Hallo allemaal.
Aller eerst, wat een fijn forum! Vond wel iets over mijn karretje maar niet precies wat ik zocht. Jammer ook dat men niet vaak laat horen wat nu de oorzaak was.
Bij deze het probleem, ik beloof de oorzaak met iedereen te delen. Ik hoop dat jullie kunnen helpen!
Heb dus een Golf 1 cabrio 1.8 GTI rabbit uit 84. DX motor met K-jetronic en lambda sensor. Maar dus wel een US import.
Koude start:
Motor slaat aan maar daarna direct ook weer af.
Na 3 to 4 keer starten, blijft de motor lopen. Als het het gaspedaal beroerd wordt slaat de motor af of bijna af. Pas na 2 minuten warmdraaien kan er voorzichtig worden weg gereden. Met wat meer toeren dan normaal. De auto rijdt dan licht schokkerig/haperend.
Rijden:
Bij meer dan een kwart gas begint de motor te schokken en te horten, bij meer gas klinkt er een roffelend geluid. (Klinkt een beetje als een VR6?!) Alsof de motor op 2 of 3 pitten loopt.
Naarmate de motor warmer wordt verbeterd dit enigzins. De motor loopt redelijk bij half gas. Bij meer of volgas begint de motor te schokken en begint dan al inhoudend/accelererend langzaam in de toeren te klimmen. Het rode gebied kan niet worden gehaald, slechts met grote moeite. Bij de 120 km/u is de vaart er echt wel uit, accelereren wordt met horten en stoten gewaardeerd.
Staionair:
Wanneer de motor warm is draait hij redelijk stationair. Meestal zo rond de 1200 toeren, soms ook zo rond 1600 a 1700 rpm. Kan me vergissen maar bij koud weer lijkt de motor hoger stationair te draaien.
Wanner ik in z'n vrij vol gas geeft dan klimt de motor wel snel in de toeren. Echter soms wat roffelend in het begin van de toeren.
Warme start.
De motor slaat zeer moeilijk aan. Pas wanneer er langer doorgestart wordt en met het gaspedaal geholpen wordt, springt de motor aarzelend aan. Voor mijn gevoel doet er eerst 1 cilinder mee, daarna de rest. Maar als íe eenmaal loopt, dan loopt de motor ook weer "goed" stationair.
Over de auto:
Er zit een airo in maar deze is niet aangesloten, d.w.z. de snaar is niet aangesloten. Alle slangen e.d. zitten er nog wel op.
Wat is er gedaan:
De vorige eigenaar heeft de bougiekables laten vervangen. De verdeelkap ziet er nieuw uit van de buitenkant.
Ook zou de motor beter lopen als er een injectiereinigingsmiddel in de tank zou zitten. Ik heb dit zelf nog niet kunnen na gaan.
Er zit een lekje in de uitlaat, ter hoogte van de achterbank.
De vraag:
En dan nu de hamvraag, WAT ZOU HET KUNNEN ZIJN?
Ik zou het zeer waarderen als iemand me in de juiste richting kan duwen! Ik hoop dat de probleemomschrijving voldoende is.
Groeten van Michel.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je kan het best eerst je brandstofpompdruk c.q opbrengst controleren.
en dan kijken wat de restdruk is.
kijk ook even of er water in de tank zit (rotte vulpijp of doorgesleten onluchtingsslangen)
hier moet je eerst maar eens mee beginnen.
succes
Even een belangrijke update.
Als er injector reiniger in de tank zit dan loopt de motor redelijk tot goed! Geen roffelend geluid meer, weinig horten en stoten, trekt redelijk door (maar jankt nog niet tot in het rode toeren gebied, kan dus beter)
De isolatie van de rotor in de verdeelkap was gebarsten, dus vervangen.
De warme start is nu stukken verbetert.
De koude start is nog steeds problematisch, na 3/4 x starten loopt de motor aarzelend totdat er als het ware een cilinder bij komt en de motor redelijk loopt. Direct weg alleen mogelijk als de motor een minuut of 2 heeft gelopen, anders slaat de motor af als er gas wordt gegeven.
Wordt vervolgd. Ik denk dat de injectors niet helemaal meer okay zijn. Iemand nog goede suggesties?
20 jaar
Weer een update.
Had zondag de O ringen van de injectors ingespoten met WD40 om ze later makkelijker los te kunnen halen.
Dat ging dus ff niet want de injectors zaten muurvast.
Enfin, de WD40 heeft dus lekker staan inweken en hebben denk ik de rubbertjes wat soepeler gemaakt.
Ik stap vanavond (een dag later dus) in de Rabbit en:
Starten en lopen in 1 keer!
Redelijk rijgedrag zonder horten en stoten, ook zonder injectie reiniger in de tank.
Warme start gaat ook in een keer goed!!!
Ik sta perplex.
Hoogst waarschijnlijk zijn dus niet de injectors maar de O-ringetjes kapot!
Wordt vervolgd, ben dit weekend vast beraden de O-ringen te vervangen.
20 jaar
Ik weet het nu zeker, het zijn de O-ringen!
Heb met lopende motor remmenreiniger op de voet van de injectoren gespoten. Prompt zakte het motortoerental! Bij alle 4 de injectoren!
20 jaar
OKay O ringen vervangen en alle problemen zijn nagenoeg opgelost!
Op 1 na.
Onder volle acceleratie houdt de motor in en klimt niet in de toeren. Slecht met een fluwelen voet op het gaspedaal kan ik in de toeren klimmen maar na 5000 rpm is de pret over.
Zou dit te maken kunnen hebben met de benzinedruk/benzinepomp?
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar