Beste autokenners,
Hopenlijk kan éen van jullie me een idee geven wat het probleem is met mijn auto.
November 2008 , toen het zo koud was, wilde mijn auto niet meer starten. Startmotor wilde niet draaien alsof de accu stuk/leeg was. Ik heb de ANWB erbij gehaald en na drie keer meten konden ze meten dat de accu kapot was en hebben ze me een nieuwe verkocht. De auto deed het toen weer.
In januari, was er weer een koud moment, en hetzelfde probleem kwam op. De auto startte niet en weer doordat de accu niet in staat was de startmotor te laten draaien. ik bij een locale garage een accu geregeld en die erin laten zetten. Probleem was opgelost.
Eind februari komt het probleem terug. Na een rit van 200 km zet ik de auto 1 minuut stil en probeer em daarna te starten. De accu was weer te zwak om de startmotor te laten draaien. Ik een lader gekocht en thuis het ding opgeladen. Was half leeg. Eénmaal vol, startte de auto weer.
Die week de auto naar de garage gebracht. Daar zagen ze de oorzaak in een lekstroom naar de radio. Laadspanning hadden ze gemeten en week volgens de garage niet af. Volgens mij was een lekstroom onzin omdat de auto direct na een lange rit niet meer wilde starten, maar de radio heb ik er maar uit laten halen.
Half maart heeft de auto er weer geen zin in. Accu weer te zwak om de startmotor te laten draaien. De accu (halfleeg volgens de lader)heb ik weer opgeladen en vrolijk verder gereden.
In april herhaalt dat zich nog een paar keer.
Nu in mei komt het probleem ook nog voor en vraag ik me af of de accu uberhaupt wel opgeladen wordt. Het lampje van te weinig laadstroom brandt echter niet.
Wat mij opvalt:
- direct na een lange rit te weinig accuvermogen om de auto te starten. Wellicht dus geen lekstroom.
- Het probleem lijkt steeds vaker voor te komen. Lijkt slijtage dat steeds erger aan het worden is.
- De accu's laten zich goed laden en zijn geen drie maanden oud. Die lijken me dus niet kapot.
Heeft iemand een idee wat er met mijn auto aan de hand kan zijn ? ? ?
alvast ontzettend bedankt!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Controleer de massa eens..en ook de dikke + kabel incl de startmotor.
hier zal ergens jou probleem in zitten.
Een lekstroom kan ook,maar dat dit gelijk na een paar minuten je accu leeg trekt lijkt me idd stug.
Je kan dat zelf ook even meten met een multiemeter.
Gr Stefan
hoe is het met jou dynamo gestelt? ALS JE NA EEN LANGE RIT JE AUTO NIET GESTART Krijgt omdat je accu leeg is lijkt het dat je verbruikers je accu leeg hebben getrokken.
Na een tijdje je auto te hebben laten staan is het mogelijk dat als je een goede accu hebt deze zich weer redelijk heeft hersteld waarna je toch de auto kunt starten.
Maar je schrijft ook dat de anwb jou accu heeft getest en daar na een nieuwe heb gemonteerd en toen bij een algemeene garage weer een nieuwe accu? Op de accu's van de anwb zit 3 JAAR garantie tevens hebben zij testapperatuur om ook je dynamo en startmotor door te meten.
Ik had ze er nog maar eens bij gehaald.
succes.
Al verder gekomen met je probleem ?
15 jaar
De problemen zitten nog steeds in de auto. De Dynamo is inmiddels vervangen. Een week later ging de bobine stuk en is die ook vervangen. Het probleem heeft zich even niet meer voorgedaan.
Echter stond ik laatst weer met een lege accu.
Zelf ben ik nu regelmatig de spanning op de accu aan het meten. Na iedere rit voor ik de motor uit zet en direct na het uitzetten. Nu meet ik met lopende motor meestal 13,8 Volt en na het uitzetten van de motor een 11,5 tot 12,5 Volt. Geen superwaarden, maar niet dramatisch.
Echter soms meet ik met lopende motor en geen verbruikers (Radio, airco, aanjager, lichten, achterruitverwarming enzo )aan slechts 10 volt. Zet ik de motor dan uit, dan meet ik een 11,5 tot 12,5 Volt op de accu.
Mijn conclusie is dus dat de accu zo nu en dan bij een lopende motor leeg getrokken wordt.
Heeft iemand een idee waar zoiets door kan komen??
In ieder geval hartstikke bedankt met de antwoorden zover.
15 jaar
Heb je de dynamo vervangen door een nieuwe of een gebruikt exemplaar ?
Als het een nieuwe of gereviseerde is,kan het probleem ook aan de kabels liggen..die 10 volt die je dan meet is zeker weten niet goed..of de dynamo die het probleem veroorzaakt,de kabels of de accu zelf inwendig defect ?
Gr Stefan
15 jaar
De dynamo is vervangen door een nieuw exemplaar. De accu is geen jaar oud en het plaatsen van een andere accu loste het probleem niet op. De ANWB heeft recent een accutest gedaan en bleek ook bij die test goed. Dan zou de bedrading overblijven...
Of kan ik ook denken aan ergens een kortsluiting in de electronica die bij een lopende motor automatisch wordt ingeschakeld?
Groeten,
Paul
15 jaar
10V is te weinig en duidt op een zware verbruiker, wellicht je stuurbekr.
15 jaar
Ik ben door blijven gaan met het meten van de spanningen en het begint me op te vallen dat de laadspanning, gemeten op de accu, net na het starten van de motor meestal goed is. 13,8 Volt tot 14,4 Volt. Na een stuk rijden meet ik nogmaals en dan is deze lager. Vaak 12 Volt, soms 10 Volt.
Ik las op een forum dat dit zou kunnen komen door een contact in de bekabeling van Dynamo naar Accu. Speciaal daar de weerstand bij een warme motor groter is, dan bij een koude motor.
Is dat een goede mogelijkheid, of zou het ook nog iets anders kunnen zijn?
Groetjes,
Paul
15 jaar
Paul
Als de spanning weg gaat vallen,meet dan eens op de dynamo zelf,meet je daar wel de goede laadspanning,moet het haast wel in de kabels zitten.
Afgelopen week nog met een Golf 3 meegemaakt,laadspanning op de accu was 13,3 Volt,opzich geen probleem met de auto,maar gewoon ter controle even gemeten,toen op de dynamo zelf gemeten en daar kwam ik uit op 14,2 Volt....Nieuwe kabel van dynamo naar startmotor/startmotor accu getrokken en het probleem was verholpen.
Gr Stefan
15 jaar
Ik heb een soortgelijk probleem. Toen me golfje 3 niet meer startte, werd me verteld dat of me startmotor en/of me elektrisch blokje achter me contactslot stuk was. Ik heb beide vervangen, een gereviseerde startmotor erop gedaan en een nieuw elektrisch blokje achte me contactslot. Echter na even een paar keer proberen met starten en utizetten, bleef nu de startmotor even najanken nadat de motor aangeslagen was. Ik vreesde al dat de gereviseerde startmotor toch niet zo goed was. Echter toen ik de accupolen loshaalde, meet ik 12.28 en na paar seconden 12.27 en na paar seconden 12.26 en zo verder zakkend. Dus vermoedde ik dat de accu slecht was, dus maar een accu opgezet die ik nog overhad uit een Benz (740A). Starte in 1 keer zonder dat de startmotor najankte. Ik blij, totdat ik volgende morgen weer wilde starten, (start)motor heeel moeizaam begon te draaien EN weer dat nagejank van me startmotor. Ik heb m uitgedaan en laten staan, verders nog nx gemeten. Iemand enig idee? Moet ik toch gaan meten voor lekstroom zoals Ricky hierboven beschrijft en zoja, hoe moet ik de amperemeter tussen de minkabel zetten? met motor uit of draaiend, meten tussen de minpool van de accu en de minkabel los, of min los van de pool en enkel en alleen de minkabel van het ene uiteinde naar een stukje verderop? Sorry, maar heb nog niet zoveel autokennis, maar zeer leergierig, dus waardeer elk advies heel erg!!!
14 jaar
Dat je spanning van net een geladen accu langzaam naar 12 ,0 V loopt is heel logisch en een rondsel die in het vliegwiel blijft draaien is een slecht werkend startmotor die hersteld dient te worden.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar