Goedemorgen iedereen,
Ik zal me in het kort voorstellen, en ben al heel lang inactief geweest op dit forum. Ik ben Anton en woon in het hoge noorden (Friesland), nu heb ik het volgende probleem. Sinds drie weken ben ik eigenaar van een Volkswagen golf 4 uit 1999. Het gaat om een 1.9 SDI motor en ben er heel wijs mee. Alleen eergister ging ik een blokje toeren met mijn gezin en opeens kwam er rook uit de linker blower van de bestuurders kant.
Ik de auto direct aan de zijkant gezet van de weg en het zekering kastje gecheckt, en ja hoor op positie 38 was mijn 15a zekering volkomen door gefikt. Ik direct naar de benzine pomp voor nieuwe zekeringen. Thuis aangekomen direct de zekeringen wisselen, maar helaas als ik de zekering er in wou doen knalde hij er direct uit :( dus het probleem is nou ook dat mijn hele centrale deurvergrendeling niet meer werkt plus de binnen verlichting, tank klepje werkt niet meer en de kofferbak klep wil ook niet meer op slot.
In die drie weken dat ik hem heb, heb ik nooit iets gehad qua elektronica, wel is er in het begin een splik splinter nieuwe dynamo op gekomen. Wat ik misschien wel verdenk het heeft hier de afgelopen dagen enorm geregend misschien dat het daardoor kan komen maar ik kom er zelf zo 1,2, 3 niet uit.
Hebben jullie misschien advies of bepaalde punten waar ik kan controleren? gister wel de kofferbak klep gecontroleerd en de bestuurders deur kon zo niet zien of daar kabelbreuk zat.
Nog wat info als ik een hogere ampère zekering er in doen een van 20 i.p.v. 15 dan houd hij hem wel, alleen branden de remlichten constant. wat verder ook raar is als ik mijn sleutels uit het contact haal en ik ga op de rem staan dan gaat spontaan mijn radio aan en kan ik muziek luisteren :S
Graag hoor ik reacties van jullie en misschien dat er meer mensen zijn met hetzelfde probleem als mij? Die mij op dit probleem advies/tips kunnen geven.
Als ik er hier niet uit kom dan zal ik hem gewoon naar de garage brengen.
Verder beschikt ik niet over de materialen om de spanningen te meten,.
Met vriendelijke groeten,
Anton.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
In de eerste plaats; waartoe dient die zekering? Staat in je onderhouds/ serviceboekje.
2. doe nooit een zwaardere zekering in die houder. Daarmee neem je een groot risico. Een zekering gaat er niet uit door een draadbreuk, maar door een sluiting
Bedankt voor de snelle reactie Ralf, nummer 38 dit is de zekering die er direct uit klapt die gaat over de centrale deurvergrendeling. Dit neem ik aan want dit word ook op het kaartje weergegeven die is bevestigt in het klepje van de zekering kastje. op dat kaartje staat het tekentje sleutel. Sluiting wat bedoel je daar precies mee kortsluiting? en komt het er dan op neer dat ergens een kebel open ligt ofzo. Wat dat betreft ben ik echt een beginner wat betreft elektronica.
Graag hoor ik van je
9 jaar
Precies, kortsluiting anders gaat die zekering er niet uit. De centrale vergrendeling kan natuurlijk verstoord worden door een draad in het doorvoerrubber, die de sluiting veroorzaakt.
Mogelijk is er na die regenbui, ergens een draad tegen massa gekomen. Door het regenwater een verbinding gemaakt.!?? Maar zoals je zelf al zegt, laat iemand die meer terzakekundig is meekijken.
Ralf, ik zal deze week even afspraak maken bij garage, die kunnen toch doeltreffender te werk gaan en hebben tenminste het apparatuur ervoor. Bedankt voor het mee denken en ik zal de oplossing posten als het probleem verholpen is.
mvgr. Anton
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar