Volkswagen Polo: Soms geen vonk meer

Bouwjaar: 1989

Mijn polo 1.3 uit 1989 slaat opeens af en is de eerste 10-20 uur niet meer te starten. Ik heb dan geen vonk op de bougiekabel. Ook heb ik geen vonk op de kabel van de bobine naar de verdeelkap. Er staat wel spanning op de bobine. Na 10-20 uur heb ik weer een vonk en dan zonder problemen weer starten. Dit gaat weer een kilometer of 20-50 goed en dan gebeurt het weer. Ik rij alleen maar korte stukjes, 15-20 minuten (8 kilometer). Het valt mij op als ik wat langer rij, dat dan meestal het probleem zich voordoet.
Ik heb al het Schakelapparaat Transistorontsteking (met koellichaam) vervangen. Dit leek het te zijn. Maar na twee weken en ruim 300 kilometer gereden te hebben, sloeg hij weer af. Weer geen vonk. De volgende dag startte hij weer.
Heeft iemand een idee?
Er wordt mij veel verteld, dat ik de stroomverdeler moet vervangen. Schijnt dat dan de Hall-Voeler niet goed is. Hoe kan ik dit controleren, dat deze kapot is. Want op de sloop betaal je zo ruim 60 Euro voor een stroomverdeler. Als het dat dan niet is, is het zonde van het geld.

KingCo

Geplaatst door KingCo (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

32 Reacties

meloen7640 (0), 19 jaar geleden

kijk eerst even of het huis van de hall-gever nog heel is en je verseleras geen speling heeft, huis is los te koop, bij speling op de as onsteking vervangen.... succes

KingCo (0), 19 jaar geleden

Het huis van de Hall-gever, zit dat aan de buitenkant van de stroomverdeler? Moet ik dan kijken of er geen fysieke beschadigingen zijn. En wat betreft de speling, kun je dat met de hand voelen?

meloen7641 (0), 19 jaar geleden

huis zit buiten en binnen voel maar aan de stekker als die los zit is íe kapot....
speling kun je met de hand voelen als je even de verdelerkap eraf haalt en aan de rotor voelt

KingCo (0), 19 jaar geleden

Dat is het eerste wat ik morgenmiddag ga doen. Begrijp ik goed, dat het huis van de Hall-gever "los" kan zitten. Dat verklaart misschien wel mijn problemen. "Los" zitten kan ook "Los" contact veroorzaken???? Ik hou jullie op de hoogte.

meloen7641 (0), 19 jaar geleden

nee het huis breekt vaak door mensen die de stekker niet los krijgen.....

KingCo (0), 19 jaar geleden

Ik heb vanmiddag het een en ander gecheckt. Het huis van de Hall-gever zit vast. Als ik de verdelerkap eraf haal, en de as ga inspecteren, kan ik de as wel "in en uit" bewegen. Dit gaat ongeveer 5 mm. Ik kan de as niet "van boven naar beneden" bewegen. Weet niet of dit goed is.

Monkey (0) PRO, 19 jaar geleden

King Co,
Je schrijft dat er spanning staat op de bobine, maar is dit als de auto op contact staat of ook tijdens het starten. Heb mee gemaakt dat er tijdens starten geen +15 op de bobine kwam, dus wilde de auto niet starten. Contactslot vervangen probleem opgelost. Sucess.

meloen7641 (0), 19 jaar geleden

als je de as van bovenaf gezien 5mm heen en weer kan bewegen is dit de speling en zul je een andere onsteking moeten halen....
succes..

KingCo (0), 19 jaar geleden

Monkey, dit heb ik gemeten als de auto niet meer vonkt en met het contact aan. Ik heb het nog niet gemeten tijdens het trachten te starten als de auto niet meer vonkt. Ik ga morgen samen met een vriend even wat rond rijden. Als hij er dan mee stopt, kan de een starten en de ander meten.
Jeroen, wat betreft de as. Als ik de verdeelkap eraf haal en ik van bovenaf naar beneden op de motor kijk, gaat de speling van links naar rechts. Het asje gaat dus de ontsteking in en uit. Er zit geen speling op de as van boven naar beneden.

KingCo (0), 19 jaar geleden

Monkey, ik heb de spanning op de bobine gemeten zonder contact. Dan heb ik op de 1 en op de 15 geen spanning. Met contact aan heb ik op de 1 en op de 15 spanning. Als de motor loopt heb ik op de 1 en op de 15 spanning. Ik heb vandaag bij de beun even een bobine geleend. Deze erop gezet en nu maar testen.

garagemur (0) PRO, 19 jaar geleden

denk eens aan de vonk modulle
cees

KingCo (0), 19 jaar geleden

Waar zit deze?

garagemur (0) PRO, 19 jaar geleden

precies weet ik het ook niet meestal zit dit in de buurt van de bobiene. het is een plat kasje van +- 5cm en anders de bedrading volgen van af de ontstekeng
cees

jan5047 (0) PRO, 19 jaar geleden

meestal onder de parravan plaat

Monkey (0) PRO, 19 jaar geleden

King Co,is de auto gisteren onder het rijden niet meer stilgevallen? Je schrijft dat je ook spanning gemeten heb. Maar niet dat je tijdens het starten spanning op de bobine krijgt, dat wilde je gisteren uit proberen met een vriend wanneer de auto stil is gevallen. Of is het wisselen van de bobine al tot een goed resultaat gekomen? Bij verschillende merken komt het vaak voor dat het de ontstekingsmodule is. Sucess

KingCo (0), 19 jaar geleden

Cees Mur en Jan Geuze. Ik heb al wel een Schakelapparaat Transistoronsteking vervangen. Deze zit onder de motorkap vlak bij het raam, onder het hardplastic gedeelte. Hij zit onder een soort computer. Het schakelapparaat bevat ook een koellichaam.
Monkey, ik ga vandaag testen. Ik heb gisteren wel even de motor gestart met de nieuwe bobine. Toen de motor aansloeg heb ik punt 1 en punt 15 gecheckt. Alle twee de punten hadden spanning. Ik had wel het idee dat een punt heel snel flikkerde (kon dat moeilijk zien).

KingCo (0), 19 jaar geleden

Ik kom net terug van de test. Ik schat dat ik ongeveer 15 minuten gereden. Hij sloeg weer af. Weer geen vonk vanaf de bobine. Ik heb gekeken op de punten 1 en 15 van de bobine. Punt 15 gaf stroom als ik het contact aan doe. Punt 1 gaf ook stroom als ik het contact aan doe. Op het moment dat ik probeer te starten, bleeft punt 15 continu branden. Ook punt 1 bleef continu branden. Als ik het goed begrepen heb, moet tijdens het starten punt 1 "knipperen". Dat doet het dus niet, ook niet met de andere bobine.
Zoals ik het nu kan zien, zal het de hall-gever wel zijn, dus een andere ontsteking.

Monkey (0) PRO, 19 jaar geleden

Heb je met een spaningszoeker (een lampje of met een ledje) gemeten of met een multimeter?
Spanningszoeker met een lampje en multimeter is niet geschikt om te kijken of de moduul werkt. De tijd van schakelen van de eindtrap is te snel
Met een simple test kun je een hall-gever testen
1) trek de bobinekabel uit de verdelerkap en doe een bougie aan de kabel en leg deze goed aan massa.
2) maak de stekker los van de verdelerkap (3-polige)
met een dun splitpen op de middelste aansluiting (is vaak de signaal draad nummer 2)
3) zet de auto op contact
4) tik nu met de splitpen op een massa (het motorblok bijvoorbeeld)
5) Nu moet de bougie gaan vonken
6) Bij geen vonk is de ontstekingsmoduul niet goed
7) bij een vonk is het de hall-gever
sucess

KingCo (0), 19 jaar geleden

Beste Monkey,

Ik heb het met een spanningszoeker (Lampje) getest. Ik kom net weer terug van de Polo. Ik heb jouw test uitgevoerd.
1. De bobinekabel uit de verdelerkap en daarin een bougie gedaan, en die op het motorblok gelegd.
2. Stekker lost gemaakt van de stroomverdeler (huis hall-gever)
3. In de middelste aansluiting van de stekker die ik los gemaakt heb een dunne spijker met daaraan een stroomdraad gedaan.
4. Auto op contact gezet en de stroomdraad tegen het motorblok getikt.
De bougie ging vonken.
Dus dan is de conclusie dat de hall-gever kapot is.
Ik heb op een ander forum gehoord dat er reparatiesetjes van Bosch zijn om hall-sensor te repareren voor ongeveer 45 euro. Ik ga dit informeren, anders wordt het een andere ontsteking kopen op de sloop.

Monkey (0) PRO, 19 jaar geleden

King Co, Dit verhaal gaat alleen op als je bij het stilvallen van de auto geen vonk heb zoals je eerder geprobeerd heb.
Sucess

KingCo (0), 19 jaar geleden

Monkey, Ik ben vanmiddag gaan rijden en na een kwartier sloeg die af. Geen vonk meer. Na het lezen van jou geadviseerde test ben ik teruggegaan naar de auto. Deze vonkte nog steeds niet. Toen heb ik de test gedaan. De uitkomst van de test was zie bericht 13 maart 2005 om 18:42:53.

Monkey (0) PRO, 19 jaar geleden

Oke, ik wilde je alleen een goed advies geven.
Niet dat je straks weer problemen heb en dat het blijkt dat het ergens anders aan ligt (ontstekingsmoduul)
Daar heb je niets aan.

KingCo (0), 19 jaar geleden

Monkey, ik ben je daar zeer dankbaar voor. Als ik op de sloop een complete stroomverdeler koop, zit daar dan een hall-gever bij? Die zit toch vast aan de stroomverdeler? Heb jij wel eens van reparatiesetjes gehoord van een hall-gever?

Monkey (0) PRO, 19 jaar geleden

De hall-gever zit in de stroomverdeler. Dus deze zit erbij als je op de sloop koopt.
Bij sommige merken kun je het los kopen (hall-gever) en bij sommige merken verkopen ze je een ruil-stroomverdeler.
Ik haal de stroomverdeler eraf en laat heb repareren bij een bosch-dienst. Deze mensen zijn er in gespecialseerd.

KingCo (0), 19 jaar geleden

Monkey, heb jij adressen in de buurt van Arnhem van zo een Bosch-dienst. Ik wil wel eens informeren of het voor mijn ontsteking ook mogelijk is om zo een hall-gever te reviseren en wat de kosten daar van zijn.

Monkey (0) PRO, 19 jaar geleden

King Co, ik ben vandaag gaan informeren voor je. Druk gehad vandaag dus ik kon niet eerder reageren. Bosch service dienst A.D.E.S., Molenmakershoek 41, 7328 JK Apeldoorn, 055-53 32 618,

KingCo (0), 19 jaar geleden

Monkey, bedankt voor de info. Ik ga morgen gelijk bellen. Ik heb vandaag nog wel een tip gekregen. Een draadje met een ledlampje vanaf de plus van de accu naar de groene draad (middelste) van de stekker die op de hall-gever gaat. Contact aanzetten. Als het goed is moet het ledje knipperen. Indien die dat niet doet, schijn je met zekerheid te kunnen zeggen dat de hall-gever kapot is. Volgens mij is het bijna dezelfde test die jij mij adviseerde. Ik ga het morgen proberen. De auto start nog steeds niet. Kan het zijn, dat de hall-gever het definitief begeven heeft?

Monkey (0) PRO, 19 jaar geleden

King Co, zoals jij het verteld over een led-testlampje vanaf de plus en middelste aansluiting.Het lampje zal niet gaan knipperen.
Want er staat op één aansluiting van de stekker de plus aansluiting (+/-5 V) en op de andere is het de massa aansluiting. Op de middelste draad van de stekker is het signaaldraad, dus op de stekker staat +/- 5V. Dus aan twee kanten plus zal het lampje niet branden.

ray heuvel (0), 19 jaar geleden

bij mij was het opgelost met een ontsteking vd de sloop had hetzelfde probleem en onnodig van alles vervangen ik zou even een andere ontsteking proberen!

Monkey (0) PRO, 19 jaar geleden

Ray, als je de tekst goed leest. Weet je dat King Co ook wil proberen om een ontekingsverdeler van de sloop te halen en niet van alles wil gaan vervangen. GOED LEZEN.

ray heuvel (0), 19 jaar geleden

Was alleen om aan te geven wat ik zelf fout had gedaan maar na deze site te raadplegen had ik het juiste advies daar is hij toch voor!!

KingCo (0), 19 jaar geleden

Hier ben ik weer. Ik heb inmiddels een nieuwe onstekingsverdeler van de sloop gehaald en deze erop laten zetten. Dit was echt een peuleschil. 2 boutjes los, eraf halen, de nieuwe erop schuiven, 2 boutjes vast en starten maar. Ik ben daarna 45 minuten gaan rijden, ongeveer 20 km gereden en geen last meer gehad. Het lijkt er dus op dat dit het probleem was.
Monkey, ik heb draad met een ledje vanaf de pluspool van de accu naar de middelste draad van de stekker die op de hall-gever gaat, aangebracht. Als de auto het goed deed, en ik starte de auoto, ging het ledje knipperen. Als de auto niet meer te starten was, knipperde het ledje niet. Volgens het revisiebedrijf die de hallgevers reviseerd, wil dat zeggen, dat de hallgever kapot is. Misschien heb jij nog wat aan deze tip. Graag wil ik iedereen nog bedanken die met mij hebben meegedacht. Echt te gek, zo'n forum.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.