hallo,
ik heb een vw touran, bij het starten bij koude motor is er een ratelend geluid te horen,3tellen dan is het over.
en heel soms ook bij warme motor.
ik heb het idee van een hydr.klepstoter.
is er iemand die dit ook eens gehad heeft met een fsi blok?
of iemand met een ander idee?
goede raad is welkom.
gr herman
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ketting ( te ) lang?
Wat de Moderator ook al zei:
Waarschijnlijk het kwaaltje van FSI en TSI motoren dat al jaren speelt... Betreffende motoren blijken nogal eens last te hebben van distributie-ketting problemen; ketting is o.a. uitgerekt en te lang geworden waardoor de kettingspanners de speling niet goed kunnen opvangen...
Koude start geeft ketting-geratel...
Via Google zijn er klachten te vinden...
Zie b.v. ook deze links:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
http://www.automobielmanagement.nl/nieuw...
12 jaar
Deze ratel komt van de nokkenas versteller.
Er is een modificatie voor,maar dan schijnt het nog terug te kunnen komen,kan ook geen kwaad.
Mits het uiteraard niet van de ketting af komt.
12 jaar
Hallo Primera,
Hoe weet je eigenlijk dat die ratel afkomstig is van de nokkenas versteller, ander geluid misschien?
Of een ratel geen kwaad kan... kun je het risico wel kan nemen? Als het wel de distributieketting is neem je wel een heel groot risico!
Bij Johannes Vössing sloeg de distributieketting wat tandwieltanden over wat resulteerde in 6200 Euro schade... (Zie link).
http://www.autobild.de/artikel/vw-tsi-mo...
Weet u als professional of en sinds wanneer de problemen met de distributieketting zijn verholpen? Ik hoor deze klachten ook van Nederlandse Skoda rijders met een TSI 1.2 motor uit 2010...
Dat het niet om enkele uitzonderingen gaat blijkt o.a. uit deze links:
http://www.autobild.de/artikel/vw-1.4-ts...
http://www.autobild.de/artikel/vw-tsi-mo...
P.S.
Is het misschien raadzaam om een verlengde fabrieksgarantie te kopen van 459 Euro (2 jaar extra, 15.000 per jaar) of zijn de kosten van het vernieuwen van een distributieketting voor een 1.2 TSI minder; ik kan nergens de kosten vinden voor het vervangen van de distributieketting.
12 jaar
Advies de gehele set te vervangen, dus de ketting en versteller en spanner, daarna is het eigenlijk altijd weg maar wat ook kan is het oliefilterhuis.
Problemen met kettingen zijn nu weer in traditie bij vw/audi, zowat elk blok waar een ketting in zit geeft tegenwoordig problemen.
Bedankt voor opnieuw een antwoord Ricky, :)
Ik heb begrepen dat het 6 tot 7 uur! kost om alles te vervangen. Aan welk bedrag moet ik dan ongeveer denken?
Op mijngarage.nl kan ik hierover niets vinden.
Ik heb van andere monteurs gehoord dat de distributieketting zelfs 5 centimeter was uitgerekt... Zijn de nieuwe kettingen nu wel "rekvrij"?
12 jaar
Prijzen zou ik zo niet weten, dat kan de dealer je wel vertellen. De nieuwe kettingen (van tenminste de 1.4 tsi/tfsi en de 1.2 tsi) hebben andere schakeltjes en ze zeggen dat ze korter zijn geworden maar we zullen zien wanneer de 1e wagen met de gemodificeerde set weer terug komt voor hetzelfde probleem, blijft immers al sinds vw kettingen heeft een traditie.......
Bedankt voor het antwoord!
Nog 1 vraag:
Is bij jouw misschien bekend sinds (ongeveer welke datum) wanneer er die nieuwe distributiekettingen van de fabriek af worden gemonteerd bij de 1.2 TSI motoren?
Bedankt!
12 jaar
Die terugroep actie loopt nu denk ik iets van 1 jaar dus je zou denken dat de nieuwe wagens na die datum de gemodificeerde ketting hebben maar dat durf ik echt niet te zeggen.
Er word nu gsproken over de TSI,maar de ts heeft een FSI.
Volgens mij spreken we dan over de nokkenas versteller en niet over de distributie ketting.
Tenminste,dat was een kwaaltje van de FSI.
Misschien heb ik het mis.
12 jaar
[quote=ricky]Die terugroep actie loopt nu denk ik iets van 1 jaar dus je zou denken dat de nieuwe wagens na die datum de gemodificeerde ketting hebben maar dat durf ik echt niet te zeggen.[/quote]
Hey Ricky,
Bedankt voor de informatie!
12 jaar
[quote=primera p11]Er word nu gsproken over de TSI,maar de ts heeft een FSI.
Volgens mij spreken we dan over de nokkenas versteller en niet over de distributie ketting.
Tenminste,dat was een kwaaltje van de FSI.
Misschien heb ik het mis.[/quote]
Hey Primera,
Klopt helemaal wat u zegt!
Via Google heb ik gezocht op FSI en distributieketting problemen en daar vond vergelijkbare problemen als bij de TSI motoren; kan natuurlijk wel toeval zijn...
12 jaar
Autoweek heeft het distributieketting-probleem nu ook opgepakt:
http://www.autoweek.nl/autonieuws/19288/...
12 jaar
Wel grappig, staat nu pas op autoweek en dit is maar 1 dingetje.......nu nog de 1.8 en 2.0 tsi nokkenasbrug probleem en eigenlijk zowat alle blokken waar een ketting in zit van vw/audi.
Dan heb je ook nog de dsg koppeling en de turbo's van de 1.4 tsi's of de zuigers hiervan.
Oke ik dwaal af....
Mike,
citeren is niet nodig; gewoon direct antwoorden volstaat.
Ricky,je vergeet ook nog de dubbel massa vliegwielen.
Ik vind het wel frappant dat wat ik lees bij de autoweek omtrent de genoemde problemen.
Het valt me op dat de meeste toch wel erg vergevings gezind zijn.
De antwoorden in de trant van:
ik laat de auto altijd even nalopen i.v.m. de turbo.
Ik haal niet het onderste uit de kan.
Als de motor koud is,dan doe ik rustig aan.
De problemen worden veroorzaakt door de leaserijder.
Ik heb zelf 5 vw's en een audi gereden.
ik vond ze erg fragiel en toch wel erg hoge onderhoudskosten vaak.
Zaken die al kapot gingen waarvan ik dacht,dat mag toch nog niet gebeuren bij deze km stand.
De laconieke houding van de dealer ergerde me op den duur.
Het waren zonder meer erg fijne auto's om mee te rijden,misschien is dat de reden dat mensen toch weer voor een vw kiezen.
En toch ook voor de meeste een stukje status,het is een dure auto om aan te schaffen.
En daar gaat het bij mij nu mank,voor die 5 tot 10 procent meerprijs t.o.v een ander merk heb ik een ander verwachtings patroon.
Als je beweerd een kwaliteitsprodukt te maken,trek dan ook de grote broek aan bij ellende.
Daar onderscheid zicht het kaf van het koren.
Ga je niet verschuilen achter allerlei flauwekul en zorg gewoon dat het in orde komt.
Koppelingen die al na een halve ton de geest geven,bakken die niet meer schakelen,olie zuipen,kantelende zuigers,turbo's,gesmolten zuigers,zwakke elektrische verbindingen,slechte kwaliteit sensoren,dit is maar een greep uit de veel voorkomende problemen.
Het zijn auto's met een gebruiksaanwijzing geworden en daar heb ik een bloedhekel aan.
ja,als je zo en zo rijd heb je er geen last van,of,dat doe ik pas aan als tie warm is,de airco gebruik ik alleen als het boven de 25 graden is,anders staat tie zo te tikken.
Ik ben niet merk gebonden,ik rij wat in me portemonnee past.
Momenteel rij ik toyota en dat is echt een verademing t.o.v een vw.
ik heb ook nissan,peugeot gereden.
ik moet er wel bij vermelden dat ik nooit een D-cat aan zou schaffen,een ziekenhuisblok van jewelste,ook al zijn ze nu zo'n beetje allemaal gemodificeerd,het is voor mij een besmet blok.
Maar het model avensis wat ik nu rijd is echt gewoon probleemloos,ruim 2 ton op de klok en vrijwel alles nog origineel.
Er zijn een keer remblokken vervangen en SCV klepjes en that's it.
Voor de rest normaal onderhoud,olie,filter,banden,normale zaken.
Ben er niet echt zuinig op,gewoon karren met dat ding,soms flink hard rijden,doorhalen,als de vrouw rijd is tie bij de kerk al warm.
Flinke karren erachter,maakt niet uit,gewoon gaan.
Dit is niet incidenteel,er rijden er verschillende rond in de familie,allemaal hetzelfde verhaal,tanken en rijden.
Sommige doen gewoon geen reet aan onderhoud,een keer per jaar naar de kwik fit voor de apk en wat kapot is word vervangen.
Die laten geeneens een onderhoudsbeurt uivoeren
Die zeggen gewoon;voor alles zit een lampje en als dat gaat branden ben je vroeg genoeg.
12 jaar
Aardig verhaal p11,
en wat moet de TS nu doen?
Want die heb ik sinds het plaatsen van zijn vraag niet meer gezien...misschien was het wel een klepstoter?
Dat is nou weer het goede van VW, een defecte klepstoter die in de 1.4-1.6-2.0 e.d. zitten heb ik nauwelijks stuk gezien, deze gaan eigenlijk nooit stuk. Wel eens die van de diesels maar dat zijn andere type stoters (grote dikke oudewetse) maar die kleintjes gaan nooit stuk. Had laatst een 2.0 fsi waarvan de riem was gebroken, 6 kleppen echt nog krommer dan een banaan, leek meer op een s-bocht en de klepgeleiders waren ook hierdoor gebroken maar de stoters hebben het overleeft.
Wat betreft de ts is de eerste gedachte dan ook de nokkenasversteller (9 van de 10x) maar omdat alles toch los moet dan zou ik alles mee vervangen.
En wat Primera zegt is gewoon waar, de dingen die stuk gaan aan vw zou niet hoeven maar het gebeurd toch, is gewoon stom want als ze dat op orde zouden hebben (zoals bij een japans merk) dan zou vw echt een degelijk en dan pas ook een goed merk zijn want het rijdt goed en roest niet en voelt solide aan en pas dan zou het z'n geld waar zijn maar vw heeft nou eenmaal een goede naam dus dat trekt de leken aan. Ik rij zelf al 4 jaar een Galant V6 met bijna 3 ton maar alleen remmen (zijn standaard onderbemeten) en olie is het enige wat ik moet doen, ook heb ik de baklagers laatst vervangen bij 275.000 maar dat is niet gek in verhouding met vw waarbij het al kan gebeuren bij 30.000. En natuurlijk heb ik wel roest maar dat vind ik minder belangrijker dan dat hij technisch goed is en daar laat vw het vaak afweten.
Als het een FSI betreft kan het de nokkenas versteller zijn,maar als ook de ketting en spanner gedaan moeten worden,ga maar vast sparen.
Kost al gauw 1500 euro en gezien de reputatie van pon op het gebied van coulance verwacht ik bij een auto van 6 jaar oud daar ook niet veel van.
12 jaar
@ primera p11,
Dat er iets (tijdelijk) mis is met bepaalde (distributieketting) onderdelen bij VAG/Pon is wel duidelijk, maar VAG/Pon moet zich wel houden aan de Nederlandse Wet.
Een voorbeeld: De auto is 6 jaar oud, geen taxi, dealer onderhouden exact volgens het onderhoudsboekje, het oliepeil is perfect, met 60.000 op de teller en dan ontstaan er problemen: b.v. de distributieketting; ik zie niet hoe VAG/Pon onder 100% coulance uit kan komen als er zo weinig kilometers zijn gereden?
Je mag toch verwachten van een distributieketting dat die minimaal 60.000 kilometer meegaat, is dit niet het geval dan heeft VAG/Pon toch een ondeugdelijk/inferieur product geleverd?
Een distributieketting die veel minder lang zou meegaan dan een getande riem...
12 jaar
Vertel dit maar aan Pon.......vaak mag je het zelf dokken na 3 jaar.
Misschien als het blijft aanhouden dan misschien wordt de coulanceregeling aangepast zoals ze hebben gedaan bij de 1.4 16V met bevroren carterontluchting maar Pon kennende niet.
P.s. het is niet tijdelijk en ook niet bij bepaalde type's want of je nou een 1.2 van VW hebt met ketting of een V8 van Audi (en de motoren daar tussenin) ze hebben allemaal kuren. De ene verspringt en de ander rammelt enz.
Ze lijken niks op te lossen want de rammelende nokkenasversteller dateert al vanaf 2004 (vanaf de fsi's golf5/touran e.d.) en die rammelt nu nog steeds.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar