude start slecht icm rook, of blijft hij slecht lopen / roken / minder vermogen ?

Gr Stefan

hbr (0) PRO, 14 jaar geleden

Onderste krukaspoelie goed vast?

stoffel10 (0) PRO, 14 jaar geleden

hallo ,

Probleem is ineens ontstaan , niet na reparatie of vervanging van onderdelen !
Timing heb ik als volgt gecontroleerd ;

nokkenas geblokkeerd op uiteinde nokkenas met borglat !
pomp gecontroleerd met blokkeerpen in voorziene gat !
krukas : merktekens op vliegwiel evenwijdig gezet met pijl op versnellingsbakhuis !
spanning van de riem stond iets te los maar heb deze merkpunten van de spanner juist gezet !
De fijnafstelling van de pomp met meetklok is niet gebeurt , daar ik er van uitga dat dit niet zomaar kan veranderen !

Hbr ; krukasbout heb ik niet gecontroleerd , is mss eens interessant om te bekijken , alhoewel ik denk dat de timing dan niet meer zou kloppen , wat hier toch wel juist stond !

Verstuivers zijn niet gecontroleerd geweest met verstuivertester , maar ik dacht hiermee toch al een indicatie te hebben !

Wagen blijft extreem roken , zowel koudstart als warmdraaifase als op bedrijfstemperatuur ! Ik kan de wagen trouwens nooit erg lang laten draaien , want na 5 min kan ik anders geen steek meer voor mijn ogen zien !

Wat betreft de turbo : zowel inlaatgedeelte als uitlaatgedeelte is los gemaakt . de schoepen langs beide kanten zijn geen sporen van schade te zien , asje zelf vertoond geen overmatige speling en draait perfekt rond langs beide zijden , zonder dode punten .

Wat olieverbruik betreft heb ik niet echt zicht op . wagen is nooit eerder bij mij op onderhoud geweest .
Doch bij olieverbruik moet de rook toch eerder blauw zijn vermoed ik !

mvg christoph

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

toch de verstuivers laten testen door iemand die wel kan zien bij welke druk ze openen(ca 150 bar) gr john

stoffel10 (0) PRO, 14 jaar geleden

OK john , laat dit volgende week effe doen .
Denk niet dat er morgen iemand bereid is om dit gauw even te doen .

Ik hou jullie op de hoogte

mvg Christoph

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ik ben benieuwt christoph..

Als de verstuivers goed zijn, zou ik toch nog eens naar de timing kijken, uitgeslagen krukaspoelie, dus niet de kijken of de bout nog vast zit, maar echt de poelie zelf, dan klopt de timing n.l. ook niet meer.

Blauwe rook duid normaal inderdaad op olie..zwart op een teveel aan brandstof of te weinig lucht, wit kan koelvloeistof in de verbrandingskamer zijn, en wit/grijs achtig toch een timings probleem.

Gr Stefan

stoffel10 (0) PRO, 14 jaar geleden

hallo;

Waar ik nu net aan denk , op de krukaspolie zit inderdaad een slingering op ! Mag ik nu zeker zijn dat de krukasbout los staat of kan dit gewoon een slingering zijn op de polie zelf ?
Indien de bout los zit , moet mijn krukas dan gevlakt worden ?
mvg Christoph

auto_dokter (0), 14 jaar geleden

Bij ervaring weet ik dat er bij de golf3 diesels het probleem bstaat van de bout van de krukaspoli.
dit brengt als schade toe dat de blokeerkal het gat in de poli en krukas begint gaan uit te slijten met gevolg van een onjuiste timing.

er zijn revisie bedrijven die een nieuwe groef freezen op de krukas 180° van de originele groef.

het best is dit tekontroleren door de distributie te demonteren en de 12kant moer van 22 of 24 te lossen en zo de polie te verweideren om de schade te kunnen waarnemen.

mvg D.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dat gaf ik ook al aan Didier..

Toch de moeite waard om dit te controleren.

Gr Stefan

stoffel10 (0) PRO, 14 jaar geleden

hallo , wou toch nog effe de oplossing meegeven .
Na eindeloos zoeken heb ik toch nog eens de timing gecontroleerd en wat blijkt dat de pomp toch ongeveer 1 tand verkeerd stond ! daar het een tweedelig tandwiel is heb ik de 3 boutjes van 13 gelost en heb ik de pomp geblokkeerd met de pen . hierna terug vast en alles bleek in orde . toch maar eens de krukaspolie gecontroleerd en gedemonteerd . hier bleek niets uitgesleten maar wegens de slingering op de krukaspolie heb ik deze toch maar vernieuwt . nu rij ik ong een volledige week met de wagen , zonder startproblemen , geen rook , en goede acceleratie !

Of hoe men zich kan onnozel zoeken achter iets , waar dan de oplossing soms nog eenvoudig kan zijn !!!!!

Bedankt allen die mee helpen zoeken hebben , stefan , john , didier enz !

mvg Christoph

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Christoph, Mooi om te horen.

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.