Volkswagen Passat: Stabilisatorstang rubbers

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi (66 Kw)

Alle 4 "de armen" heb ik reeds al laten vervangen aan beide voorzijden van mijn wielen.
Kraken zit er nog steeds.
Dit kraken overigens alleen bij warm en droog weer, bij nat en vochtig weer heb ik geen problemen.
Zouden het de stabilisatorstang-rubbers kunnen zijn ??
Hoeveel rubbers zitten er om de stabolisatorstang 2 of 4 ??

passat007

Geplaatst door passat007 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=passat007]Hoeveel rubbers zitten er om de stabolisatorstang 2 of 4 ??[/quote]
2 stuks op het subframe.

Gr. paul,

passat007 (0), 16 jaar geleden

Ha, Paul
Ik ga hem morgenavond bekijken op smeerput , je snapt het natuurlijk vandaag heeft het hier geregend en morgen ziet het er ook niet zo best uit, ik heb vanavond nog gereden en wat denk je, hij kraakt nu niet meer, door het vochtig weer, maar als het warm word kan ik er op wachten dan begint de serenade alweer.
Wat denk je gewoon vervangen die rubbers of nog iets anders waar ik ff op moet letten of naar meot kijken.
Groet Wim

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=passat007]Ha, Paul
Ik ga hem morgenavond bekijken op smeerput , je snapt het natuurlijk vandaag heeft het hier geregend en morgen ziet het er ook niet zo best uit, ik heb vanavond nog gereden en wat denk je, hij kraakt nu niet meer, door het vochtig weer, maar als het warm word kan ik er op wachten dan begint de serenade alweer.
Wat denk je gewoon vervangen die rubbers of nog iets anders waar ik ff op moet letten of naar meot kijken.
Groet Wim[/quote]
rubbers vervangen komt eigelijk weinig voor, misschien is een likje vaseline een oplossing ?

paul,

passat007 (0), 16 jaar geleden

Waar vaseline toch allemaal niet goed voor is.
Ik ga het morgen zeker proberen, zijn er nog andere aandachtspunten ??
Wim

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=passat007]Waar vaseline toch allemaal niet goed voor is[/quote]
bedoel ik.... in ieder nachtkastje wel aanwezig [url=http://imageshack.us][img]http://img502.imageshack.us/img502/5594/...[/img][/url]

paul,

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=passat007]zijn er nog andere aandachtspunten ?[/quote]
opzich zijn er verder geen aandachtspunten, maar een kraakje opsporen valt niet altijd mee.

paul,

aapje63 (0), 16 jaar geleden

Het zijn de stabilisator rubers die kraken, komt veel voor bij veel soorten auto's, men zegt dit komt door dat het ouderwetse rubber niet meer gebruikt mag worden, en de rubbers tegenwoordig van ander samenstel zijn.

Net als bv voeger de remblokken daar zat asbest in tegen piepende remmen, dit mocht niet meer, nu hebben weer veel mensen last van piepende remmen.

Ik heb een Zafira en ook kraken, rubbers vervangen, dan geluid weg, maar het komt terug, en dan wordt het weer vetten, tot het weer terug komt...
Dus alleen vervangen helpt wel, maar het komt vaak terug

En inderdaad weers invloed soms heerlijk stil, bv bij regen, een rotgeluid in dit drempel land
Gelukkig lees ik dat je het zelf kunt, ik ben invalide dus dit gaat niet, dan is het of radio hard of weeer opl garage.....pfffffffff

succes
Arnold

TDIPower11276 (0) PRO, 16 jaar geleden

zeker de stabilisatorstangrubbers, wel samen met de beugels vervangen. oude beugels gaan niet samen met nieuwe rubbers.
dit zullen ze ook bij vw zeggen. 2 rubbers en 2 beugels.
succes

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=TDIPower11276]zeker de stabilisatorstangrubbers, wel samen met de beugels vervangen. oude beugels gaan niet samen met nieuwe rubbers.
dit zullen ze ook bij vw zeggen. 2 rubbers en 2 beugels.
succes[/quote]
klopt, maar geldt enkel voor het type golf 4 en de audi A-3...

Gr. paul,

olleke (0), 16 jaar geleden

Het is grappig dat altijd wordt gekeken naar de onderste draagarmen en die als boosdoener van kraken aan te merken. Kijk eens naar de bovenste draagarmpjes en dan met name het rubberdeel, niet de kogel.

Laatst dacht ik ook dat de fuseedraagarm linksonder vóór weer eens naar de filistijnen was. Op de brug bij een VW-dealer: "ja meneer, die is stuk......". Meest voor de hand liggend, toch. Ik heb 'm zelf vervangen, maar het gekraak was er nog steeds. En op precies dezelfde manier als hierboven beschreven. Met vochtig weer of na een wasstraatbeurt geen enkel probleem. Maar bij droogte en voor hoe warmer het is: kraken.

Dit geluid kwam bij mij luid en duidelijk vanuit de linker voorwielophanging. Luisteren in de wielkuip: dat geluid kwam overal vandaan. (Dat luisteren dus niet tijdens het rijden hè, maar gewoon op de linkervoorkant de auto in- en uit laten veren :|) ) Opvallend was dat het vooral gebeurde als het voorwiel niet in de rechtuitstand stond maar min of meer naar links of rechts gedraaid.

Luisteren met een schroevedraaier op de diverse draaipunten leverde niets op, omdat het geluid zich door alle metaaldelen leek voort te planten.

De enige remedie was met "handoplegging" (er zit toch een kern van waarheid in dat dát werkt) Met de hand voelen op de diverse draaipunten. De laatste controle was bingo. Dat was het big end van het voorste bovenste draagarmpje, dus aan de carroserrie-zijde. Daar kwam overduidelijk het geluid vandaan en het was nadrukkelijk voelbaar.
Anderen heb ik gevraagd die controle ook eens te doen en zij kwamen tot dezelfde conclusie: Het kraken komt uit de bovenste draagarm.

Bij een vakgarage werd mij verteld dat dit verder geen kwaad kon, maar alleen een naar geluid was. Vervangen hoefde ik niet te doen, as ik het gekraak voor lief wilde nemen. Men ging/gaat er vanuit dat het rubber wat droog is maar niet tot averij hoeft te leiden.

Dus: lang verhaal, maar controleer eens die bovenste armpjes.

Suc6,
Olleke

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb je niet toevallig nog de stabbalisatorstangetjes erop zitten die dmv een kogel schanieren? Er zijn namelijk verbeterde versie's van gemaakt zonder kogels,maar dan met een rubber.
Een grote fout die sommige monteurs ook maken is de bouten van de draagarmen (dus eigenlijk de rubbers) in UITGEVEERDE toestand vast te zetten,als je dat doet dan zijn ze na 1 jaar weer verrot,dit soort delen moeten bij ingeveerde toestand worden vastgezet,misschien is dat niet bij jou gebeurd,zou kunnen.

Ricky

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.