Volkswagen New Beetle: snerpend geluid bij starten

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine

Sinds enige weken onstaat bij het starten een metaalachtig snerpend geluid.
Het geluid begint ongeveer 1seconde na het inkomen van de startmotor.
Door de sleutel weer terug te draaien naar de beginstand en direkt weer te starten start de motor normaal op.
Dit effect doet zich alleen voor bij koude start, meestal s'morgens dus verder start hij dan weer de hele dag normaal

Op een amerikaanse site werd het als bekend probleem direkt aan de startmotor gerelateerd, deze heb ik dus vervangen helaas geen resultaat.

Zelf denk ik nu meer aan een gammel kontaktslot waardoor het startrelais te lang bekrachtigd blijft??
Of iets wat oliedruk gestuurd is omdat die ene seconde vertraging er in zit??

Wie heeft er suggesties of ervaring met deze storing?

hansnl

Geplaatst door hansnl (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen New Beetle? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

audia4 (0) PRO, 11 jaar geleden

Waarschijnlijk is de starterkrans beschadigd, (schuine kanten ergens van de tanden afgesleten door de oude startmotor)

je kunt dit inspecteren door het gat waarin de startmotor zit. als het een paar tanden zijn is de remedie een rechte slijptol (dremel) pakken en de schuine kanten van de tanden een beetje opknappen.

hansnl (0), 11 jaar geleden

Toch wel vreemd dat ie 't alleen maar doet als hij langer dan 4 of 5 uur heeft stilgestaan.
Bij een paar beschadigde tanden zou de motor bij stilstand altijd in dezelfde positie moeten stoppen om zo'n repeterend effect te geven.
Wat dan weer niet klopt omdat je hem na de eerste keer 50 maal normaal kan starten zonder een probleem.

audia4 (0) PRO, 11 jaar geleden

een motor stopt heel vaak in dezelfde positie..... Je ziet normaalgesproken dat de starterkrans maar op een paar plekken is ingeslagen.

is het een startmotor met het lager in het versnellingbakhuis? zo ja, dan kan het ook dat het bronsbusje wat hierin geperst zit uitgelopen is. Dat wil ook wel eens problemen geven.

hansnl (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor je suggesties Harry, maar het is een startmotor zonder lagerbus in het versnellingsbakhuis.
Het lijkt er echt op dat het kontakt bij de eerste startpoging het relais blijft bekrachtigen als de sleutel in normale bedrijfstand terugkomt.
Dan sleutel terugdraaien naar nul positie , en dan direkt goed starten en nooit anders dan direkt goed starten.
Ik ga dat eerst maar eens checken of er spanning blijft staan op het relais bij de eerste startpoging.
Het probleem is dat ik het maar 1x kan proberen morgenochtend,
Maar goed alleen al door het opschrijven hier komt er meer duidelijkheid in een mogelijke oorzaak.
bedankt zover ik hou je op de hoogte.

hansnl (0), 11 jaar geleden

O.K. wat later dan gepland nu dan toch even gecontroleerd of er spanning blijft staan op het start relais.
Dat is dus niet zo, alles werkt naar behoren, en toch blijft bij de eerste startpoging de startmotor in vliegwiel hangen.
Lijkt er op dat nu het controleren van de tanden aan de beurt is, kan wel even duren want ik zit midden in een verhuizing.
wordt vervolgd..

Sebastiaan112 (0) PRO, 11 jaar geleden

Klinkt wel als de starterkrans! Ben benieuwd!

hansnl (0), 11 jaar geleden

Vandaag toch maar weer even de startmotor uitgebouwd ( snelste tijd tot nu toe 30 min. )
er blijkt dus wel een lagerbus in het huis te zitten maar deze is nog nooit gebruikt zo te zien, en startmotor heeft ook geen tapeind.
Het vliegwiel staat in de startstand en zou nu dus moeten gaan krijsen bij het starten.
Ik ga er maar eens een dremel langs halen... of zien de kenners nog andere zaken van belang aan deze startkrans...
komentaar welkom..

kaleido 1 (1635) PRO, 11 jaar geleden

Tanden lijken me redelijk beschadigd , even goed kijken aan welke kant de schuine kant zit , en alle bramen voorzichtig weg halen, en een nieuwe schuine kant maken , en dan hoop ik dat je geluk hebt.
En een nieuwe bendix in de startmotor natuurlijk.
Succes.

hansnl (0), 11 jaar geleden

Ha met het handje alle bramen op gevoel weggevijld en bij de eerste start geen problemen!!! lijkt dus gelukt .
er zaten op twee plaatsen over 15cm lengte aardig wat scherpe bramen op de bovenkant van de tanden de rest van de tanden was onbeschadigd.
Had Harry toch gelijk in post twee LoL
Bedankt allemaal.

audia4 (0) PRO, 11 jaar geleden

de oude starter heeft de boel dus idd aardig beschadigd.

Komt wel vaker voor. Ben eigenlijk benieuwd of je ook een foto van het tandwiel van de oude startmotor hebt. Ik verwacht dat die er wel flink afgekloven uitziet.

hansnl (0), 11 jaar geleden

helaas die oude is retour leverancier, kreeg er nog 60 euro voor terug dus maar snel teruggestuurd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen New Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.