Volkswagen Polo: Koelvloeistof niveau plotseling lager bij koud weer

Bouwjaar: 1998

Het betreft een Polo 6N 1.4 16v (motorcode AFH) 140.000km.

Tijdens het koude weer van afgelopen week viel het mij op dat het koelvloeistof niveau in het expansievaatje gezakt was van net onder het "max" streepje tot onder het "min" streepje (niet draaiende, koude motor). Dit heb ik nog niet eerder gehad, en een maand geleden tijdens de grote beurt was het niveau nog net onder het "max" streepje.
Nu heb ik met die koude dagen/nachten van afgelopen week veel gereden met de verwarming op de heetste stand.
Zaterdag het niveau weer net onder het "max" streepje gezet en de laatste dagen ondertussen +/- 180km gereden. Ik kan nu geen noemenswaardige daling meer waarnemen.

Voor de zekerheid heb ik vandaag de dop van het expansievat genomen en de motor warm laten draaien gedurende +/- 10 minuten. Gedurende die tijd geen luchtbellen in de vloeistof waargenomen. En een regelmatige stroom vloeistof uit het kleine slangetje bovenin. Dus ik denk niet dat het een lekke koppakking kan zijn.

Verder:
- Geen zichtbare lekkages of "rook/mist"
- Geen vette ramen
- Ik ruik geen koelvloeistof (in of buiten de auto) met draaiende motor.

Het enige wat ik kan bedenken is het volgende; Vorig voorjaar (2004) hebben ze de thermostaat vervangen omdat deze inwendig gebroken was. Kan het zijn dat er nog een luchtbel in het systeem (verwarming?) zat die er nu pas uitkwam omdat ik nu pas langere tijd met de verwarming vol open heb gereden?
Of heeft iemand nog andere ideeën?

Groeten,

Marc Veen


Marc6904

Geplaatst door Marc6904 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Hans4040 (325) PRO, 19 jaar geleden

Kan inderdaad lucht geweest zijn.Kijk het een poosje aan zou ik zeggen en als er niks gebeurt is het goed , toch?
Verder geen idee.

mvg,
Hans.

Tim_vr6 (0), 19 jaar geleden

@Mark,
Er zal wel een luchtbel in je kachel hebben gezeten, en nu nadat je een tijdje rond hebt gereden met de kachel op de hoogste stand, is de luchtbel uit de kachel gekomen, en is het vloeistofniveau gezakt.
Maak je niet druk dit kan gewoon voorkomen, ze zullen de vorige keer wel niet goed ontlucht hebben.

En wat jij probeerde met een draaiende motor ontluchten gaat niet op, want het is een gesloten systeem, dus je ziet geen luchtbellen komen want zonder dop op het systeem, komt het systeem niet op druk.

maurice7553 (0) PRO, 19 jaar geleden

tim wat jij zecht klopt niet
want bij deze polo blijft er altijd koelvloeistof door de kachel radiateur lopen ookal staat de verwarming op koud

marc vul nou je niveau bij een koude motor op max
en controleer bij ongeveer de zelfde temp 100 km later weer bij een koude motor het pijl blijft deze het zelfde zou ik me niet zn zorgen maken
wel even in de gaten houden
su6 maurice

Marc6904 (0), 19 jaar geleden

Nadat de onderzijde van de motor schoongemaakt en eens goed bekeken te hebben bleek toch de waterpomp een klein lek te hebben. Deze is inmiddels vervangen en ik hou het nu in de gaten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.