auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf: Spanning gloeibougies 1.9D

Bouwjaar: 1996

Hallo,

Heb mijn gloeirelais vervangen omdat de spanning op de gloeibougies 10.5V was. Dat is nu nog maar nu loopt hij langzaam op naar 11V voordat hij stopt met gloeien. Mijn accu is goed, na een nacht stilstaan meten bij koud weer 12.4V.
Weet iemand wat de spanning op de gloeibougies moet zijn bij een koude motor?

Kan het zijn dat er nog ergens een spanningsregelaar tussen zit?

Frank.

Geplaatst door

Frank3197 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

12,4 volt, is dat de spanning na een nacht kans op herstel van de accu voordat je hem belast? Meet de accuspanning eens bij het starten (kan inzakken bij het belasten van de accu).

sjaak10918 0
badge

19 jaar

Hoi Frank,
De spanning op de accu en op de gloeibougies is verschillend. Die dingen trekken flink wat stroom en dan krijg je wat spanningsval over de bedrading, relais en stekkers enz. Dit spanningsverlies mag maximaal ongeveer 1,5V zijn. Meet de spanning op de accu en op de gloeibougies TIJDENS het gloeien. De accuspanning moet zo rond de 12V zijn en op de gloebougies moet het dan dus minimaal 10,5V zijn.
Dit zijn prima spanningen. De spanning op de gloeibougies neemt tijdens het gloeien wat toe omdat de gloeibougies minder stroom gaan trekken naarmate ze warmer worden (PTC effect). Minder stroom betekent minder spanningsverlies in de kabels enz.
Wil je meer weten over gloeibougies en PTC enzo kijk dan eens op beru.com
Heb je twijfels over het goed functioneren van de gloeibougies? De enige waterdichte test is: eruit halen en met een testsnoertje aansluiten op de accu. Dan moeten ze binnen een aantal seconden fel rood gloeien.
Groeten,
Paul

Paulus8636 0
badge

19 jaar

Heb mijn gloeibougies laatst vervangen voor 4 nieuwe dus ik denk dat ik er wel vanuit kan gaan dat die goed zijn. Verder zijn alle stekkerverbindingen bij de gloeibougies als nieuw zit geen corrosie op oid. De reden dat ik dit bericht heb geplaatst is omdat bij koud weer mijn auto zeer slecht start. Hij begint dan te bokken en te stoten, net of hij maar even op 2 cilinders loopt. Ik voel ook dat hij op een gegeven moment beter gaat lopen, net of hij dan wel op 4 cilinders loopt. Daarna loopt hij probleemloos stationair en kan ik zonder problemen aanrijden.
Het gekke is alleen dat als ik 2 keer gloei (dus contact uit en dan weer aan) het starten een heel stuk beter gaat niet helemaal perfect maar dan loopt hij wel binnen 2 sec. normaal tegenover 1 keer gloeien een sec. of 8.
Dat was dan ook de reden dat ik de gloeispiralen heb vervangen omdat ik dacht dat die versleten waren, maar het slechte starten bleef dus.
Daarom was ik te raden gegaan bij een dieselspecialist en die zij dat ik de spanning op de gloeibougies moest meten en dat die 12 volt moet zijn. Mocht dat niet het geval zijn dan was mijn gloeirelais versleten en moest ik die vervangen.
Is dus gebeurd maar het slechte starten is gebleven, nu minder omdat het niet zo'n koud weer is maar als het weer gaat vriezen dan ben ik er bang voor.

Als iemand nog een idee heeft dan hoor ik het graag. Frank

Frank3197 0

19 jaar

Hallo Frank,
De spanning moet rond de 12V zijn. 1 a 1,5V minder mag nog net. Maar 5 of 6V is veel te laag.

Is de voorgloeitijd volgens het lampje de laatste tijd korter geworden? Dan is de temperatuursensor kapot. Met deze meting bepaalt het relais de voorgloeitijd. Om precies te zijn: de tijd tot het lampje uit gaat. Dit is dus slechts een indicatie. Wacht na het uitgaan van het lampje vijf tellen voor je start.
De bougies blijven onder spanning na het uitgaan van het lampje en worden zo nog wat heter. Start de motor nu wel beter dan kun je of de sensor vervangen of een paar tellen extra wachten. Ik ga er vanuit dat de km stand niet extreem hoog is en de compressie en pomptiming in orde zijn.
Succes,
Paul

Paulus8636 0
badge

19 jaar

Ik heb gemeten totdat hij stopt met gloeien dus een tijdje nadat het gloeilampje op het dashboard uit gaat. Hij is ook niet korter gaan gloeien als eerst dus ik denk dat het met die sensor wel goed zit. Km stand is 190.000 km en voor zover ik weet zijn compressie en pomptiming in orde. Het wat langer wachten nadat het lampje is uitgegaan heb ik al geprobeerd maar dat maakt helaas niets uit. Weet iemand waar die temp. sensor zit? En kan ik die doormeten om te kijken of hij nog goed is?

Frank.

Frank3197 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.