297 bezoekers online

Volkswagen GOLF VARIANT: Stationair 'tokkelen' bij warme motor

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: CAY, Motorinhoud (cc): 1598, Vermogen (kw): 77

Mijn Volkswagen Golf Variant (2010) 1.6 TDI Bluemotion is altijd een betrouwbare auto geweest. Tot de afgelopen weken, daar hij meer bij de garage staat dan op mijn oprit.
Enkele maanden geleden een grote beurt laten doen en daarnaast het 2-massa vliegwiel vervangen door een vast vliegwiel (Valeo 4P kit). Koppelen gaat soepel (een stuk soepeler) dus in eerste instantie tevreden. Na een paar kilometers begon het probleem en dat is niet meer opgehouden.
Bij een koude motor geen probleem, rijdt stationair perfect.
Bij een warme motor stationair problemen. Tokkelen en valt terug in toeren (wisseling tussen 800 - 1000 toeren). Schokt soms hevig tegen het uitvallen aan.
Opvallend is dat bij het licht op laten komen van de koppeling, de toerental tegen de 900 stabiel wordt en blijft. Ook wanneer ik de airco inschakel en opvoer blijft het toerental stabiel.
In 'normale' staat (geen airco aan en koppeling los of helemaal ingetrapt) is het probleem (flink) aanwezig.
Tijdens het rijden ervaar ik geen problemen en rijdt de auto prima.

Terug naar de garage geweest. Zij zijn van mening dat het niet aan de 4P kit kan liggen. Geen foutcodes kunnen vinden. Inmiddels hebben zij alle 4 de verstuivers gecheckt; geen afwijkingen. Voor de zekerheid gereviseerd. Geen verschil. Pakking bij de brandstoffilter vervangen (zou soms het probleem kunnen geven); geen effect.
Inmiddels heb ik tweemaal dieselreiniger bij mijn tank gegooid. Geen effect. Kortom; ik ben ten einde raad. Garage weet het niet en ik al helemaal niet.

Iemand hier ervaring met dit probleem én de oplossing waar we gericht naar kunnen zoeken?

Dank!

Thaans

Geplaatst door Thaans , lid sinds 3 jaar geleden

2 Reacties

0

ricky, 3 jaar geleden

Sowieso hoort er origineel een 2 massa vliegwiel in, deze heeft de functie om trillingen en het oneenparig draaien van de motor e.d. op te vangen.
Maar je zegt dus eigenlijk dat als het toerental ietsjes hoger ligt stationair dat het dan weg is?

0

vwer, 3 jaar geleden

Ken iemand met een passat b7,dezelfde motor en had ook zijn 2 massa vliegwiel vervangen door een vast,ong dezelfde klachten en hij heeft van ellende terug een 2 massa vliegwiel geplaatst.Geen problemen meer gehad.Het beste is hou het origineel.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.