auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen New Beetle: stotteren bij gasgeven

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Ik ben al geruime tijd met tussenpozen ivm drukte werk aan een new beetle aan het zoeken.
Op zich loopt hij goed maar zodra je veel vermogen vraagt door gaspedaal meer dan de helft in te trappen, gaat ie stotteren en inhouden, net alsof hij op 3 cilinder loopt.
Klant had voorheen nog garantie en is er al paar keer mee terug geweest waarna het ineens minder werd en even weg was.
Vervangen is: bougies, bougiekabels en ontstekingsmodule.
Ik heb hem diverse keren uitgelezen en steeds komen dezelfde fouten terug:

Saturday,16,July,2011,16:33:38:29974
VCDS Version: Release 10.6.4

Address 01: Engine Labels: 06A-906-018-AQY.lbl
Control Module Part Number: 06A 906 018 N
Component and/or Version: 2,0l R4/2V MOTR HS V03
Software Coding: 00000
Work Shop Code: WSC 00066
VCID: 2D5AFFB1CD81
5 Faults Found:

16806 - Main Catalyst; Bank 1: Efficiency Below Threshold
P0422 - 35-00 - -
16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 - 35-10 - - - Intermittent
16686 - Cylinder 2: Misfire Detected
P0302 - 35-10 - - - Intermittent
16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 - 35-00 - -
16686 - Cylinder 2: Misfire Detected
P0302 - 35-00 - -


Een 2e probleem dat sinds kort voorkomt, is dat wanneer je door een kuil of over hoge drempel rijdt, de ESP lamp gaat branden.
Hier lees ik deze fout uit maar ik weet niet waar dit ding ergens zit:


Saturday,16,July,2011,16:34:25:29974
VCDS Version: Release 10.6.4

Address 03: ABS Brakes Labels: 1J0-907-37x-ESP-F.lbl
Control Module Part Number: 1J0 907 379 S
Component and/or Version: ESP 20 CAN V010
Software Coding: 00209
Work Shop Code: WSC 21600
VCID: 4182B3016119
1 Fault Found:

00812 - Brake Pressure Release Solenoid (F84)
35-10 - - - Intermittent

Geplaatst door

Audidriver73 (130)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Fuel trim al bekeken? Of te wel geen defecte luchtmassa meter of een valse lucht?
Compressie en/of lekverliezen gemeten? Vooral cylinder 2 lijkt me belangrijk.

Ondertussen is de kat gesneuveld, was die foutcode er ook al toen er nog garantie was?

oldford 0
badge

13 jaar

LMM was ik ook al aan het denken maar om die op goed geluk te vervangen is te kostbaar.
Compressie nog niet gemeten nee, is vreemd omdat hij het alleen doet bij veel gasgeven.
Foutcode van kat was voorheen ook al ja, heb zojuist even de oude uitgelezen codes erbij gezocht, zijn steeds dezelfde 5 fouten die terug komen na een tijdje.

Valse lucht zo goed al uitgesloten tenzij inlaatspruitstuk lek moet zijn.

Luchtmassa is normaliter te meten/testen bij vol gas als je een uitlezing krijgt in gram/seconde of Kilogram/uur.
Anders wordt het voltage vergelijken met een voorgeschreven waarde. Zal alleen bij deze lastig worden als ie niet vol gas wil lopen.
Bij niet voldoen blijven er nog steeds 2 mogelijkheden: valse lucht of de sensor.
Maar als de fuel trim rond de 0% zit, hoef je het niet eens te doen. Dan klopt de luchtmassa wel.

Brandstofopbrengst al gemeten?

Waarom is de kat niet vervangen onder garantie? Is een gevolgschade en garantie is toch garantie?
En omdat de klacht terug komt: het is niet goed genoeg gerepareerd onder garantie.
Moreel (juridisch ligt moeilijker) hoort dit gewoon onder garantie gedaan te worden.

oldford 0
badge

13 jaar

Brandstofdruk niet gemeten zo ver ik weet, ik niet want heb geen brandstofdruk meter.

Met garantie was in het begin al moeilijk, toen ze voor de 3e terug zijn gegaan zeiden ze dat het aan de benzine lag en men alleen maar 98 mocht tanken maar dat is lul koek want ook daarmee was het niet weg.
Men wil ook niet meer terug naar de handelaar waar auto gekocht is omdat het ongeveer 1u rijden is.

Ik zal proberen de LMM te loggen tijdens rijden, bij een TDI weet ik hoe dat moet want dat doe ik vaker, bij een benzineauto heb ik dat nog nooit gedaan dus moet ik even uitzoeken welke kanalen ik moet hebben.

Label files zijn gewoon tekst files die met praktisch iedere tekst editor te lezen zijn. Zoekt makkelijker dan in VCDS aangekoppeld.
Misschien makkelijk, beschrijving van de motor: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp...

Luchtmassa: 002,4,Intake Air Mass,,Specification: 2.0...5.0 g/s of 003,2,Intake Air Mass,,Specification: 2.0...5.0 g/s
Gaat misschien moeilijk bij deze, maar je moet vol gas optrekken tot voorbij het toerental waar het maximum vermogen wordt geleverd (6000?).
Alternatief: luchtmassa in EOBD, geeft ook g/s.
Beperk het aantal items wat je bekijkt in EOBD tot de luchtmassa en in VCDS tot alleen groep 2 of 3.
Gemeten luchtmassa moet minimaal zijn: Het maximum aantal Kw dat de motor levert * 1,1 g/s. Dus 85kw = 93,5 g/s (minimaal).

Lambda leer factors:
032,1,Lambda (Idle),Self-Adaptation,Specification: -10...+10 %
032,2,Lambda (Partial),Self-Adaptation,Specification: -10...+10 %
Ik zelf vind 10% al te veel, maar als de factor nog hoger is, dan heb je een probleem.
Ook hier is het alternatief EOBD, alhowel die slechts 1 leerfactor heeft: de Long Term Fuel Trim.

Brandstofdruk hoef je nog niet te meten, alhoewel het een hele goede indicatie geeft tijdens rijden.
Wat ik bedoelde was de opbrengst in liters per uur.
Retour loskoppelen, brandstofpomp extern starten en 1 minuut de benzine opvangen in een maatbeker.
Het kan eventueel ook aan die ene injector liggen. Ooit al eens de opbrengst laten meten of de injectors gewisseld?

Wat betreft de garantie: de klant kan proberen of de handelaar de kat (origineel uiteraard) wil opsturen. Hoeft ie montage niet te betalen.
Een beetje juridisch getinte brief wil nog wel eens helpen.

oldford 0
badge

13 jaar

Wat bedoel je met EOBD ?

Ik zal proberen de LMM te loggen, dan compressie meten en eventueel injector wisselen met een andere cilinder.

Lambda leerfactors zijn die ook tijdens loggen te zien of ook bij stationair draaiende motor ?

EOBD is een uitlaatgas standaard die in Europa gebruikt wordt. In Amerika noemt men het OBD2.
Een deel van de standaard behelst een manier waarop alle voertuigen van alle fabrikanten kunnen worden uitgelezen.
VCDS kan ook via die gestandaardiseerde methode uitlezen (hoewel niet alles, helaas).
Zie: http://www.ross-tech.com/vcds/tour/obd-2...

Lambda factors zijn altijd en overal te zien. Hoewel je hier onderscheid moet maken tussen de leerwaardes en de regeling zelf.
Die van de regeling zelf, zijn alleen te zien als de regeling actief is. Als de sonde nog koud is staan die op 0.
In EOBD/OBD2 noemt men dat de "Short Term Fuel Trim".
De leerwaardes zijn dus te loggen en kunnen veranderen bij stationair en deellast en je ziet ze al voor dat je de motor start.
Bij vollast wordt de lambda regeling meestal uitgezet en het leren gestopt, wel gebruikt men de laatst berekende waarde.
Ook bij de koude start wordt die leerwaarde meteen toegepast, daarom wordt deze ook geleerd.
Het is een systeem (wettelijk verplicht zelfs) dat veroudering in de luchtmassa meter en lambda sondes kan opvangen.
Maar het reageert ook als de brandstofdruk te laag is of ergens valse lucht is.

oldford 0
badge

13 jaar

Bedankt voor de heldere uitleg, ik ga er eind deze week mee aan de slag.

Vandaag nog maar een aan de gang geweest:

Deze stonden er al in:

Saturday,05,November,2011,14:00:52:29974
VCDS Version: Release 10.6.5

Address 01: Engine Labels: 06A-906-018-AQY.lbl
Control Module Part Number: 06A 906 018 N
Component and/or Version: 2,0l R4/2V MOTR HS V03
Software Coding: 00000
Work Shop Code: WSC 00066
VCID: 2D5AFFB1CD8A
8 Faults Found:

16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 - 35-10 - - - Intermittent
16686 - Cylinder 2: Misfire Detected
P0302 - 35-10 - - - Intermittent
16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 - 35-00 - -
16686 - Cylinder 2: Misfire Detected
P0302 - 35-00 - -
16806 - Main Catalyst; Bank 1: Efficiency Below Threshold
P0422 - 35-00 - -
17708 - Misfire Detected. Probably Reason: Low Fuel
P1300 - 35-10 - - - Intermittent
17708 - Misfire Detected. Probably Reason: Low Fuel
P1300 - 35-10 - - - Intermittent
16518 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: No Activity
P0134 - 35-10 - - - Intermittent

Readiness: 0000 0000


Na resetten en even stukje rijden kwamen deze terug:


Saturday,05,November,2011,14:10:24:29974
VCDS Version: Release 10.6.5

Address 01: Engine Labels: 06A-906-018-AQY.LBL
Control Module Part Number: 06A 906 018 N
Component and/or Version: 2,0l R4/2V MOTR HS V03
Software Coding: 00000
Work Shop Code: WSC 00066
VCID: 2D5AFFB1CD8A
4 Faults Found:

16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 - 35-10 - - - Intermittent
16686 - Cylinder 2: Misfire Detected
P0302 - 35-10 - - - Intermittent
16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 - 35-00 - -
16686 - Cylinder 2: Misfire Detected
P0302 - 35-00 - -

Readiness: 0110 1101

Hier 2 logs met de vagscope:

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-W84T7TCJ-D....[/img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MYT7ZSY-D....[/img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-CBQSOT34-D....[/img]


Heb ook zonder LMM gereden maar maakt geen verschil.

[quote=oldford]Fuel trim al bekeken? Of te wel geen defecte luchtmassa meter of een valse lucht?
Compressie en/of lekverliezen gemeten? Vooral cylinder 2 lijkt me belangrijk.

Ondertussen is de kat gesneuveld, was die foutcode er ook al toen er nog garantie was?[/quote]
Nog even compressie gemeten:

CIL 1 10bar

CIL 2-3-4 13bar

Zou lambdasonde defect, hij ruikt ook erg naar benzine wanneer je stationair veel gas geeft zodat ie gaat stotteren.

Inmiddels weer wat verder, omdat hij fout van lambdasonde bank 1 gaf deze vandaag vervangen, fouten gereset en stukje gaan rijden.
Helaas stottert ie nog steeds, echter kwamen nu slechts 2 fouten terug:

Friday,25,November,2011,19:49:54:29974
VCDS Version: Release 11.11.0

Address 01: Engine Labels: 06A-906-018-AQY.lbl
Control Module Part Number: 06A 906 018 N
Component and/or Version: 2,0l R4/2V MOTR HS V03
Software Coding: 00000
Work Shop Code: WSC 00066
VCID: 2D5AFFB1E70A216
2 Faults Found:

16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 - 35-00 -
16686 - Cylinder 2
P0302 - 35-00 - Misfire Detected

Gisteren maar weer eens aan het zoeken geraakt:

Foutmeldingen waren weer allemaal terug, ook die van de vervangen lambdasonde.

Brandstofdruk gemeten, deze bleef rond de 2.5 bar.

Met scobe op de bougiekabels gemeten, cilinder 2 en 4 gaf heel raar en ander beeld dan 1 en 3.
Waarschijnlijk is toch de bobine weer defect, dus deze ga ik eerst vervangen deze week.

Vandaag bobine vervangen maar helaas nog steeds stotteren, erg naar benzine ruiken en hoog verbruik.

Morgen de viergas tester aansluiten en kijken voor andere injector, waarschijnlijk dat er eentje (2) blijft hangen.

Kan ik met vcds en ingebouwde vagscobe de injectoren live bekijken ?

Ben alle kanalen nagelopen maar kan nergens iets zien van de injectors.

Wel in meetwaardeblokken gezien dat kanaal 26 de 3e blok op 0,471V blijft, de andere varieren constant.
Verder in kanaal 15 3e blok loopt op, andere blijven op 0, dit zou 3e cilinder zijn.
Echter met uitlezen geeft ie steeds misfire 2e cilinder.

Probleem is opgelost, toch maar voor de zekerheid nieuw set bougiekabels van Bosch en 4 nieuwe bougies erin, en is nu eindelijk goed, hehe.

Mooi. Bedankt voor de feedback.

moderator 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen New Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.