ik heb een jetta met storingscode P3103
en dit is normaal MOTER VOOR SMOORKLEP V157 DEFEKT
Ik denk dat dit de elektronische klep is die op de inlaat staat in samenwerking met egr klep
maar als ik deze vernieuw moet ik dan de klep terug inleren en hoe ??
IK beschik over VCDS systeem
kan de wagen daardoor soms slecht starten
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
EGR klep inleren (calibreren). bron
Bij vrijwel alle auto's van VAG (Audi/Seat/Skoda/VW) kan/moet de EGR opnieuw worden gecalibreerd / ingeleerd.
Deze procedure is waarschijnlijk alleen van toepassing op magnetische EGR kleppen.
De procedure is als volgt:
1. Contact AAN, motor UIT
2. Check of de accuspanning minimaal 11.5 Volt is.
3. Start VAG-COM
4. Kies [Select Control Module]
5. Kies [01-Engine]
6. Kies [MeasBlocks-08]
7. Kies Groep [074]
8. Kies [Go!]
* Je ziet achtereenvolgens:
o meetwaardeblok (MVB) 074.1: Min Position in Volts (0.77)
o meetwaardeblok (MVB) 074.2: Max Postion in Volts (3.75)
o meetwaardeblok (MVB) 074.3: Potentiometer voltage (0.908)
o meetwaardeblok (MVB) 074.4: Adaption status (Run/OK/etc)
9. Kies: [Switch to Basic Settings]
* meetwaardeblok (MVB) 074.4: Adaption Status: (Run) verandert in 'ADP OK' (calibratie is nu voltooid).
10. Kies [Switch to Measuring Blocks]
11. Kies [Close Controller]
12. Kies [Go Back-06] etc
1. Extra info: Als bovenstaande calibratie niet lukt, schakel dan het contact UIT (30 seconden lang), dan weer AAN en probeer het opnieuw.
2. Voor ECU's welke ME 7.5 hebben moet de koelvloeistoftemperatuur tussen de 10 en 50 °C zijn.
foutcode: 19559 P3103
nl Motor voor de Smoorklep functioneert niet
du Motor für Saugrohrklappe (V157) Fehler
en Motor for Intake Manifold Flap (V157) Malfunction
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
* Stevig schudden als de motor wordt afgezet
* Motor afzetten is niet makkelijk
* Hoger brandstofverbruik dan gebruikelijk
* Trekt na 120 kmh niet vlot meer door
Mogelijke oorzaken:
* Bedrading en/of aansluitingen van/naar de Smoorklep gecorrodeerd, versleten, defect, kortsluiting etc.
* Smoorklep zit vast of is defect
Mogelijke oplossing:
* Check bedrading en aansluitingen van/naar de Smoorklep
* Doe Output Test voor de Smoorklep
* Vervang de Smoorklep, maar die zit ingebakken in de EGR, dus je moet de hele EGR vervangen
o daarna moet de EGR opnieuw worden ingeleerd.
Extra info:
* Jos: Deze storing duidt op de gasklep die ook een functie heeft bij de egr en het uitzetten van de motor
* Barry: in de stekker van de smoorklep zit een geschakelde voedingsdraad, waar na het afzetten van het contact nog enkele seconden stroom op blijft staan
* Lucas: die Smoorklep gaat vaak kapot. Kwestie van vervangen. Check (doormeten!) ook even de zekering want die springt meestal ook.
* Gbn: Het lijkt erop dat de electrische motor, welke een zg. smoorklep bedient, het niet goed doet. Deze klep zit ingebakken in de EGR klep en wordt gebruikt om de motor te laten smoren. De klep wordt tijdens het uitzetten aangestuurd, gaat dan dicht (sluit hiermee het hele inlaatkanaal bij de EGR af) zodat de motor smoort en netjes (zonder teveel te schudden) uitgaat. Als de klep niet helemaal goed werkt, kan het zijn dat de klep in een half geopende stand blijft staan, waardoor er veel minder lucht de motor in kan. Dit zorgt ervoor dat de verbranding veel minder optimaal is, met als gevolg o.a. slecht (op)trekken. De klep heeft, voor zover ik weet, alleen de functie om de motor netjes uit te laten gaan, zonder al te veel te schudden.
Gr. Harry
bedankt voor de prachtige uitleg
ik zal een andere klep proberen en terug inleren en dan zien we wel
nogmaals bedankt
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Jetta of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar