Beste kenners,
Ik heb een vraagje over een caddy uit 1997. Regelmatig slaat ie slecht aan terwijl ie wel goed rond komt. Gisteren de hele accu leeggestart en uiteindelijk zelfs vervangen door een nieuwe. Zelfde probleem. Gloeipluggen en luchtfilter zijn reeds vervangen, geen verbetering. Tijdens het starten, ook vol gas geprobeerd, komt er totaal geen diesellucht uit de uitlaat. Geprobeerd met Ranka ("startspray" op etherbasis). Na flink doorstarten met onfrisse geluiden is ie aangeslagen en loopt. Nu heeft ie veel minder vermogen, kan niet harder dan 100km/h. Vanmorgen starte de auto perfect, loopt nogsteeds max 100 en trekt als een dode vis. Nu (net) slaat ie weer heel slecht aan. Er komt spanning (10,5 volt) op de gloeipluggen. Zou het 't brandstoffilter kunnen zijn? Hoe kan ik het een en ander testen? Ik heb gezien dat er 4 slangetjes naar t filter gaan. kan ik er twee even aan elkaar koppelen om te testen of het daar aan ligt?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wouter
is het een tdi? sdi?
paul,
Hallo Paul,
hartelijk dank alvast voor je reactie. Het is een sdi.
18 jaar
Paul,
Kan het ook een "gewone" diesel zijn bij dit model? Ik heb namelijk ooit eerder een SDI h=gehad en die was op de lange afstanden erg zuinig, daarmee kon ik als ik rustig aan deed wel 1000km op een tankje. Dat haal ik met deze zeker niet!
18 jaar
hallo wauter...
het had ook best een 1,9D kunnen zijn!
wauter! één raad.. pas op met startpilot (ether) leuk spul maar deze motoren (sdi/tdi) zijn niet zo blij met dit soort actie's dit met name voor de electronica..
is deze auto al eens uitgelezen?
paul,
Hallo Paul,
Nee, niet sinds ik em in het bezit heb. Kan je me vertellen hoe ik kan zien of het een 1,9D is of een SDI? heeft deze auto een OBD-II conector dat je weet? En weet je toevallig ook met welke BUS er dan gewerkt wordt? Ik heb voor mijn Ford Mondeo een interface geemaakt om deze met de betreffende connector uit te lezen met mn computer.
18 jaar
wouter,ik maak regelmatig mee dat het tandwiel,aan de krukas kapot gaat zou er even naar kijken, kan je ook je motor kosten,
geeft ook de rare dingen die je omschijft
Een SDI heeft aan de brandstofpomp een elektronica stekker zitten(o.a. gaskabel fly by wire).
Een 1.9 D heeft echter een gaskabel en hevel aan de pomp zitten.
Zo kun je het het makkelijkste zien lijkt mij, je kunt ook even de motorcode doorgeven dan kan ik je het zo vertellen, de motorcode staat op de distributieriem kap, op de stikker in het serviceplan, of op de stikker achter in de laadruimte(drie letter code).
nog makkelijker, wauter! het staat ook op het kenteken!
paul,
@ Paul
haha, daar had ik nog niet aan gedacht... naja wie schrijft die blijft laten we maar zeggen :-)
lekkere vent ben jij!! :) verder alles goed.. ;)
paul,
heren!
Hij heeft een gewone gaskabel recht naar de pomp toe met een hevel. Wat kan ik aan het tantwiel zien? kan dat zonder iets los te schroeven? Auto gaat vandaag nie sneller dan 60! In ieder gaveal alvast hartelijk bedankt voor de reacties!
18 jaar
Zonder losschroeven niet zo veel, je zou kunnnen kijken of de ribriempoulie los zit, maar dat geeft geen uitsluitsel. kijk ook even of de bout(van het tandwiel) niet loszit.
Om het tandwiel te controleren moet al gauw het 1 en ander losgehaald worden, en dan kun je ook kijken of de vlakke kanten van het tandwiel niet beschadigd zijn.
als het tandwiel los zit, moet je hem zien slingeren als de motor loopt,en anders moet je hem er helemaal afhalen, als hij los zit zou ik hem zeker ook vervangen,vastzetten is niet voldoende omdat hij dan toch al stuk is, [meestal]en een nwe bout er in monteren.
Heren, heel hartelijk bedankt voor alle tips. Die van die poelie ga ik dit weekend of het weekend erop checken. Ik kan namelijk melden dat het probleem is verholpen. Ik durf echter niet (nauwelijks dan) te vertellen wat het euvel was. De hevel waaraan de gaskabel is verbonden trekt middels een veer een tweede heven mee, die met die demper eraan. Nu we vanavond met tweeen en ruim voldoen licht heben gekeken bleek dat de tweede hevel maar voor een deel werd meegenomen! De tweede hevel blek dus "stroef" te gaan. Met een beetje smering loopt de caddy nu als nooit te voren!
Nogmaals heel hartelijk bedankt!
Zou iemand, die daar zin in heeft, mij kunnen vertellen hoe het een en ander werkt? wat doet die eerste hevel en wat doet die andere en dan zit er nog een derde kabeltje aan die electrisch bekrachtigd wordt of juist iets electrisch schakelt. Of iemand die een exploded view weet..
Groeten, Wouter
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar