Hallo, sinds vorig zomer heb ik de passat ingeruild voor een touran en vanaf eerlijk gezegd beviel de touran me gelijks minder als de passat en toen had ik nog niet eens problemen zoals nu.
Ik heb meerdere problemen maar misschien zit er een verband in.
De klachten op een rij beginnend met voor mij het belangrijkste
Afgelopen winter bij temperaturen van rond het vriespunt sloeg de auto aan op naar het lijkt 3 cilinders en na wat knorren loopt hij dan normaal, helaas 1 keer niet en kreeg ik hem daarna echt niet meer aan de loop en heeft de vw dealer de cilinders leeggehaald en de accu gewisseld maar daarna nog steeds was het starten niet geweldig en heb ik de gloeispiralen ook nog maar eens gewisseld maar dit had geen veranderend effect.
Sinds een paar weken heb ik de zomerbanden weer op de auto zitten en het lijkt nu dat het brandstofverbruik bij rustig rijden op snelweg van 1 op 16 naar 1 op 13 is gegaan en als ik snelweg rijd130km rijd is het iets van 1 op 11.
Ik krijg een beetje het gevoel dat er iets met de verstuivers aan de hand is maar zeker weet ik het niet en heb eigenlijks weinig zin om heel veel geld bij de vw delaer te gaan uitgeven met een klacht waar ze nu ook weinig mee kunnen (gebruikt te veel brandstof)
Gisteren was het 8c en had de auto een hele dag stil gestaan en toen starte hij ongeveer vergelijkbaar als in de winter met even wat nokkeren om daarna als een zonnetje te lopen maar vanmorgen starte hij heel erg netjes en liep ie juist gelijk perfect.
Even samengevat de dingen die momenteel spelen bij mijn auto en met elke tip ben ik blij maar met name de brandstof en starten baart me zorgen helemaal omdat ik met 3 weken met de auto op vakantie wil.
Slechter starten in de winter t.o.v. al mijn vorige vw diesels (1 x helemaal niet starten)
Hoog brandstofverbruik veel hoger als de passats en laatste weken zelfs extreem
Airbag melding als je de deur dicht gooit bij lopende motor (na reset van dealer is die weg maar is reeds 2 x teruggekomen)
Koppelingspedaal gaat laatste stukje wat minder soepel terug
Krakende wielophanging
Schuin afgesleten winterband (kan dit wringen brandstof verbruik opleveren?)
Airco gaat pas werken als auto op bedrijftemperatuur is (op vakantie lastig verder niet echt een probleem)
Tokkende geluiden voor verkeerslichten van ventilatie systeem (standaard touran probleem?)
Auto is vw dealer onderhouden en zit nu op 200.000km en kan nog 10.000 km voor volgende beurt.
Zijn dit alle standaard klachten of heb ik gewoon pech maar belangrijker vind ik hoe kom ik er van af.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoe is het met de motorolie peil stijgt dat?
dat starten zou kunnen door lekkage van de verstuiverringen dat daar de brandstof door weg loopt maar dan heb je weer dat je lang moet starten voor hij aanslaat dus echt door starten .
de krakende wiel op hangen zou zeer goed de draaarm rubbers zijn die gaan nog wel eens dat gekraak geven en dat is op telossen door ze tevervangen.
schuin afgesleten banden wijst op een verkeerde uitlijning dus laat hem uitlijnen.
laat de airco op storing en vulling controleren.
tokkend geluid van de ventilatei zal waarschijnlijk een stel motor zijn dit zal er met uitlezen ook wel uitkomen.
groetjes jan.
Jan:
Oliepijl stijgt niet.
Doorstarten was wel het middel wat ik gebruikte om hem goed aan de praat te krijgen, bij 1 draai aan sleutel slaat hij altijd wel aan met even doorstarten liep hij ook goed op alle cilinders.
Lekkende verstuiverringen is dat een ingrijpende reparatie?
Uitlijnen kan ik zowiezo wel even laten doen.
Airco is gevuld en er zijn geen foutcodes te lezen, helemaal geen enkele trouwens behalve dan de terugkomende airbag meldingen.
Tokkend geluid heeft niet echt prioriteit en komt heel af en toe.
12 jaar
ja als de verstuivers eruit moeten en van nieuwe o-ringen voor zien dan is dat wel even werk tevens moet dan de rand van het verstuiver gaat geschuurd worden anders zijn de nieuw ringen weer stuk.
ik denk dat ze zo n 2 a 3 uur bezig zijn maar dan moet het wel echt dar mee temaken hebben.
als je een flink stuk geren hebt en hij is door en door warm en je zet hem dan neer en gebruikt hem een hele nacht niet meer dus zeg maar zo n 12 uur en als je dan start en hij wil en doet het niet en je dan een tijd achter elkaar moet door starten voordat hij het doet dan moeten deze ringen vervangen worden want dan raakt hij de druk daar langs kwijt.
groetjes jan.
Nou door starten hoef ik absoluut niet hij loopt altijd onmiddelijk maar het lijkt dan op 3 cilinders en kort erna loopt hij goed.
Ik rijd elke dag 66km autosnelweg en denk dat hij steeds wel warm word en daarna staat hij ook elke keer circa 12 uur stil maar hij start bij deze temperaturen niet helemaal fraai maar start wel onmiddelijk bij omdraaien sleutel.
Eigenlijks start hij een beetje zoals een oude diesel deed als je vergat te gloeien beetje brommen en dan loopt hij.
Stationair loopt hij meestal ook constant vandaag er opgelet en stabiel 800rpm maar heb wel het idee dat hij ook wel eens wel even wat onrustig loopt maar zal dit vanaf nu ook in de gaten gaan houden.
Maar met het starten verwacht ik de komende zomer periode geen problemen mee maar wil wel graag een acceptabel dieselverbruik en met de geplande vakanties voor de boeg waarbij hij ook echt aan de bak moet met boot erachter en in de bergen ben ik er niet helemaal gerust op.
Ik heb ook al verhalen gehoord van verbrande kleppen door slechte verstuivers en dat wil ik natuurlijk helemaal niet hebben.
Kent iemand een goed adres in de regio van Emmen/Hoogeveen?
12 jaar
is dit alleen met de koude temperaturen of ook toen het wat warmer was?
Hebben alle 4 de gloeispiralen dezelfde waarden?
Misschien is het kabelboompje onder het kleppendeksel de oorzaak.
Paul Kelder zit in Ommen, die weet hier vast wel raad mee.
12 jaar
dan zou ik zeker eerst de gloeibougies controleren dan zal het niet in de afdichting van de verstuivers zitten.
groetjes jan.
Nou het koppelingspedaal heeft inmiddels helemaal de geest gegeven.
De gever is afgebroken vermoedelijk doordat de veer er tussen weg is gegaan die lag helemaal dwars tussen het pedaal.
Ik zal hem vervangen moeten maar ik krijg nog niet echt voor elkaar om het complete pedaal eruit te krijgen doordat er net twee beugeltjes van de zekering en relaiskast in de weg zitten.
Nu lijkt het of de gever in het huis zit geklikt door een soort bajonet sluiting en kan het soms zijn dat de gever van de voorkant achter de accu bak eruit kan worden gehaald en het huis van het pedaal gewoon kan blijven zitten?
Ik krijg als het goed is morgen een schrijving geprint van het werkplaatsboek maar misschien dat er hier mensen zijn die dit vaker gedaan hebben.
Het brandstofprobleem is nu dus even wat minder van belang want ik kan nu helemaal niet rijden, starten gaat momenteel trouwens heel goed en voor Jan de gloeiplugjes zijn al vervangen en gaf geen verandering.
Uitlijnen is er nog niet van gekomen en nu eerst even andere zaken die voo rgaan namelijk hem weer rijklaar krijgen.
Het pedaal lijkt op deze:
[url=http://postimage.org/image/5b3btdl6r/][img]http://s13.postimage.org/5b3btdl6r/P1160...[/img][/url]
12 jaar
nou ik haal het bedaal altijd compleet weg dus de gehele unit zoals op je foto.
en ja die beugel moet aan de kant en het is wat gefriemel.
groetjes jan.
@Jan
Ik heb zaterdag de relaiskast losgemaakt en de steun met een spanbandje zover mogelijk uit de buurt gespannen en vervolgens het pedaal gedemonteerd en daarna gever eruit gehaald.
Ik heb de gever besteld en zodra binnen zal ik alles terugmonteren, als alles goed gaat niet echt een kostbare klus maar wel arbeidsintensief.
Wat betreft het brandstofverbruik heb ik nog wat nagedacht en het verbruik is zoveel hoger geworden sinds het wisselen van winter naar zomer banden en ik zou juist denken dat hij zuiniger zou moeten zijn met deze zomerbanden.
Ik heb echter ook van mensen gelezen dat maat van velgen en et waarde ook het brandstofverbruik sterk kan beinvloeden maar ik vraag me af of dit in mijn geval zo is.
Eventueel zet ik de winterbanden nog terug voor test maar dan moet wel eerst de koppeling gereed zijn.
Winterbanden 195/65/15 et45 Zomerbanden 205/55/16 et37 zou de et waarde invloed kunnen hebben?
Zodra ik verder ben laat ik het horen.
12 jaar
nou in combinatie misschien wel een verkeerde et waarde geeft een verkeerde stand op het weg dek waar door er meer sterk over dreven geschuurt wordt.
daarom wordt er geadviseerd om de goed et waarde aan tehouden.
en je zomer banden zijn breder.
groetjes jan.
Gisteren is de koppelingsgever binnengekomen en vanmiddag heb ik deze gemonteerd.
Het is even prutsen maar na 2 uurtjes zat alles weer in elkaar en getest, de koppeling werkt weer naar behoren.
Al met al was ik zowel voor demontage als montage 2 uurtjes nodig en als ik het nu nog een keer zou moten doen zou het sneller kunnen maar met name demontage was even wat uitzoekwerk.
De orginele sachs gever koste 51 inclusief verzenden uit duitsland en heb geen idee wat die in Nederland kost.
Volgende week ben ik vrij en zal ik de winterbanden nog een sterugmonteren en dan weer testen.
12 jaar
Ik wist het wel.
Eventjes een afspraak maken bij Paul in ommen,mag geen reclame maken,maar deze jongen heeft er goed kijk op.
In de eerste plaats om de klachten eens door te nemen.
12 jaar
primera volgens mij mis ik wat want hij is daar niet geweest toch?
groetjes jan.
Dat klopt Jan.
Het is een advies.
12 jaar
o op die manier snap het.
groetjes jan.
Nou probleem is bekend de verstuivers zijn ingeslagen in de cilinderkop en er moet dus nieuwe kop op.
Ik heb inmiddels diverse aanbiedingen voor het vervangen van de kop echter bij de verstuivers zijn ook een beetje ingesleten en de vw dealer zegt dat die ook vervangen moeten worden terwijl een andere (voorheen heel goede vw dealer) juist zegt dat de verstuivers hergebruikt kunnen worden.
Nu kost het al met al een hoop geld en ik heb ook weinig zin om straks na een revisiekop nog problemen te hebben met de verstuivers echter met 4 nieuwe verstuivers erbij is de reparatie haast niet te betalen.
Nu weet ik nog een nieuwe kop te liggen incl. verstuivers echter de motorcode komt niet overeen mqaar volgensmij is de kop wel het zelfde, is er iemand die hier uitsluitsel in kan geven?
Ik heb een 105ok tdi bxe en de kop die ik kan kopen is een AXR ARL.
Ik hoor het graag even want wil snel een besluit nemen want auto ligt nu uit elkaar.
12 jaar
Aangezien ik deze topic blijkbaar nooit heb afgesloten bij deze alsnog:
Ik heb uiteindelijk voor €500,- een cilinderkop inclusief 4 verstuivers (bxe) bij een sloper in Apeldoorn gekocht en laten monteren door de Jong Auto Service in Nieuw Amsterdam en daarna in 3 jaar getuned en wel 80dkm gereden zonder ook maar 1 storing dus uiteindelijk was de slechte start met deze auto geen voorbode voor meer ellende en heeft de Touran ons op veel leuke plaatsen gebracht.
Helaas heb ik met de vervanger een Audi 2.0TDI uit 2012 nu een storing wat mij weer terug heeft gebracht op deze mooie site.
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar