Volkswagen golf II manhattan: stotterend en zwarte rook

Bouwjaar: 1989

Ik heb een probleem met mijn Golf II 1.6 carburateur. Ik begin een beetje einde raad te worden met mijn probleem. Heb echt vanalles al gedaan, maar niks blijkt te werken. Het probleem is als volgt.



Het probleem ontstaat eigenlijk enkel als ik naar mijn werk rij. Dan begint de motor te stotteren, eigenlijk als ik een tijd gereden heb. De motor is dus goed warm. Mijn temperatuur van het koelwater staat over het midden (weet niet of dat goed is). Als de motor aan het stotteren is, schut hij helemaal. Lijkt wel of hij op 3 cilinders loopt ofzo. Er komt zwarte rook uit mijn uitlaat. Als ik mijn contact uit en dan weer aanzet, kan het weg zijn. Maar soms moet ik gewoon ff gas blijven geven en dan gaat het ook weg na een tijdje.



Heb de volgende dingen al gedaan:

- bougies (orginele) + kabels

- lucht- en benzinefilters

- verdelerkap + rotor

- bobine

- olie + filter

- carburateur helemaal schoon gemaakt



Heeft iemand een idee? Ik ben momenteel ff leeg wat betreft oplossingen. Zou het kunnen liggen aan het luchtfilterkapje om mijn uitlaat spruitstuk? die ligt los namelijk. Heb wel eens gehoord van bevriezing van de carburateur????



dupl-u-7793-5dd1477ec7377+maartenmme

Geplaatst door dupl-u-7793-5dd1477ec7377+maartenmme (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

audia4 (0) PRO, 20 jaar geleden

Onstekingsmodule en hallgever al gecontroleerd, dit kan het probleem zijn. Overigens helpt het soms al om de hallgever (zit onder het kunstofplaatje onder de rotor onder de verdelerkap) schoon te maken. Deze werkt namelijk optisch bij een golf en kan vervuild raken met wat vetdoorslag vanuit het mechanische deel van de vervroeging.

Controleer ook even de slang van het inlaatspruitstuk naar de rembekrachtiger, deze gaan wel eens stuk.



succes

Paulus8636 (0) PRO, 20 jaar geleden

Even iets rechtzetten: een hallsensor werkt niet optisch maar magnetisch namelijk door het zgn. HALL-effect. Sputteren met veel zwarte rook betekent onverbrande of slecht verbrande benzine. Kijk toch eens naar de Hallsensor (in de stroomverdeler) of naar het ontstekingsschakelapparaat (zit bij de ruitenwissermotor. Volg de kabel vanaf de stroomverdeler).

audia4 (0) PRO, 20 jaar geleden

Even uitgezocht: de signaalgevers van dit type auto werken met een permanente magneet en een interruptiesluis d.m.v. een rotor die het magnetisme pulserend doorlaat, wat ontvangen wordt door een gevoellige transistor die een signaal (1 of 0) aan het ontstekingsmodule geeft. De frequentie waarmee dit gebeurt is de 2 Maal het motortoerental. De ontsteking draait n.l. net als de nokkenas het halve motortoerental.



Er zijn ook systemen (volgens mij niet in VW, peugeot met bosch ontsteking weet ik zeker van wel) met een spoel waarin een kern draait, deze geeft een signaal wat er uit ziet als een wisselspanning. De ontstekingsmodules van de verschillende systemen zijn in ieder geval niet uitwisselbaar.

dupl-u-7793-5dd1477ec7377+maartenmme (0), 20 jaar geleden

bedankt voor de reacties. Volgens mij is mijn hall-sensor nog wel oke. Maar ik zal hem voor de zekerheid controleren. Het is toch ook zo dat een hall-gever werkt of niet werkt. Mijn ontstekingsmodule heb ik ook gecontrolleerd. Misschien moet ik hem er maar ff uitschroeven en beter bekijken. Ik heb ook gehoord dat het misschien een voetpakking (van de carb)kan zijn. Die geven ook vaak problemen.

De slang die maar de rembekrachtiger loopt, kan ik bewegen en als ik hem maar vergenoeg duw, gaat hij sissen. Dat doet hij dan bij de bekrachtiger. Maar dat lijkt me niet meer dan normaal, duw hem erbijna uit.....

Paulus8636 (0) PRO, 20 jaar geleden

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de HALL sensor ook half kan werken. Motor stotterde, gaf backfire, knalde in de uitlaat enz. Pas op de scoop was te zien dat het signaal niet goed meer was. HALL sensor vervangen en lopen!

Rik9813 (0), 20 jaar geleden

Hallo, Ik heb precies hetzelfde probleem met mij golf 2 1.6 carb. van '91, als je de oplossing ondertussen gevonden hebt hoor ik dat graag, ik heb ook al van alles geprobeert, en kon het nog niet echt vinden, ik zal die HALL sensor ook eens bekijken. Alvast bedank! en als je de oplossing hebt hoor ik het graag van je! groeten Rik

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.