Volkswagen Passat: Speling in het stuur van Passat

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI (66Kw)

Er zit wat speling in mijn stuur. en af en toe voel ik een "tik= zeer lichte beweging" in het stuur tijdens het remmen, maar niet iedere keer tijdens het remmen.
Ik heb er iemand naar laten kijken, hij constateerde dat de bovenste achterste draagarm aan bestuurders zijde niet goed meer was en aan de andere kant was deze zelfde draagarm het rubber aan het verslijten van de fusee, ik heb deze alle twee door hem laten vervangen.
Nu blijkt er toch niet iets geheel lekker te lopen met mijn stuur er zit een vaag gebied in op een bepaalde stand, de bevestigingsbout van de kruiskoppeling is al eens nagetrokken maar speling blijft (morgen word er voor de zekerheid een nieuwe bout in gemonteerd)
Het vermoeden van de monteur is dat er speling zit in het verschuifbare gedeelte ter plaatse van de stuurverstelling.
Hij heeft dit echter nooit uit elkaar gehaald en durft hier eigenlijk niet aan te beginnen (al hoewel hij het wel zou kunnen denk ik)
Heeft er iemand ervaring met een soortgelijk probleem, en komt dit vaker voor.
Wat moet er allemaal vervangen worden en is dit een tijdrovende klus ??
Specialistisch werkje ??

Groetjes Wim

passat007

Geplaatst door passat007 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=passat007]Nu blijkt er toch niet iets geheel lekker te lopen met mijn stuur er zit een vaag gebied in op een bepaalde stand, de bevestigingsbout van de kruiskoppeling is al eens nagetrokken maar speling blijft (morgen word er voor de zekerheid een nieuwe bout in gemonteerd)
Het vermoeden van de monteur is dat er speling zit in het verschuifbare gedeelte ter plaatse van de stuurverstelling.[/quote]
Mocht blijken dat er daadwerkelijk (teveel) speling op de stuurverstelling zit (zit altijd iets op) zal dit onderdeel vervangen moeten worden. Zou eerst het ea proberen uit te sluiten alvorens je het zaakje los trekt.

Gr. paul

passat007 (0), 16 jaar geleden

Ha, die Paul
Is dit veel werk ??
Hij heeft goed gekeken er kwam nl. ook wat kleine bijgeluiden op deze plaats.
Wat moet er allemaal vervangen worden ??
Heb je wellicht exploded vieuw hoe dit zaakje in elkaar zit. en wat er allemaal uit moet.
Je zou me hier zeer meer helpen.
P.S. Heb je nog zo'n afdichtrubber uit het stuurhuis kunnen krijgen welke ik nog voor je moest uitzoeken ??
Groetjes Wim

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=passat007]Wat moet er allemaal vervangen worden ??
Heb je wellicht exploded vieuw hoe dit zaakje in elkaar zit. en wat er allemaal uit moet[/quote]
Zal wat afbeeldingen plaatsten misschien kun je er iets mee.. (pssst, Kering moet ik er nog steeds uithalen ;) )

Gr. paul

passat007 (0), 16 jaar geleden

Paul dat zou helemaal toppie zijn
Wellicht kan hij er iets mee, anders maar weer naar..........................
Groeten Wim

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

Uitbouwen
De stuuras wordt als onderdeel alleen compleet geleverd. Reparatie is niet mogelijk.
Het stuurslothuis kan worden omgebouwd
ATTENTIE!
Vóór werkzaamheden aan de elektrische installatie en het uitbouwen van het stuurwiel moet aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:
t Massakabel van de accu losmaken.
t De wielen moeten in rechtuitstand staan.
Wanneer deze aanwijzingen niet in acht worden genomen, kan het later tot uitval van het airbagsysteem komen!

– Wielen in rechtuitstand zetten.
– Stuurwiel uitbouwen: → Rep.-groep69.


[url=http://imageshack.us][img]http://img528.imageshack.us/img528/3673/...[/img][/url]

Bekleding van stuurkolomschakelaar uitbouwen

– Twee kruiskopschroeven -pijlen- eruit draaien.
– Bovenste bekleding van stuurkolomschakelaar -1- verwijderen.


[url=http://imageshack.us][img]http://img150.imageshack.us/img150/3310/...[/img][/url]

Vier kruiskopschroeven -pijlen- eruit draaien.
– Inbusbout -1- eruit draaien.
– Hoogteverstelling van stuurwiel -2- losmaken.
– Onderste bekleding van stuurkolomschakelaar -3- verwijderen.
– Controleren of de voorwielen in rechtuitstand staan.
– Zo nodig de voorwielen in rechtuitstand zetten en het stuurwiel verwijderen.

[url=http://imageshack.us][img]http://img166.imageshack.us/img166/6919/...[/img][/url]

Stuurhoeksensor -G85- in de middelste stand draaien.
In de boring -pijl 1- moet een gele punt zichtbaar zijn.
De markeringen -pijlen- moeten op één lijn liggen


[url=http://imageshack.us][img]http://img150.imageshack.us/img150/3240/...[/img][/url]

Stekers -pijlen- lostrekken.

[url=http://imageshack.us][img]http://img150.imageshack.us/img150/5955/...[/img][/url]

Haken -pijlen- voorzichtig oplichten en de stuurhoeksensor lostrekken

[url=http://imageshack.us][img]http://img150.imageshack.us/img150/8286/...[/img][/url]

Steker -pijlen- van het stuurslothuis lostrekken.
Bij wagens met automatische versnellingsbak bovendien de vergrendelingskabel voor de uittrekblokkering contactsleutel loshaken → Subhoofdstuk.
Stuurkolom vóór het uitbouwen borgen
Om te voorkomen dat boven- en onderstuk van de stuurkolom uit elkaar worden getrokken bij het lostrekken van het stuurhuis, is een borging vereist.
Worden boven- en onderstuk van de stuurkolom te ver uiteen getrokken of ineen geschoven, dan komt de vertanding los.
Hierdoor kunnen er later ratelende geluiden optreden wanneer de vertanding niet meer in de oorspronkelijke inbouwstand zit.


[url=http://imageshack.us][img]http://img166.imageshack.us/img166/6118/...[/img][/url]

Draad door boring in onderstuk van stuurkolom -pijl- en veer trekken.
De stuurkolom kan ook met een transportbescherming worden vastgezet → Subhoofdstuk.


[url=http://imageshack.us][img]http://img166.imageshack.us/img166/1/a48...[/img][/url]

Moer -1- van kruiskoppeling losschroeven.
– Bout (Torx -T50-) rechtsom losdraaien en bout verwijderen.
– Kruiskoppeling van stuurhuis lostrekken.


[url=http://imageshack.us][img]http://img528.imageshack.us/img528/8775/...[/img][/url]

Inbusbouten -1- uit de stuurkolom schroeven en stuurkolom verwijderen.
– Stuurslothuis uit- en inbouwen → Subhoofdstuk

[url=http://imageshack.us][img]http://img150.imageshack.us/img150/6155/...[/img][/url]

Bout van stuurkolomschakelaar eruit schroeven en stuurkolomschakelaar verwijderen.
1 - inbussleutel (universeel)
– Kunststof afdekking boven de breekbouten uitbouwen


[url=http://imageshack.us][img]http://img150.imageshack.us/img150/9161/...[/img][/url]

Breekbouten -1- uitboren of met geschikte beitel openkappen


Gr. paul

passat007 (0), 16 jaar geleden

Dat is nog eens een antwoord
Weet je prijs van nieuwe (orgineel of immitatie) en wat kost die 2e hands.
2e hands heb je er nog eentje liggen??
Gaan die dingen weer op chasisnummer of heeft de hele Passat-serie dezelfde
Is dit veel werk (in uurtjes)
Behoorlijk pech weer met van alles, hopelijk is dit het laatste
Groet Wim

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik heb dit onderdeel niet liggen, wat het nieuw kost kan ik nu niet zien, ik zou het zo niet durven zeggen. Misschien wel al het vakantiegeld [url=http://imageshack.us][img]http://img151.imageshack.us/img151/8485/...[/img][/url] maar gebruikt kan ook net zo goed zijn.

Gr. paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.