close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Transporter: Startprobleem T4

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 Tdi

Het volgende is er aan de hand:

De draad welke op het 'stop magneetventiel N109' zit is losgehaald. Om het ventiel toch te laten openen is er een 12 volt draad vanaf het contactslot gehaald. De eigenaar heeft de auto zo gekocht en weet niet waarom dit is gedaan. Dit functioneert verder goed het veroorzaakt alleen wel een motorstoring omdat de computer een draadbreuk ziet en in noodloop gaat. Dat is dan ook te verklaren. Alleen wanneer de originele computerdraad op het stopventiel wordt aangesloten start de auto niet. Ik heb de spanning gemeten. De draad welke vanaf de computer komt geeft 11,8 volt. de spanning welke op de draad staat die vanaf het contact is gehaald geeft 13,8 volt (gemeten bij draaiende motor)

En dan is er ook nog een probleem bij een tweede magneetventiel welke de brandstof inspuiting regelt N108. Ook deze gaf een motorstoring. Dit werd veroorzaakt doordat er een draadbreuk zat nabij de aansluitstekker, dus terecht. Deze draad heb ik gerepareerd en de boel weer gereset. Helaas, ook dan doet de auto het niet als hij koud start. Bij een warme start doet hij het wel.

Ik heb beide ventielen getest met een 12 volt bron. In beide gevallen hoor je de ventielen klikken, dus dat werkt. Wanneer alle bedrading wordt aangesloten zoals origineel de bedoeling is dan kan ik de computer resetten en zijn er geen fouten meer te vinden ( de originele bedrading is dus in orde). Bij een warme motor is er dan ook geen enkel probleem. Bij een koude motor wil de auto niet starten (startmotor draait wel maar de motor slaat niet aan) Tijdens het starten is een hoop (grijze) rook uit de uitlaat te zien wat volgens mij aangeeft dat er wel brandstof in wordt gespoten.

Als je tijdens het draaien van de motor de stekker voor het inspuitventiel aansluit hoor je de motor even inhouden maar slaat niet af (bij warme motor) je hoort dat de motor mooier loopt als het inspuitventiel is bekrachtigd. Het zelfde geldt voor het stopventiel.

Kortom; de motor is koud te starten als je de stekker van het inspuitventiel los maakt en een 12 volt vanaf het contact op het stopventiel zet. Als de motor eenmaal warm is kun je de originele bedrading aansluiten en de storing resetten. De auto rijdt dan prima en is gewoon te starten.

Er lijkt een samenspel te zijn tussen beide ventielen. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

Geplaatst door

norbertvanerk@gmail.com (0)
badge

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Grijze rook en niet aanslaan duid op verkeerde pomptiming, deze eerst dynamisch controleren.

Gr
John

De pomp is naar de specialist gegaan. Daar bleek dat deze niet goed meer werkte. Timing was niet goed te krijgen. Pomp vervangen en auto loopt weer als een zonnetje.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.