Volkswagen Golf IV: Start niet met warme motor

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 (AQY)

Onderweg naar vakantie het volgende probleem gehad:

Zonder problemen gereden en ik moest gas tanken. Auto heeft een half uurtje stil gestaan, daarna wil ie niet meer starten. Startmotor gaat gewoon rond... Verder gebeurt er niks, behalve dat ie een beetje pruttelt als ik gas geef tijdens het starten.

Vervolgens een half uurtje nog gewacht en ik probeerde nog 1x te starten: nu ging ie in 1x aan!
Dit heb ik daarna tijdens de reis nog 2x gehad. Niet meer willen starten, even half uurtje wachten (motor dus gekoeld?) en vervolgens start ie zonder problemen.

Achtergrond info:
2 weken geleden de bougies vervangen: Van de standaard voorgeschreven bougies de electrode-afstand veranderd van 1.0 naar 0.7mm, ivm de LPG.
Fout codes die ik er uit heb kunnen halen:

Sporadic fault : 16523 - O2 Sensor Circ.,Bank1-Sensor2 Slow Response

Sporadic fault : 17535 - Long Term Fuel Trim mult.,Bank1 System too Rich

Sporadic fault : 16705 - Ign./Distributor Eng.Speed Inp.Circ Range/Performance

Sporadic fault : 16517 - O2 Sensor Circ.,Bank1-Sensor1 Slow Response

Verder is mijn kat niet helemaal 100%. Vermoedelijk door een verkeerd afgestelde gasinstallatie kapot gegaan, maar hij kwam er nog wel mee door de APK. Die O2 sensor meldingen komen waarschijnlijk daar vanaf toch?

bram82

Geplaatst door bram82 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Voor 90% is de storing 16705 jouw probleem. 16705 P0321 Sensor krukaspositie / Sensor toerental Motor (G28), onwaarschijnlijk signaal

Ik zou die gaan/laten vervangen en dan verder kijken, maar ik denk dat dat de oorzaker is.

bram82 (0), 12 jaar geleden

Is die sensor makkelijk te vervangen? Stekker los, sensor losschroeven, nieuwe sensor erin, stekker vast?

Ben een leek, maar kleine dingen kan ik wel zelf: bougies vervangen, nieuwe thermostaat, remblokken enz...

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Deze zit als het goed is aan de voorkant van je blok net schuin onder de oliefilter en zit met een imbus maat 5 vast. De stekker loopt dacht ik in een bocht omhoog en zit halverwege de voorkant van je blok in een beugel.
Je zal ook aan de onderzijde van de wagen moeten zijn. En als je denk dat je dat kan dan is het inderdaad zoals jij het zegt, stekker los, schroef los enz enz.

bram82 (0), 12 jaar geleden

Ik heb m gevonden en het vervangen moet wel lukken... Alleen heb ik op het moment nergens last van, als ik naar mijn werk rijd. Ongeveer 30km.
Zal de sensor binnenkort toch maar vervangen om problemen in de toekomst te voorkomen als ik langere stukken moet rijden.

bram82 (0), 12 jaar geleden

Toen het vorige week zo'n warm weer was wilde de warme motor weer niet starten. Eerste keer dat dit weer gebeurde sinds augustus. Direct uitgelezen. Foutcode wederom van de toerentalsensor.
Vandaag dus maar eens die sensor vervangen. Kostte 45 euro, dus dat viel mee. Het vervangen stelde niks voor. Het is alleen lastig om erbij te komen.

Nu dus afwachten of het probleem verholpen is, maar daar ga ik wel van uit!

Dank voor de hulp... :-)

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik hoop het ook voor je, we horen het wel

bram82 (0), 12 jaar geleden

Een andere vraag:
Vandaag kwam uit de APK dat de katalysator dus echt kapot is.

Bij zoeken naar een nieuwe kom ik 2 soorten tegen: met OBD (500 euro) en `niet` OBD (300 euro)

Wat is het verschil tussen deze 2 en welke moet ik hebben?

bram82 (0), 12 jaar geleden

Heeft dit gewoon te maken met of de auto een "On Board Diagnose" systeem heeft?

Ik vind op topcats.nl een goedkope katalysator. Hebben jullie hier ervaring mee? Of kan ik beter een tweedehands op de sloop halen?

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=bram82]Ik vind op topcats.nl een goedkope katalysator. Hebben jullie hier ervaring mee?[/quote]
De ervaring die ik heb is dat een goedkope katalysator geen lange levensduur heeft, in het ergste geval werkt het helemaal niet.
De prijs en de kwaliteit van een Katalysator zit hem in het toegevoegde edelmetaal.

Een vervanger maar dan door een gebruikt origineel exemplaar lijkt mij dan een betere keus.

Gr. paul

bram82 (0), 12 jaar geleden

Ook hiervan de oplossing, beetje laat, maar ik zag dat dit wel wordt gewaardeerd. :-)

Kat vervangen, auto kwam weer door de keuring. Sinds ik die sensor heb vervangen geen startproblemen meer gehad!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.