Volkswagen Passat 1.8 T: (Start)problemen direct na onderhoudsbeurt

Bouwjaar: 1999

De dag na de 120.000 beurt -o.a. bougies vervangen- (18-03) begon het: Slecht starten (niet alle bougies doen direct mee), afgewisseld moet een probleemloze start(ook met koude motor, warme motor altijd OK). Met uitlezen kon de Dealer geen probleem vinden. Afgelopen week werd het steeds slechter en zondag (18-04) gaf die er echt de brui aan.
Dealer heeft het onderzocht: cylinder 3 heeft geen vernevelking; cylinder 4 een 'pisstraaltje'. Het grappige is zo meldt de Dealer de auto gewoon weer start nu hij weer in elkaar is gezet.
Het advies van de Dealer: vervang bougie 3 en kij hoe dat gaat.
Mijn uitgangspunt: ik wil geen gezeur met m'n auto (had decennia lang Japanners: nooit last).
Mijn vragen:
1. Is het een goed advies van de Dealer?
2. Wat moet in met #4. De Dealer zegt, dat het wellicht goed gaat als die op toeren komt -dat kunnen ze niet meten-
3. De Dealer vertelde ook dat bougie #4 nat was. Wat betekend dat? hoe komt dat?
4. Kan dit probleem veroorzaakt zijn door de onderhoudsbeurt?
5. Observatie: vóór de onderhoudsbeurt had de auto in een accelleratie een extra versnelling boven de ca. 4000 toeren. Na de onderhoudsbeurt is zoiets niet echt meer te merken. Kan dat met het pisstraaltje te maken hebben?
6. De Dealer vertelde dat dit soort problemen zelden voorkomt. Op internet vond ik inderdaad weinig van dit soort.
7. Kan dit probleem door slechte benzine komen. Tóch maar merk benzine in de tank?!







Alex217

Geplaatst door Alex217 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 20 jaar geleden

Zijn de bougiekabels niet kapot getrokken met het losnemen om de bougie's te vernieuwen.

Hans

lightsomedog (0) PRO, 20 jaar geleden

alex als ik het zo lees denk ik ook eerst aan de bougiekabels laat deze door meten/testen

dat slechte vernevelen zal slaan op de verstuivers/injectors dit is redelijk simpel zelf op te lossen
gebruik een brandstof toevoeging (dit zal de verstuiver/injector schoonmaken)
hier na zal als dit het probleem is de motor beter gaan lopen (dit duurt wel een 50 tot 100 km)

wat je ook zelf kan testen is wat een plantenspuit op de bougiekabels spuiten als er een kapotte kabeltussen zit gaat de motor slechter lopen.


1) als he probleem nog in de motor zit mogen ze er wel wat meer onderzoek naar plegen.
2)als de verstuiver/injector niet goed mee komt kan je deze ook laten reinigen
3)dit kan komen door een slechte bougiekabel(als er een draadbreuk zit of een slecht contact kan dit de vonk spaning nadelig beinvloeden.
4)ja door het onzorvuldig los halen van de bougiekabels(als dit het probleem is)
5)dit kan met de verstuiver/injector te maken hebben .
6)kan ik niet zo vertellen .
7)probeer een brandstof toevoeging dit werkt misschien ook voor punt 2)

succes max.

Alex217 (0), 20 jaar geleden

Bedankt. Bedankt. Dat met die plantenspuit ga ik proberen!
8) hoe kom ik aan zo'n brandstof toevoeging?
Ik had me toch maar laten overhalen om één verstuiver te vervangen. Ik heb de auto ècht nodig.
Nu weer wat anders:
9)Mij viel bij het eerste ritje (gisteren) op: Als ik na volgas acceleren to boven de ca. 4000 rpm plots het gas loslaat bonkt (bonkbonk) de motor even stevig. Dit is alleen bij lage snelheid (pakweg beneden de 90 km/u) merkbaar of hoorbaar, bij hogere snelheden lijkt dit niet te gebeuren. Wat betekent dat gebonk?
10)Vandaag (een dag later) nog weer wat: Kort na het starten hoorde ik twee korte (enige seconden) sissende geluiden, waarna vanuit de motor een aanhoudend luid sissen/schuren/gorgelen klinkt met daarbinnen een heel zacht gierend geluid. Van dat (relatief ) zachte gierende geluid leek de frequentie mee te gaan met de toeren van de motor. Opmerkelijk was verder, dat de display van de climatronic tot enige seconden na het starten volledig ‘oplichtte’ (alle symbolen zichtbaar), daarna weer normaal; de airco leek verder goed te werken.
Verder: geen waarschuwingslampjes aan. Gereden: de motor reageert verder goed. Ook na opnieuw starten begonnen die geluiden weer. Wat zou dat kunnen zijn?





lightsomedog (0) PRO, 20 jaar geleden

hoi alex
loopt de motor nu weer goed?
8)bij de meeste garagebedrijven,tankstations,misschien halfords
9)het lijkt op een draagarm maar dit is moeilijk vast te stellen via de conputer of telefoon.
10)misschien valse lucht?
dat het display knippert kan duiden op een foutcode van het airco regelapp(uit laten lezen).
succes max.

Alex217 (0), 20 jaar geleden

De motor start en loopt weer prima.

8)De Dealer vertelde me, dat tijdens de beurt al een brandstof toevoeging was toegevoegd. Dat is standaard. Tja.
12)Voor de 4e vernevelaar adviseerde de Dealer een bedrijf waar de vernevelaar ultrasoon kan worden gereinigd. Mogelijk een optie. Voor 1/3 van de prijs van een nieuwe vernevelaar. Ik denk er nog even over na. De motor lijkt het prima te doen.
10)Het gekke geluid werd veroorzaakt door de airco. Als de aandrijfriem namelijk werd losgekoppeld verdween het geluid.
Mogelijk is de koelvloeistof weggelopen. Er kan wellicht nog wat worden doorgemeten, maar hoogstwaarschijnlijk moet de hele zaak worden vervangen. Een forse ingreep! (zucht)
Ik stel me zo voor dat ze met het sleutelen voor die startproblemen perongeluk gereedschap hebben laten vallen (aircopomp zit onderin), maar de Dealer zegt dat dit allemaal toeval is; dat kan natuurlijk.


Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.