Beste Forumleden,
Graag wil ik op jullie ervaring rekenen bij mijn probleem bij het vervangen van de remblokken en schijven achteraan.
Aan passagierszijde kwam ik volgend probleem tegen. De remcilinder terugdraaien is moeilijker dan het was aan de andere zijde, maar lukt uiteindelijk wel. Ik gebruik het juiste gereedschap (geen lijmklem toestanden). Draaide stroef in het begin, maar eens in beweging verminderde de weerstand. Bij de eerste remtest (voetpedaal, nadien de handrem), blijft de rem teveel kleven (remklauw komt niet vrij). De schijf warmt ook teveel op bij een korte rit.
- Hendel van het parkeerremmechanisme is beweegbaar (zit niet vast), net zoals aan de andere goede zijde.
- Geleiders werden opnieuw ingevet, geen excessieve slijtage gemerkt.
- Blokken spannen niet teveel op de vernieuwde geleidingsplaatjes. Remmenvet aangebracht waar nodig.
- Stofhoezen van de remcilinders zien er intact uit.
- Een lichte hamertik op het remklauw brengt de rem grotendeels los
Wat raden jullie aan?
Ik lees op het internet dat het parkeerremmechanisme soms de boosdoener kan zijn; de handrem werkt na 3-4 kliks van de hendel. Misschien moet ik de kabel van de slepende remklauw eens verwijderen om dit uit te sluiten?
Gezien het stroever terugdraaien van de cilinder denk ik aan corrosie op diens mantel. Kan ik de stofhoes (voldoende) achteruit duwen om de cilinder op te poetsen terwijl hij nog deels in de behuizing zit? Ik zie er tegenop om het systeem te moeten ontluchten, dus ik wil het volledig uit elkaar halen van de klauw graag vermijden.
Hoe kan ik de goede werking van de remcilinder testen (m.n. om te weten of deze wel terugkeert bij rem lossen)?
alvast bedankt voor de reacties,
Kris
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Omdat de rubberen afdichting van de plunjer tijdens het remmen vervormt is die afdichting tegelijkertijd ook het terugtrek mechaniek van de plunjer.
Wanneer de druk wegvalt zal het rubber zijn oorspronkelijke model weer aannemen en daarbij de plunjer ietsje terugtrekken. Voorwaarde is dat de plunjer gangbaar is. Het over eeb behoorlijke afstand terugschuiven van de plunjer zorgt meestal voor een ophoping van hard geworden rem-vet,waardoor het bewegen lastiger gaat. Ook oxidatie van de cilinderwand kan daarvan de oorzaak zijn. Als je goed kijkt kun je het terugtrekken van de goed werkende plunjer met het blote oog zien.
Ik vermoed net wat Cor ook aangeeft , dat de remzuiger gewoon te zwaar gaat , zeker omdat je ook al zelf aan gaf dat terug draaien zwaarder ging dan de andere kant.
Om een blijvend goed resultaat te hebben , zit er niets anders op om de klauw te reviseren , ontluchten hoeft absoluut geen probleem te zijn , zorg gewoon dat het systeem niet leeg loopt , remslang afknellen , is een speciale tang voor .
Hallo Cor en Kaleido,
hartelijk dank voor de feedback !
Ik heb intussen de remmen nog eens uit elkaar gehaald.
Ik heb de remplunjer nog eens naar buiten geduwd met de handremhevel, dit laat toe om de stofkap uit de groef van de plunjer te halen en de het oppervlak van de plunjer ziet er nog perfect schoon en corrosievrij uit, enkel wat vochtig van de remvloeistof (de plunjer was net naar buiten geduwd, dus niet abnormaal dat het metaal nog enigszins vochtig is).
Dit sluit meteen ook het handremmechanisme uit: de hevel is vlot te bewegen over de volledige slag.
Enkele malen de plunjer uitduwen en terugdraaien maakte de plunjer heel wat gangbaarder, hij loopt nu heel vlot.
Alleen merk ik nog steeds dat de remschijf aan deze zijde van de auto iets stroever loopt wanneer het wiel zou moeten vrijlopen: een zwaai aan het wiel loopt een halve omwenteling verder, terwijl dit voor de andere kant van de auto meer dan een hele toer draait. De schijf warmt bij een testrit ook nog steeds iets meer op.
Zou het gedrag nog verder verbeteren, of ben ik toch toe aan een remklauwrevisie of vervanging?
De remleiding naar de klauw is nog de originele, is het deze die dient afgekneld te worden? Ik vrees dat deze beschadigd raakt als ik deze wil dichtknijpen.
dank
6 jaar
Revisie is toch aan te bevelen lijkt me.
[quote=krisd]Hallo Cor en Kaleido,
hartelijk dank voor de feedback !
Ik heb intussen de remmen nog eens uit elkaar gehaald.
Ik heb de remplunjer nog eens naar buiten geduwd met de handremhevel, dit laat toe om de stofkap uit de groef van de plunjer te halen en de het oppervlak van de plunjer ziet er nog perfect schoon en corrosievrij uit, enkel wat vochtig van de remvloeistof (de plunjer was net naar buiten geduwd, dus niet abnormaal dat het metaal nog enigszins vochtig is).
Dit sluit meteen ook het handremmechanisme uit: de hevel is vlot te bewegen over de volledige slag.
Enkele malen de plunjer uitduwen en terugdraaien maakte de plunjer heel wat gangbaarder, hij loopt nu heel vlot.
Alleen merk ik nog steeds dat de remschijf aan deze zijde van de auto iets stroever loopt wanneer het wiel zou moeten vrijlopen: een zwaai aan het wiel loopt een halve omwenteling verder, terwijl dit voor de andere kant van de auto meer dan een hele toer draait. De schijf warmt bij een testrit ook nog steeds iets meer op.
Zou het gedrag nog verder verbeteren, of ben ik toch toe aan een remklauwrevisie of vervanging?
De remleiding naar de klauw is nog de originele, is het deze die dient afgekneld te worden? Ik vrees dat deze beschadigd raakt als ik deze wil dichtknijpen.
dank[/quote]
Remslang afknijpen, niet de leiding. Je kan ook een stok oid tegen je rempedaal zetten en dan losdraaien. Dan loopt je hele systeem ook niet leeg.
Het een paar keer heen en weer bewegen van de plunjer heeft effect gehad. Het bewijs dat vuil (oxidatie) de boosdoener was...Maar het vuil is niet verdwenen. Dat moet nog gebeuren. De plunjer is aan de oppervlakte verchroomd of deze is van z.g. roestvrij staal. Ik vermoed dat er geen putjes in die oppervlakte zitten, dus die plunjer kun je zo weer gebruiken. Het huis van de cilinder is waarschijnlijk van gegoten aluminium. Daarop heeft zich meestal oxidatie verzameld wat gemengd is met rempasta. Die prut moet verwijderd worden, nadat de plunjer is weggenomen. Maar ook de groef waarin de rubber afdichting is geplaatst moet goed schoongemaakt worden. Die ring moet vervangen worden door een nieuwe. In mijn tijd bestond een revisiesetje uit een tube remvet, een afdichtring en een stofhoes. Een meer complete set bevatte ook een nieuwe plunjer. De afdichtring werd door ons ingevet gemonteerd en we vetten de cilinder ook in met vet.
Zoals Kaleido al noemde hoeft het ontluchten geen probleem te zijn, zolang je maar zorgt dat het remsysteem vol blijft. Wij deden als volgt. Alvorens de hydraulica te repareren vulden we het remvloeistof reservoir tot de nok. We draaiden de cilinder van de omhooggehouden slang af en we stopten een achterkant van een kwast in het einde van de slang. De minimale lek was geen probleem. Later plaatsten we de gerevideerde cilinder weer terug op de remslang en we zetten die vast. Dan zorgden we dat de ontluchtingsnippel het hoogste punt werd en zette deze open.. Na verloop van tijd kwam er vloeistof uit de nippel en de rem was ontlucht...Geen geknijp in oude slangen met het risico wat daar meegepaard gaat.veel succes...
Dank voor de reactie, ik weet wat mij te doen staat.
Hoeveel mag een wiel uiteindelijk sleepverliezen hebben, kan je dit afschatten aan de hand van hoe lang of hoeveel toeren een wiel draait als je er een goede zwiep aan geeft of is er een betere manier?
6 jaar
Moet gewoon meteen goed vrij draaien nadat de rem los gelaten wordt , en hoeveel rotaties dat zijn is geen maat voor.
De rem werd gereviseerd en ontlucht volgens de richtlijnen en tips van hierboven! Hartelijk dank daarvoor.
5 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar