close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf III : Steeds dezelfde bougie vet>lopen op 3 cilinders

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo mensen,

2 maanden terug koppakking vervangen van de auto van mn zusje vanwege koelvloeistofverbruik.

Reed daarna perfect, en het kvs probleem is opgelost.
Er is alleen een ander probleem ontstaan, na een maand ongeveer. Bougie van de 4e cilinder (bak kant) slaat steeds vet waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. Eerste instantie dacht ik de rotor/verdeler, de puntjes waren bijna helemaal weggesleten. Andere erop gezet, bougie schoongemaakt, rijden als een trein weer.
Tot na een aantal kilometer. Weer vet. Andere bougies gehaald, weer opgelost voor een aantal kilometer.
Als ik de betreffende bougie schoonmaak en weer monteer, is het lopen als een zonnetje. Slaat na een aantal km weer vet, en begint dan weer op drie cilinders. Bougie is echt zwart en vet. De rest goed van kleur.

Ontsteking kan ik uitsluiten, na schoonmaken bougie loopt hij als vanouds. Nu neig ik naar een olieprobleem op die cilinder, wel vreemd dat het ontstaan is een maandje na verv. van koppakking. Ik zat ook te denken aan een lekke injector, of zou dat niet kunnen? Lijkt me minder aannemelijk, zoals gezegd na schoonmaken bougie loopt hij perfect.
Wat denken jullie? Injector? Kleprubbers? Zuigerveren?

Ik moet er bij zeggen dat hij niet meer olie verbruikt als voor de vervanging van de koppakking.
Ook geen rook uit de uitlaat, ook niet bij accelereren of plots gas los.

Gr. Ramon.

Geplaatst door

Ramon81 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Probeer eens warmere bougies! Die branden beter schoon, weliswaar dien je wel langdurige vollast te voorkomen. Dit voorkomt overmatige verhitting van de zuigers met gevolg schade.

tedkroon 0

13 jaar

Je zegt vet, dus geen zwarte roet?

Vet aanslag is duidelijk olie , dus is er iets mis in die cilinder.
Het kan in het meest ongunstige geval een zuigerveer/schraapveer zijn, een lek oliekanaaltje naar de verbrandingsruimte of een klepseal maar dat laatste geeft niet deze klachten.
Vermoedelijk is er iets niet goed gegaan met het vervangen van de koppakking.
Is de kop gevlakt? heb je motorblok goed schoongemaakt, geen restje of vuiltje laten zitten?
Juiste moment aangedraaid?

Verhaal hierboven is onjuist, bij verkeerde warmtegraad zou je (droge)roetaanslag moeten hebben of juist hele witte/spikkels/breuk enz.

Je verhaal is overduidelijk en ben bang dat je weer aan de slag kunt.

Succes

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Tja, het is roet, maar dan een beetje vet, haha.
Het gekke is dat de auto een maand perfect gereden heeft, daarom wilde ik het niet direct relateren aan de koppakking. Kop is gevlakt, raakvlakken perfect schoongemaakt, nieuwe bouten gebruikt, en met het juiste moment vastgezet. Jullie sluiten een lekke injector dus bij voorbaat uit denk ik??

Anders eerst maar compressie meten en een lektest.. Ben er bang voor.

Bedankt!

Gr. Ramon.

Ramon81 0

13 jaar

Ja een lektest en compressiemeting is altijd goed.
Ik sluit een lekkende injector niet uit maar dan zou ie ook niet mooi moeten lopen op die cilinder, het inspuitpatroon is immers verstoord en je bougie zou dan wel zwart zijn maar niet vet en je stoot vervuiling uit wat de lamda sonde weer zou moeten meten en waarschijnlijk je motorlampje zou gaan branden.
Je CO waarde zou immers omhoog gaan.
je kunt ook een 4 gasmeting laten doen, stationair en op toeren... wat doet de CO en lamdawaarde? natuurlijk alleen op het moment dat ie daadwerkelijk slecht loopt.
Echter denk ik toch aan een lek oliekanaaltje.
maar meten = weten en gissen = missen ha ha

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Nou vooralsnog lijkt het opgelost, ik had alle bougiekabels doorgemeten, en allemaal waren ze goed. Toch die ene maar vervangen, en daarna geen problemen meer gehad.. Niet te vroeg juichen, maar het lijkt goed te gaan. Zo blijkt maar weer dat waardes meten niet altijd de oplossing bied, het onderdeel kan nog steeds stuk zijn..!

Gr. Ramon

Ramon81 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.