auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf IV: lege accu

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.2

Hallo

Geregeld heb ik een lege accu aangezien ik relatief weinig met de auto rijd.
De accu wordt dus niet goed opgeladen.
Nu sta ik op het punt een andere accu aan te schaffen, niet omdat hij kapot is,
maar misschien een ander soort accu. Een zogenaamde AGM batterij.
Volgens de informatie die ik gezocht heb is dit voor mij de goede accu
- weinig verlies van stroom
- goede koudstart
- geschikt voor korte ritten
- geschikt voor auto's met veel stroom-verbruikers

Nu is mijn vraag: De kleinste AGM batterij is 70 ampere en 278 mm breed
en de accu die er nu inzit is 61 ampere en 242 mm breed.
Kan ik zonder problemen een AGM batterij plaatsen?

mvgr René

Geplaatst door

ReneR (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Rene

Als de plaats het toelaat, is het antwoord : Ja..

Maar....Ik zou eerst eens zoeken waar je probleem door komt, is de accu gewoon slecht, of laad de dynamo niet goed meer bij, of moet je het in de bedradind van accu/startmotor/dynamo zoeken, of is het toch een lekspanning die het probleem veroorzaakt ???

Je kan wel een nieuwe accu kopen, maar als er ergens iets niet in orde is, word deze ook leeg getrokken en heb je zo weer hetzelfde probleem.

Daarbij voldoet een normale accu ook prima, en hoef je niet gelijk ene te kopen die 3x zoveel kost bv.

Laat de accu eens testen en kijk wat hieruit komt.

Met een multiemeter kun je ook even op de accu meten,

Meet eens het voltage in rust, dus zonder verbruikers aan en noteer dat.

Laat iemand de auto starten en kijk hoeveel het voltage terug valt, noteer dat.

Start dan de auto en kijk hoeveel Volt je op de accu meet, en schrijf alle waardes hier even op.

Ik neem aan dat je accu lampje op het dashbord niet brand ?

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Stefan

Accu is ongeveer 2.5 jaar oud en geplaatst door vw-dealer.
2 maanden met grote beurt gelijk een accu-test laten uitvoeren en deze was in orde.
Stroomverbruik in rust-stand was nog lager dan normaal.
Geen lekstroom gevonden. Dynamo ook in orde.
Heb een voltmeter in de auto en die geeft met draaiende motor 14.4 volt.

Denk zelf meer aan de korte ritten en alle stroom verbruikers, dat de accu gewoon te weinig oplaad.
Voordat ik de auto start geeft de volt-meter ongeveer 11 volt aan.
Is dus te weinig om te starten.

mvgr René

ReneR 0

14 jaar

Rene

En waar gaat het voltage heen tijdens het starten ? Als hij onder de 10 Volt komt is de accu echt slecht en aan vervanging toe..Het beste is om dat te testen bij koude motor.

En je zegt dat je weinig rijd ? Wat is weinig of hoeveel km per dag ?

De accu test is toen goed verlopen, maar waarschijnlijk had je op dat moment ook geen problemen met starten, als ze er een apparaat aan hebben gehangen die hem belast kan hij misschien dan wel goed zijn, maar s'ochtens kun je alsnog problemen ermee krijgen, de accu kan toch in slechte conditie zijn, ook al zou je bv maar 10 km enkel rijden, dan nog moet de accu gewoon worden bijgeladen.

Ik denk dat je het moet zoeken in de accu zelf, dus toch gewoon slecht, sommige accu's gaan na 2 jaar kapot terwijl de ander er 10 jaar mee doet.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Stefan

Vaak rijd ik alleen in het weekend ermee. Endan vaak alleen in het dorp.

Denkzelf dus ook dat de accu op zijn einde is.
Vandaar dat ik dus opzoek ben gegaan voor een nieuwe.

Andere golfjes met dit type motor hebben er ook problemen mee.

Er is nog weinig te vinden over die AGM batterij.
Ik heb al bij een paar auto-materiaal zaken navraag gedaan, maar niemand
kon mij er een goed antwoord op geven.

OK de prijs is relatief hoog, maar als mijn auto er voortaan altijd makkelijk
mee start heb ik het er voor over.

mvgr René

ReneR 0

14 jaar

Rene,

Ik heb ook geen ervaring met die AGM accu's

http://agmaccushop.nl/agm-accu/odyssey-e...

Ook de Yellow en Red top accu's zijn niet verkeerd en worden vaak toegepast, komt waarschijnlijk een beetje op hetzelfde neer dan de accu die jezelf noemde..

Zie ook : http://www.optima-batterien.eu/nl/optima...

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Stefan

Bedankt voor de links.

Had zelf al bij Varta en Bosch gesnuffeld. En die kwamen qua formaat en ampere
redelijk overeen met de huidige accu.

De prijs van een AGM van Bosch(s6) lag nog onder de 200 euro.

Misschien moet ik het maar gewoon proberen.

Mvgr René

ReneR 0

14 jaar

Om de auto weer aan de praat te krijgen, heb ik geregeld een jump-starter gebruikt.
Dit schijnt dus ook niet al te best voor je accu te zijn.

ReneR 0

14 jaar

Waarom zou het slecht zijn Rene ?

Overstarten met bv kabels kan ook gewoon, mits je ze juist gebruikt.

stefan84 0

14 jaar

Een jumpstarter schijnt niet zo geweldig te zijn voor al je elektrische componenten

primera p11 0

14 jaar

Weet ook niet precies waarom het slecht is, maar men heeft het dan over de piek-spanning.
Maar ja slecht of niet. De motor slaat wel gelijk aan.

ReneR 0

14 jaar

Het is verstandig de auto met de volle accu enige minuten met draaiende motor aan de lege accu te koppelen, alvorens een startpoging te ondernemen met de auto met lege accu. De lege accu wordt zodoende reeds iets geladen. Veel accu's hebben namelijk niet voldoende capaciteit om een andere lege accu op te laden, de startmotor van stroom te voorzien en eventueel een diesel voor te gloeien. Bij het losnemen van de startkabels is het verstandig om bij de auto met lege accu eerst enige verbruikers in te schakelen, zoals de achterruitverwarming. Onderhoudsarme accu's in het bijzonder hebben namelijk het euvel slecht stroom op te nemen als deze ver ontladen zijn. Is een accu defect dan neemt deze ook weinig stroom op met als gevolg het ontstaan van een piekspanning in de dynamo van de auto met lege accu. Hierdoor kunnen dynamodioden defect raken en kan elektronica schade oplopen.

stefan84 0

14 jaar

http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vr...

Dit heb je netjes opgezocht Stefan.

Vermelding van de BRON is dan misschien op z'n plaats gezien de TS dit nog eens na kan lezen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Het belangrijkste heb ik vermeld Paul,

En kopieeren werkte een stuk sneller dan mijn eigen verhaaltje typen.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

kijk maar uit dat je niet betrapt wordt op plagiaat....[url=http://vrouwenpower.nl/smilies][img]http://vrouwenpower.nl/smilies/forumsmiley1116.gif[/img][/url]

Als je meer verbruikt dan je bij laadt, daar helpt geen enkele accu tegen. Beter is je rij gedrag aan te passen of het inschakelen van zware stroomafnemers te beperken bij kleine ritten. Bijvoorbeeld je dimlichten en achteruit verwarming indien echt nodig aan te zetten. Vroeger in de tijd van de gelijkstroom dynamo's moest je altijd met beleid je elek. apparatuur inschakelen. Deze laden alleen bij hoog toerental en dan nog mondjesmaat.
Tip:
Mijn schoonvader laadde van tijd tot tijd gewoon zijn accu helemaal vol en dat werkte ook vooral bij korte ritten.

tedkroon 0

14 jaar

Ik zet er meestal een druppel lader op als ik weet wanneer ik meer dan 3 dagen niet rijdt met deze kou.
In de zomer rijdt ik meestal meer en heb ik dat nog nooit nodig gehad.
Heb deze paar jaar geleden bij conrad gekocht, accu jogger heette die.

Of een Dynac ultra 3 zijn super..!

stefan84 0

14 jaar

Allemaal bedankt voor de tips.

Jumpstarter, overstarten of druppel-lader zou toch niet nodig moeten zijn.
Ik dacht dat er tegenwoordig ook gewoon accu's te koop zijn die tegen deze omstandigheden bestand zijn.

ReneR 0

14 jaar

Het moet toch niet nodig zijn om druppelladers en allerlei andere kunstgrepen toe te passen omdat er een paar dagen niet mee gereden word?.
Het is hier geen noordpool.
Gewoon een accu in goede conditie en de auto moet gewoon starten,doet tie dat niet dan is er wat mee.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik me daar totaal niet mee bezig houd,sommige mensen zetten de auto ook met de neus uit de wind vanwege de noorden/oostenwind.
Ik flikker dat ding van me af en na het weekend stap ik er weer in,voorgloeien en rijden met dat apparaat.

primera p11 0

14 jaar

[quote=tedkroon]Als je meer verbruikt dan je bij laadt, daar helpt geen enkele accu tegen. Beter is je rij gedrag aan te passen of het inschakelen van zware stroomafnemers te beperken bij kleine ritten. Bijvoorbeeld je dimlichten en achteruit verwarming indien echt nodig aan te zetten. Vroeger in de tijd van de gelijkstroom dynamo's moest je altijd met beleid je elek. apparatuur inschakelen. Deze laden alleen bij hoog toerental en dan nog mondjesmaat.
Tip:
Mijn schoonvader laadde van tijd tot tijd gewoon zijn accu helemaal vol en dat werkte ook vooral bij korte ritten.[/quote]
Er zijn geen afwijkingen gevonden bij uitgebreid onderzoek van de auto. Dan zoek ik het toch in het weinig gebruiken in kombinatie met te weinig opladen tijdens het gebruik. Mogelijk veel verbruikers aan en mischien een beetje overdreven het nieuwe rijden toepassen. Het bovenstaande verhaal van tedkroon klopt helemaal met mijn ervaringen. Dit zul je bij een moderne dynamo niet snel meemaken tenzij je tijdens het rijden nauwelijks boven het stationair toerental uitkomt. Mocht dat zo zijn, probeer dan tijdens het rijden zoveel mogelijk tussen de 2000 en 3000 toeren te blijven liefst in kombinatie met de auto wat meer gebruiken. Dan moeten allerlei kunstgrepen gewoon niet nodig zijn.Het kan ook zijn,dat de accu inmiddels zodanig geleden heeft, dat hij nu WEL aan vervanging toe is. Een accu die regelmatig leeg is gaat sulfateren als hij in lege toestand niet direkt opgeladen wordt. ( populair uitgelegd verstopping van de platen ) Laten we het niet te ingewikkeld maken.

E.T.Wiersum 0

14 jaar

Als je echt heel weinig rijdt en dan ook korte stukje rijdt, zal geen enkele accu daar tegen bestand zijn. Hij wordt meer ontladen dan hij in korte tijd kan bijladen.
Het enige wat dan helpt is energie toevoegen als de auto stilstaat oftewel bijladen/druppelladen.
Als je geen stopcontact in de buurt hebt, zou je kunnen overwegen een zonnecel op je dashboard te leggen en die in je sigaretten aansteker plug aan te sluiten.
Je zult dan wel iets moeten aanschaffen wat een beetje energie kan leveren. Het goedkoopste spul levert te weinig energie.
VW heeft zelf ook zo'n ding:
http://www.bimmerboard.com/forums/posts/...
Ziet er niet goedkoop uit, maar een nieuwe accu wat waarschijnlijk niet eens helpt, kost nog meer.

dutch123 235

14 jaar

Eigenlijk bestaat er momenteel maar één goeie lader, een C-tec.
Een goede druppelader doet meer dan alleen laden....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

En is het amperage wat de dynamo laad al een keer gekontroleerd?
Veel mensen meten alleen het voltage, maar na een start kijken of een dynamo wel voldoende ampere's laad doet eigenlijk helemaal niemand....
Vooral als er veel met een laag toerental gereden wordt wil dit nog wel eens aan de lage kant zijn met bovenstaande tot gevolg.
En C-tec is idd op dit moment de beste lader...

Amperage heb ik niet gemeten. Heb eind augustus bij de vw-dealer accu-test laten doen, dus ik denk dat ze
ook alles wat daarbij hoort nagekeken hebben. (Zeker weten doe ik het dus niet)

Zonne-paneeltje is een leuke gadget.

Maar ik denk dat ik toch ga voor een nieuwe AGM batterij. (uitgaande van de nieuwe techniek ervan)
Ik sta alleen nog voor een klein probleempje en dat is de maat van de AGM. De kleinste die ik kan vinden is (L x B x H) 278 x 175 x 190.
En dat terwijl de huidige batterij 242 x 175 x 190 is. Dus bijna 4 cm langer. De accu-bak past er nu precies omheen.

Nu weet ik dat bij de Golf 4 diesel de accu-bakken groter zijn dan de benzine-uitvoeringen. Nu ben ik dus eigenlijk op zoek
naar een iets grotere bak, maar ik weet niet of deze bestaan in deze grootte. Die van de diesels zijn weer veels te groot,
want ik zou maximaal 4 cm extra kunnen plaatsen (anders komt hij tegen het motorblok).

Misschien weet iemand hier een passende oplossing voor?

mvgr René

ReneR 0

14 jaar

Hallo

Heb vorige week een nieuwe accu geplaatst.
Het is een ' Exide Maxxima 900' bijna hetzelfde als de 'Optima'.
52 ampere, maar een koudstart van 900.
En weinig tot geen zelfontlading.

Ben benieuwd.

grt

ReneR 0

14 jaar

Rene..

Ik ben benieuwt hoe deze het doet..

Mocht je er nog steeds problemen mee hebben ( vanwege de korte stukjes ) zul je dat toch pas over een aantal weken, als het geen maanden zijn, merken..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.