Tijdens de eerste 10 kilomter valt de wagen stil tijdens het rijden, het lampje van de voorgloeiverwarming begint te brandenen en dan is het haasten naar de kant van de weg, nogal moeilijk op de autostrade of aan het kruispunt. We hebben de wagen al een 4-tal keren binnengedaan bij een erkend VW verdeler maar ze weten het ook niet. Relais 109 was het verdict maar deze is intussen 2 maal vervangen , zonder resultaat.
Mogelijk is het de stuurdoos of de injectiepomp maar gezien de leeftijd zijn dit te grote kosten en zou het kunnen dat het probleem blijft bestaan.
We zijn nu tot de ondervinding gekomen dat als we de motor voor vertrek 10 min laten voordraaien we geen problemen hebben, dit is effectief maar voor korte ritjes neemt dit veel tijd en brandstof in beslag. Het moet wel degelijk 10 min zijn want als je bijvoorbeeld na 8 min vertrekken valt hij gegarandeerd binnen de eerste meters stil.Sinds de laatste week is het zelfs voorgevallen dat de motor bij het stationair draaien binnen de 10 min stilvalt!
Is er iemand die ons nuttige raad kan geven?
Groetjes, Luc.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Controleer eens de stekker van de ecu,soms zijn deze helemaal groen van de vocht, inspuiten met elecroliet en weer rijden
Gegroet Rob, wat versta je onder de ecu en waar kan ik dit vinden? Ik ben daarin namelijk een leek.
Groetjes, Luc.
20 jaar
Ik heb geen idee, maar wel wat vragen.
Blijkbaar zijn er geen storingscodes opgeslagen. Klopt dat?
Wanneer kun je de auto weer starten? Direct na het stilvallen of moet hij eerst afkoelen.
Gezien het warmdraaien, denk ik ook aan een temperatuur probleem. Zou de ECU (stuurdoos) de motor uitzetten als de gelezen temperatuur te hoog wordt. (kapotte sensor o.i.d.)
Krijg de pomp wel brandstof? Verstopt brandstof filter, ontluchting op de tank werkt niet,...
Problemen met b.v. de afsluiter op de pomp. Haal het stiftje en het veertje er eens uit en plaats de rest terug. (Je kunt de motor dan niet meer gewoon afzetten, dus af laten slaan in versnelling.)
Als de motor niet start, draai dan eens een hoge druk leiding een slagje los en kijk of er diesel langs komt. Als dit wel zo is, wordt de pomp wel gestuurd en krijgt wel brandstof etc.
20 jaar
de ecu zit aan de linker kant onder de plaat van je ruitenwissers accupool los koppelen en dan de stekker,s er af halen en bekijken
Er zijn geen storingscodes opgeslagen. Gezien het bouwjaar van de wagen zou de computer te klein zijn om alle info op te slagen.
Je kan de auto pas na 1 à 2 minuten terug opstarten.
Het moet inderdaad iets met de temperatuur zijn want van zodra de motor warm staat zijn er geen problemen.
Als het de brandstofpomp zou zijn , zou de motor dan niet meermaals stilvallen tijdens het rijden?
Ik zal vanavond de ecu-stekker eens nakijken.
20 jaar
Ik heb gisteren de ECU nagekeken maar er niets abnormaals aan te zien. Als ik het juist heb dan is dit een gesloten contactdoos (zwart plastiek, 25x15x4cm groot).Alles is kurkdroog dus op het eerst zicht geen probleem. Ik heb getracht de stekker los te maken maar ik krijg daar geen beweging in. Ik zou deze stuurdoos eens moeten kunnen wisselen met een andere om na te gaan of de problemen blijven bestaan.
Is er nog iets dat ik kan nakijken?
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar