Volkswagen Golf VI: Toeren schommelt of schiet vooruit / trekt niet meer soepel bij

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: CAX, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 90

Beste particulieren en professionals,

Ik rij in een Golf 6 1.4 TSI met een DSG-bak 124000 KM op de teller. De auto heeft nog garantie bij de dealer.

Sinds het tweedelige koppeling is vervangen trekt mijn auto niet meer soepel op. Vooral bij een koude motor hoor ik dat de motor gewoon in stappen op toeren komt en ik zie de toerenteller ook in stappen met rustmomenten omhoogkomen. Het is de ene keer meer voelbaar en de andere keer minder. Het lijkt alsof er met een koppelingspedaal gespeeld wordt tijdens het optrekken.

Het vervelende is dat het de laatste keer bij de dealer zoals jullie wellicht kunnen raden niet duidelijk is waargenomen. Ik merk echter gewoon in de avond bij vertrek van werk dat de auto niet soepel optrekt. Ik hoor het aan het optrekken/schommelen van de motor en zie het ook aan de toerenteller.

Wat kan dit zijn? is het gewoon toeval dat het na het wisselen van de tweedelige koppeling is ontstaan? Hoop echt dat iemand mij kan helpen want de garantie van deze auto is bijna voorbij en wil het nu echt laten oplossen door de dealer.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Drejo

Amera

Geplaatst door Amera (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Auto bij de dealer neer zetten. Dan kunnen zij 's morgens met koude motor proef rijden en het euvel zelf ervaren.

Amera (0), 8 jaar geleden

[quote=oldford]Auto bij de dealer neer zetten. Dan kunnen zij 's morgens met koude motor proef rijden en het euvel zelf ervaren.[/quote]

Hoi, bedankt voor de reactie. Dit is al gedaan. Klacht niet waargenomen en met mij erbij te vaag waargenomen.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Tja, meerdere dagen laten bij de dealer om te proberen?
Of gaan rijden met een datalogger en zelf opschrijven wanneer het gebeurt.
Als het echt elke avond bij vertrek naar huis voorkomt heb je aan een paar dagen loggen wel genoeg.

In welke versnelling(en) heb je last van dat schommelen?

Amera (0), 8 jaar geleden

Ja ik kan het beste beschrijven alsof de auto zeg maar getrokken wordt en de sleepkabel tussen de twee auto's opeens aangespannen wordt waardoor de auto licht duwtjes lijkt te krijgen. Ik merk dat het vooral vanaf de derde versnelling duidelijk voelbaar/hoorbaar is.

Ik ga weer een afspraak maken, moet ik zo een datalogger aanvragen bij de dealer? ze hadden zelf ook aangeboden om de auto een dag mee te geven met de chef werkplaats.

ricky (0) PRO, 8 jaar geleden

Als ik ff mag gokken denk ik sterk aan de wastegate van de turbo die vast staat of stroef beweegt (komt vaak voor), vaak ook een storing over de laaddruk aanwezig in het geheugen.
Ga nu maar weer naar de dealer en laat ze de wastegate controleren, is 5 min werk en dan weet je in ieder geval of die wel of niet goed is.

Snelste manier om te testen is: vacuumslang van de drukdoos met een punttang eraf trekken en dan met een luchtspuitje voorzichtig in het tuutje blazen en tegelijk naar de wastegate versteller kijken met lampje erbij, tis makkelijk te zien en deze hoort soepel heen en weer te bewegen (dus heen en met druk eraf weer terug te bewegen) maar 9 van de 10 x bewegen ze helemaal niet of een klein beetje of bewegen ze naar 1 kant en blijven ze daar staan. Zo ja, dan is dat jouw probleem, oplossing is dan revisieset voor de turbo monteren.

Amera (0), 8 jaar geleden

[quote=ricky]Als ik ff mag gokken denk ik sterk aan de wastegate van de turbo die vast staat of stroef beweegt (komt vaak voor), vaak ook een storing over de laaddruk aanwezig in het geheugen.
Ga nu maar weer naar de dealer en laat ze de wastegate controleren, is 5 min werk en dan weet je in ieder geval of die wel of niet goed is.

Snelste manier om te testen is: vacuumslang van de drukdoos met een punttang eraf trekken en dan met een luchtspuitje voorzichtig in het tuutje blazen en tegelijk naar de wastegate versteller kijken met lampje erbij, tis makkelijk te zien en deze hoort soepel heen en weer te bewegen (dus heen en met druk eraf weer terug te bewegen) maar 9 van de 10 x bewegen ze helemaal niet of een klein beetje of bewegen ze naar 1 kant en blijven ze daar staan. Zo ja, dan is dat jouw probleem, oplossing is dan revisieset voor de turbo monteren.[/quote]

Beste Ricky,

Was gisteren bij de dealer en na weer een rit met de chef werkplaats vond hij het iets duidelijker en het woord Turbo en een stang ofzo is gevallen. Ze gaan nu de turbo controleren maar ik zal jouw advies ook zeker doorgeven.

Erg bedankt.

Ik vermeld na een eventuele reparatie waar het aan lag.

ricky (0) PRO, 8 jaar geleden

Ja precies dat is precies wat ik ook bedoelde, succes!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.