Volkswagen Polo: Stationair toerental van streek bij "belaste" motor.

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,272 L NZ

Hi allemaal,

Ik heb n Polo uit '89 met digijet.
Het betreft een regelapparaat 030 906 021 D/E.
Co is afgesteld op 3,0%(moet zijn: 2,0%-4,0%) zonder Lambda en 0,6%(moet zijn: 0,7%) met Lambda.
Stationair toerental moet (volgens garage) 800 +/- 50 zijn en zit tussen 790 en 812.
Motor loopt "onbelast" stationair perfect.
Bij inschakelen van verlichting, kachel, enz gaat de motor ineens van hoog naar laag...vroem!...vroem!....vroem!...zeg maar (lol).
De motor gaat dan "halen" of "zagen" werd mij verteld.
Lijkt wel oftie te zwaar belast wordt ofzo...of t toerental te laag...of Katalysator stuk...misschien.

Weet iemand wat dat kan zijn?

X3S

Geplaatst door X3S (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Probeer eens om het toerental op 900 - 950 te zetten en kijk eens wat hij dan doet, hij loopt wat langzaam vind ik.

Waarschijnlijk is het dan opgelost.

X3S (0), 14 jaar geleden

Dankjewel.
Weet niet of t zo hoort maar tis wel weg nu.
Auto van dat bouwjaar mag trouwens best iets hoger lopen vind ik.

Tiguan (0) PRO, 14 jaar geleden

Bij het afstellen van stationair toerental moet je alle verbruikers inschakelen en afstellen tussen 900 - 950 t.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Mooi om te horen Joe..Hij hoort inderdaad op dit toerental te lopen..Dus mooi zo laten staan.

Bedankt voor de feedback!

X3S (0), 14 jaar geleden

Dank jullie wel.
Heb een vraagbaakje maar deze geeft aan alle verbruikers uit te schakelen en af te stellen op 800
Dit betrof de modellen tot en met juni 1989.
Na juni 1989 werd het ineens 950.
Mijn kenteken is afgegeven op 21 juli 1989.
Weet niet hoeveel tijd er zit tussen productie en afgifte kentekenbewijs...?1?
Nu kan er blijkbaar met het chassisnummer achterhaald worden welk model er van voor of van na de wijziging geproduceerd is maar pfff

Ik kan weer rijden...voorlopig :D

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Gewoon lekker staan laten zo..

Waarom met alle verbruikers ingeschakeld afstellen ? Als je dat niet zou doen en hem dan op 800 toeren zet, en dan ineens het licht aanzet, met aanjager op volle gas en achteruitverwarming aan, heb je kans dat hij een stuk in toeren zakt en dan weer begint te schommelen.

J.Peters (0), 14 jaar geleden

Fijn dat het probleem opgelost lijkt!

De bouwmaand kan ik voor je uitzoeken aan de hand van het chassisnummer
(of je zoekt zelf even: http://www.86c.nl/info/v_vc16.shtml )

Eén van de zaken waar deze motoren óók erg gevoelig voor zijn, is een defect aan de carterontluchting. Dit geeft voor de inspuitcomputer een vertekend beeld doordat de luchthoeveelheidmeters (klep aan luchtfilterhuis) niet alle aangezogen lucht meer registreert.

De NZ (en 3F) motoren worden ondertussen wat ouder en het rubber van de carterontluchtingsslang verteerd met de jaren langzamerhand tot trekdrop. Je vind de aansluiting aan de onderkant van de zwarte geribbelde luchtinlaat, tussen luchtfilter en gasklephuis.

Succes, en hou m heel!
Jaap Peters
www.polo86c.nl

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.