Zoals in het onderwerp gemeld start deze motor niet van de eerste keer wanneer hij een ganse dag heeft stil gestaan.
De starter draait maar de motor slaat niet aan.
Is geen probleem van compressie want je hoort dat de starter de normale weerstand heeft.
Wanneer je dan stopt met starten en een tweede keer start is de motor direct vertrokken en draait hij perfect.
Zolang de wagen dan geen dag of een nacht heeft stil gestaan start hij steeds van de eerste keer en rijdt hij perfect..
Er staan geen fouten in het geheugen
Er is een technische nota van VW die dit probleem exact omschrijft en als oplossing geeft een gewijzigde nokkenassensor te monteren.
Heb die sensor besteld (origineel van bij VW) en gemonteerd maar het probleem is er echter niet mee opgelost
Met de zoekfunctie op dit forum gevonden dat dit probleem hier nog al is voorgekomen en toen was de oplossing van een origineel onderdeel te monteren : http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Iemand ervaring met dit probleem??
Ik begin te denken richting motorstuurdoos..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Doet hij dan echt helemaal niks alsof je geen ontsteking heeft of hoor je wel dat hij wil aanslaan maar het niet doet?
Ik zou denk ik de bdp sensor gaan vervangen voor de zekerheid en dan weer even aankijken.
Beste Ricky,
meestal doet hij helemaal niets (startmotor draait wel normaal rond en je hoort dat er weerstand is)
heel soms hoor je,de eerste keer dat je start, dat hij precies wel wil aanslaan en dat lukt ook heel af en toe als je heel veel gas geeft
maar als je één keer start en je stopt direct met starten (zelfs al na één of 2 seconden starten) en je start dan een tweede keer is hij direct weg en draait hij direct perfect
eigenlijk is het probleem dat deze motor heeft perfect te omzeilen door altijd eerst een seconde te starten en dan een 2de keer te starten
maar dit is wel geen oplossing natuurlijk..
Maak ook ff het gasklephuis goed schoon en leer deze weer opnieuw in met de testkast.
Er staan ook geen storingen in het systeem over contact 15 oid? Dus contactblokje.
de 15 die zou wegvallen ??
zouden dan de lampjes op het instrumentenpaneel ook niet wegvallen , deze blijven branden tijdens de eerste keer starten..
gasklephuis is al gereinigd en opnieuw ingeleerd met VAS-PC omdat de eigenaar van de wagen ondervond dat de motor nogal gemakkelijk stil viel op ralenti
originele G28 kost 90.70 euro + btw
is wel vrij duur vooral omdat het niet zeker is dat het daarmee is opgelost
in Hella kost hij ongeveer de helft maar is het wel aan te raden bij dit probleem een niet-origineel onderdeel te gaan gebruiken ??
Ik heb wel vaker niet originele delen gemonteerd en ook bdp sensoren maar dat was dan van een ander merk maar werken doet die sensor altijd anders zouden ze ze allemaal weer terug krijgen in de automaterialenzaak dus lijkt mij geen verschil uit te maken als het om werken gaat, de kwaliteit kan idd anders zijn.
Contactblokje stuurt meerdere 15's aan dus als er 1 niet wordt aangestuurd dan blijft de rest gewoon werken. Ook kan het zijn bij defect in contactblokje dat je auto gewoon blijft rijden maar dat diverse comfort module's niet meer werken of niet goed werken. Had je ook bv met Golf 3, niet aanslaan maar de rest werkte wel. Maja of dat bij jou ook het geval is..
Je zou beide sensoren eens met de scoop moeten gaan meten en kijken welke er geen signaal geeft als hij niet aanslaat.
zou het echt gaan om de sensor die geen signaal geeft ??
de nokkenassensor heb ik een nieuwe geplaatst dus ga je er toch van uit dat het signaal dat hij aflevert ok zou zijn
of er zou een probleem moeten zijn met de nokkenas zelf maar waarom start hij dan van de 2de keer wél ??
de krukassensor zou eventueel wel foutief kunnen zijn , die heb ik nog niet vervangen
ga zien dat ik in het weekend eens de scope er op aansluit voor ik hem bestel
heb wel ondertussen op de site van ACtronics gelezen dat er blijkbaar wel gekende problemen zijn met het onderdeelnummer van ecu die er hier in zit (036 906 034 DD)
bij diagnose informatie geven ze op dat de aansturing van de bobine ontbreekt
ze schrijven er wel niet bij of dat dit een sporadisch of permanente fout is
de technische nota van VW heeft het over het niet herkennen van het signaal van de nokkenas :
Technische productinformatie Bewerkingsnummer: 1465501/6
Motor slaat bij de eerste startpoging niet aan Vrijgegeven op: 13-aug-2009
Verklaring van klant / werkplaatsconstatering
Motor slaat bij de eerste startpoging niet of vertraagd aan.
Geen storing opgeslagen in het motorregelapparaat.
Technische achtergrond
Het motorregelapparaat herkent het eerste signaal van de nokkenasstandsensor -G40 niet.
Serietoepassing
Gewijzigde nokkenasstandsensor met onderdeelnummer: 036907601 E.
Maatregel
Bij klachten de nokkenasstandsensor met onderdeelnummer: 036907601 E inbouwen.
Klantinformatie
bij (vooral) startproblemen met de accu testen beginnen lijkt mij.
En je brandstofdruk is wel meteen goed? ... Wanneer je eerst 2 of 3 x op contact zet en de pomp dus wel laat lopen en je start vervolgens, dan ook niet goed? Niet dat je daarmee een definitieve uitsluiting van brandstofdruk (filter, drukverlies door interne lekkage retour, retourklep in je brandstofpomp, opbrengst van je pomp, lekkende injector, lek in je regelaar, etc.).
Zou die sensoren eerst maar eens scopen en/of meten inderdaad voordat je die vervangt; niet al te logisch dat signaal eerste keer niet doorkomt en 2e keer wel, maar na tijdje uitzetten dan ook ineens wel bij eerste keer starten....
de brandstofpomp in de tank draait niet wanneer je de deur opent maar ik weet nu niet of dit bij deze Polo zo hoort te zijn ??
wanneer je op contact zet draait de pomp onmiddellijk en zelfs vrij lang (ik schat toch een 10-tal seconden)
heb geprobeerd met de relais van de brandstofpomp te bruggen en die dan zelfs een paar minuten te laten draaien vooraleer de eerste keer te starten maar het resultaat is hetzelfde , hij start de eerste keer niet of bijna niet
van dat signaal dat de eerste keer niet doorkomt is wel een technische nota van VW zelf
ik vermoed dat ze dat toch wel genoeg hebben onderzocht vooraleer ze dat op papier hebben gezet
maar spijtig genoeg is het voor deze wagen niet van toepassing , hun oplossing met een gewijzigde nokkenassensor
er is mij door een collega een motor-stuurdoos beloofd die ik even mag proberen
ik ga daar op wachten tot ik die hier heb en dan kan ik die al dan niet uitsluiten
vonkt hij dan (niet)bij niet starten?
elektrisch deel van contactslot is een zwak punt, niet de oplossing hoor.
Heb je toerentalsignaal met (niet) aanslaan?
klant heeft zijn wagen opnieuw binnen gebracht zodat we terug wat verder kunnen zoeken
ondertussen een nieuwe krukassensor geplaatst (nokkenassensor was al nieuw)
probleem dus nog niet opgelost
één staafbobine er uit gehaald en een bougie in gestoken >> tijdens het probleem zie je duidelijk een vonk, dus ontsteking is er
de verstuivers er uit gehaald en zo gepositioneerd dat ze de benzine naar boven vernevelen >> wanneer je dan start na de wagen een nacht te laten staan zie je onmiddellijk benzine spuiten >> eerst eventjes de 4 verstuivers tegelijk en vervolgens sequentieel
dus er is ontsteking en er is brandstof en toch slaat de motor niet aan..
op het gehoor zou je denken dat er compressie is >> de startmotor heeft zijn normaal starttoerental
met een andere motorstuurdoos heb ik ook al geprobeerd maar dit gaf hetzelfde probleem
dit was wel een tweedehands stuurdoos >> mogelijk heeft deze hetzelfde defect maar dat zou toch straf zijn ????
met een 2e hands stuurdoos zit je met de startblokkering en net wat je zelf al aangeeft zit daar het probleem niet.
Probeer met je tester het krukas- en nokkenas signaal te bekijken met starten,
De juiste olie erin? KV sensor ok? benzinedruk ok? juiste benzine erin?
startblokkering ??? >> uiteraard hebben we de tweedehands-ecu aangeleerd aan de wegrijblokkering in het instrumentenpaneel (Odis > online met Geko-account)
maar zelfs als we dit niét zouden hebben gedaan zou de motor na de eerste keer toch aanslaan en na een paar seconden stilvallen
hier slaat hij de eerste keer helemaal niet aan maar toch heb je een vonk aan de bougie en wordt er benzine ingespoten
benzinedruk lijkt mij dan toch ook al goed ? >> goed genoeg om de motor doen aan te slaan of om minstens de indruk te geven dat hij wil aanslaan
maar buiten de startmotor die vlot de motor ronddraait doet hij helemaal niets
vergeten te melden , KV sensor is eveneens nieuw
niettegenstaande alle temperaturen in de meetwaardeblokken gelijk en correct zijn bij koude motor hebben we eerst geprobeerd te starten met afgekoppelde koelvloeistofsensor (zeer koude motor simuleren) maar dit gaf geen oplossing
uiteindelijk toch een nieuwe koelvloeistofsensor gemonteerd maar niet opgelost ermee
is wel iets wat we hier nog nooit hebben meegemaakt
Lopen de hydrostoters niet leeg over de nacht (geen of onvoldoende compressie) anders met startpilot proberen als het dan wel meteen lukt zou je er van uit kunnen gaan dat het mechanische wel goed zit
Meet anders de brandstofdruk en kijk of de spanning niet ver inzakt op de bobines tijdens het starten
[quote=jokertje]Lopen de hydrostoters niet leeg over de nacht (geen of onvoldoende compressie) anders met startpilot proberen als het dan wel meteen lukt zou je er van uit kunnen gaan dat het mechanische wel goed zit[/quote]
met brakecleaner start hij inderdaad onmiddellijk..
vreemd want er wordt wel degelijk brandstof ingespoten op het moment van het probleem vandaar dat ik niet met brakecleaner had getest
maar nu zijn we al 100% zeker dat ontsteking en compressie goed zijn waarvoor dank Jokertje.
[quote=jokertje]Meet anders de brandstofdruk en kijk of de spanning niet ver inzakt op de bobines tijdens het starten[/quote]
op gebied van benzinedruk kan ik geen afwijking vaststellen
wanneer je de deur van de wagen opent zie je de druk al stijgen maar niet tot de voorgeschreven 3 bar
wanneer je dan het contact op zet gaat de benzinepomp opnieuw draaien maar de voorgeschreven druk van 3 bar wordt niet bereikt ook niet na verschillende malen op contact te zetten zonder starten
de druk blijft hangen op 2.2 bar
als je dan start zakt de druk eerst wat naar beneden (openen van de verstuivers) om dan opnieuw naar die 2,2 bar te gaan
na dat de motor een paar seconden draait gaat de druk naar de voorgeschreven waarde van 3 bar
op gebied van restdruk is het volgende voorgeschreven : De druk mag na 10 minuten met maximaal 0,5 bar zijn gedaald.
na 10 minuten zie je nog niets aan de naald >> na een volledige nacht stilstaan zit er nog steeds 1,5 bar overdruk op.
ik denk niet dat het een probleem van de benzinedruk gaat zijn dan want er is geen verschil in drukwaarde tijdens de eerste keer starten en niet aanslaan, en de tweede keer starten en wél aanslaan > het drukverloop is 100% gelijk
heb dan voor de zekerheid toch maar een nieuw brandstoffilter gemonteerd (brandstofdrukregelaar zit geïntegreerd in de brandstoffilter) maar het drukverloop is niet veranderd en het startprobleem blijft bestaan..
één ding is zeker : er wordt benzine ingespoten ook wanneer het probleem zich voordoet maar dan blijkbaar op het verkeerde moment ???
ik zou het anders niet kunnen verklaren..
maar wat zorgt er dan voor dat hij op het verkeerde ogenblik inspuit ??? >> kan toch alleen maar de rekeneenheid zijn???
De ecu is voorzien van de software hierin zijn de inspuitmap en de onstekingsmap zitten . Het beginpunt is dus een vaste waarde... bedoel hiermee te zeggen dat oa de krukas sensor niet zomaar ergens is gemonteerd deze zit op een bepaalde plaats in graden wel te verstaan! Verder zijn de timing het mechanische gedeelte van invloed evenals temperatuur sensor enz... maar goed om het kort te houden controleer de stand (afstand ) van de krukas en evt als er een nokkenas sensor op zit ook deze en of ze ook synchroon lopen...maar mijn vraag is waarom is de benzinedruk lager als voorgeschreven? N zijn de massapunten goed
Je kunt ook in de meetwaarde blokken kijken daar valt ook veel informatie uit te halen
[quote=jokertje]maar mijn vraag is waarom is de benzinedruk lager als voorgeschreven?[/quote]
mogelijk zijn die waarden niet zoals voorgeschreven omdat ik ze niet meet op de plaats waar is voorgeschreven
de originele brandstofdrukmeter die VW voorschrijft is er één die je tussen de brandstoftoevoerleiding en de brandstofverdeler waar de verstuivers in zitten, plaatst
zo'n drukmeter heb ik niet
ik heb de drukmeter geplaatst op de aansluiting met schrader-ventiel aan de zijkant van brandstofverdeler
uiteraard eerst het ventiel zelf er uit geschroefd
daarop dus een ordinaire drukmeter gezet maar mijn inziens zou dit toch dezelfde waarde moeten geven als die meter die er als het ware in serie wordt tussen geplaatst ??
en vooral , ik meet 2 keer identieke drukken : zowel wanneer de motor niet aanslaat als wanneer hij wel aanslaat zijn de drukken identiek
je zou dan toch verwachten dat de druk anders zou zijn als het probleem er is ??
meten is weten zegt men toch altijd , maar dat gaat dan niet op als ik geen verschil meet en toch is het probleem er
welke meetwaarden zou ik dan moeten bekijken ??
heel veel mwb'ken heeft deze motor niet
de temperaturen zijn correct
inspuitduur zal ik nog eens controleren tijdens het probleem
Probleem is opgelost!
Nieuwe ecu geplaatst en de motor start nu van de eerste omwenteling
Wel een dure aangelegenheid gezien het bouwjaar van de wagen
Maar hoe groot is de kans dat als je een tweedehands ecu plaatst deze hetzelfde probleem heeft???
Zo kan je wel bezig blijven natuurlijk
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar