Volkswagen Lupo: storing semi automaat ds085 bak

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.2

afgelopen week had ik hier een lupo 3L deze heeft de volgende klacht, auto komt bij koude motor niet vrij en of schakelt niet terug,
klacht uit zich in zodanig, dat de motor letterlijk afslaat bij een te laag toerental/ koppeling komt niet vrij.
wil vaak ook niet in een keer starten dwz de starter draaid niet. (rem lampje gaat wel uit bij het bedienen van pedaal)
Wagen uitgelezen.

00263 Transmission 27-10 implausible signal
65296 Development code 17 35-10
01073 clutch pressure system
01155 Clutch 17-10 controle difference

DS085 getriebe 1370.
iemand hier bekent mee?

krijg een beetje de kriebels van deze systemen, schijnt nogal een gevoellig fabriekje te zijn.

audivw

Geplaatst door audivw (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Lupo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Jan227 (5) PRO, 12 jaar geleden

Hallo, welke foutcodes komen terug na wissen ? Controleer met losgenomen stekker van de hydro pomp in meetw blok 2 de afstelling van de koppelingskabel (1.8 - 2.0 volt) kleine afwijking kun je afstellen, grotere afwijking duidt vaak op een mechanisch defekt (koppeling).

Voer een basis afstelling (geen foutcodes aanwezig, pook in tip tronic stand) uit van koppelingscilinder alsmede van de gangsteller met bv vag com, kruippunt van de bak is vanaf mj 2000 ook afstelbaar. Als deze niet lukt, geeft de tester vaak een RTFM code welke de oorzaak van de niet gelukte basisafstelling weergeeft. Het zijn idd lastige storingen met die semi automaat , zee gevoelig ,dit alles ivm veiligheid.

Als het regelapp van de versn bak bij stilstaande motor niet een waarde van 1.8 tot 2.0 volt ziet, dan wordt klem 50 niet vrijgegeven, dus dat kan het niet starten verklaren.

Groet Jan227

audivw (0) PRO, 12 jaar geleden

hoi , de storing die overblijft, 01073 clutch pressure system.

meetwaardeblokken 2 0.00volt 1.00volt 12.05volt.
is dit nog of te stellen, en hoe voer ik de basisafstelling uit? vag.com.

mark

Jan227 (5) PRO, 12 jaar geleden

Hallo, hydraulisch peil van de bak in orde ? Zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Schakelt de pomp wel in ? Een te lage hydraulische druk kan ook veroorzaakt worden door inwendig lekkende ventielen in de gangsteller. Geen uitwendige hydraulische olielekkages zichtbaar ?

Afstellen van de kopp kabel zou je kunnen proberen, tenminste dan zou de afwijking veroorzaakt moeten worden doordat de laatste jaren de koppeling tussentijds niet ingeleerd is (correctie kopp plaat slijtage) , elke 30.000 km is zeker verstandig.

Basisafstelling koppeling

[Select]
[02 - transmission]
[Measuring Blocks 08]
block 002
[GO!]
stekker los nemen van de hydro pomp
veld 2 moet circa 1.8 tot 2.0 V aangeven
Evt koppelings kabel afstellen tot gewenste waarde
Stekker van de hydro pomp weer aansluiten
[Done, Go Back]
[Close Controller, Go Back - 06]
Contact uit en weer aan
[Select]
[02 - Transmission]
[Fault Codes- 08]
[Clear Codes- 05]
[Done, Go Back]

===================================================================

Gangsteller basisafstelling

[Basic Setting - 04]
Block 014
[Go!]
1e veld springt van van WAIT naar ADJUST.
Neem de borgmoer onder op de gangsteller los en zet hem weer vast op de stand waar hij op komt te staan.
Zet de pook in D en daarna weer terug in Tiptronic
Veld 1 wijzigt naar WAIT, de versnellingsbak zal enige keren schakelen, zie veld 2 schakeling 0 tot 28.
Veld 1 wijzigt van WAIT naar (-), zet pook in de min stand en houd deze daarin vast voor 5 seconden.
Veld 1 verspringt naar STOP , plaats nu pook naar de stop stand en wacht 5 seconden.
Veld 1 wijzigt naar KickDown, druk het gaspedaal tot op de bodem en wacht 5 seconden.
Veld 1 wijzigt naar N ,zet nu de pook in de N stand en wacht 5 seconden.
Veld 1 wijzigt naar StartMot zien, start de motor en laat deze 15 seconden draaien.
Veld 1 wijzigt van SEARCHNG naar IGN.OFF, plaats de pook in de stop stand.
Zet het contact uit en wacht 15 seconden.

Breekt de basisafstelling tussentijds af dan geeft de dan verschijnende RTFM code de oorzaak weer.

Groet Jan227

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Denk ook idd de oliedruk of peil te laag (dan start hij ook niet want hij kan toch niet schakelen met te weinig olie), zou deze eens opnieuw uitvoeren en kijken of hij dan wel weer aanslaat en rijdt. Zoja en mocht hij van jezelf zijn dan zo snel mogelijk weg doen hahaha.

audivw (0) PRO, 12 jaar geleden

inmiddels geen storing meer in regel apparaat, maar nog wel problemen.

heb ik vandaag de koppeling afgesteld, in meetwaarde blokken, 02-> 1.92v gezet, maar nu wil de wagen niet meer starten.
terug gezet op 0.92v nu start hij wel weer......op 1.75v 1.50v 1.25volt geprobeert, maar start pas weer op de 0.92volt.
als ik het systeem zo bekijk heb ik het vermoeden dat de koppeling dan te ver versleten is, maar daar blijft het voor mij bij.
mischien komt iemand hier verder mee.
mark

Jan227 (5) PRO, 12 jaar geleden

Hallo, heb je de koppelingskabel afgesteld met losgenomen stekker van de hydro pomp ? En na afstellen een basisafstelling uitgevoerd ? Groet Jan227

audivw (0) PRO, 12 jaar geleden

hoi jan, klopt dit heb ik gedaan.

Jan227 (5) PRO, 12 jaar geleden

Hallo, dus de basis afstelling koppeling (stekker van hydro pomp aangesloten) verloopt van begin tot eind helemaal goed , geen RTFM foutcodes ? Ook basisafstelling van de gangsteller foutloos doorlopen ?

Het zou idd een mechanisch probleem van de koppeling kunnen zijn.

Groet Jan227

audivw (0) PRO, 12 jaar geleden

heb alleen de koppeling basis afstelling uitgevoerd, omdat na deze afstelling de auto niet meer starte heb ik de afstelling terug gezet naar waar deze stond, stekker er weer op , koppeling werd een keer bedient, en de lupo start weer.
gangsteller maar niet gedaan omdat ik bang was dat dan de auto weer niet wil starten, en deze afstelling zet je niet zo makkelijk terug.
heb wel in meetwaarde blokken de positie erkenning gangsteller gecontroleerd, dit werkt goed.
inmiddels ook geen fouten meer opgeslagen, echter de klachten blijven, soms niet starten, koppeling word dan niet aangetrokken, soms in de R stand geef je gas maar blijft de auto staan,(neutraal dus) soms gaat de auto tijdens het rijden niet uit de versnelling, of terug schakelen, met als gevolg dat de motor afslaat, en midden op het kruispunt vervolgens niet meer wil starten.

mark.

Jan227 (5) PRO, 12 jaar geleden

Hallo, lijkt op een mechanisch probleem van de koppeling/druklager(bediening) , gezien het afslaan en niet vrij komen op dat moment van de koppeling. Groet Jan227

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.