Hallo,
Heb al langere tijd een vervelend probleem met mijn Golf V GT 1.4 TSI 125 kW. Na ca een uur rijden (dan mn op snelweg) begint de motor te stotteren. Ik rij dan steady state op de cruise control (of manueel). Opvallend is dan dat de naald van de "boost meter" zeer nerveus gaat bewegen (terwijl die bij steady state rustig in de linker hoek staat) en dat de verbruiksmeter op en af loopt (niet heel hoog maar toch variatie bij wederom een steadystate situatie). Het is trouwens ook niet afhankelijk van de toeren.
Uiteraard bij de garage geweest, kan niets uitlezen... Op basis van mijn betoog hebben zij geen enkel idee...
Iemand een suggestie?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je hoort het stotteren en je ziet het op de meters. Kennelijk valt er op dat moment een cylinder uit.
Wat bedoel je met "kan niets uitlezen". Komen ze er niet in of staan er geen foutcodes in?
Gaat er een storingslamp branden op het moment van stotteren?
Kennelijk gebeurt dit pas als de motor door en door warm is. Lastig meten als je eerst 1 uur moet gaan rijden.
Mijn 1e gedachte is ontsteking. Een bougie of bobine die er mee nokt als deze te warm wordt.
Zit er tussen de ecu en de bobine nog een zogenaamde vonkversterker? Die kan ook de oorzaak zijn.
Wat voor bobine heb je? Een centrale met bougiekabels of een aparte bougie per cylinder?
Ik hoor en voel het schokken. Met uitlezen bedoel ik dat er geen foutmeldingen uitgelezen worden, de garage komt er wel in maar vindt geen storing. Ook gaat er op het moment van stoten geen lampje branden.3
Over vonkversterker etc durf ik niets te zeggen.... Zal ik eens naar kijken....
Ben er al wel achter, via het "net" dat er meer problemen zijn met deze motor en een oplossing niet vindbaar lijkt...
14 jaar
Oplossingen genoeg voor deze motor.
Wat heel vaak voorkomt zijn de bougie's die het begeven en vaak ook de verstuivers,elke dealer weet dat want de bougie's en verstuivers gaan als broodjes.
Probleem verstuivers is of slecht inspuitbeeld of ze zijn lek met als gevolg cilinderoverslag en waarschijnlijk daardoor gaan de bougie's stuk,soms een setje nieuwe bougie's en hij loopt weer goed.
Maar ik denk dat jouw probleem een defecte magneetklep voor de turbo of een defecte omloopklep is,de magneetklep zit boven de eerste bobine (dus cilinder 1),de omloopklep zit op de turbo geschroeft,ook van deze 2 delen zou de dealer moeten weten,en mocht je een oud type erop hebben zitten dan moet je deze gewoon vervangen.
En van alles wat ik genoemd heb is er zelfs een melding vanuit fabriek.
Ook de ecu updaten voorkomt dit soort problemen.
P.S. De magneetklep regelt de turbo en de omloopklep zorgt voor de omschakeling tussen compressor en turbo.
ik zou graag meer info hierover hebben.
mij tiguan heeft deze storing namelijk ook
en mijn garage kan me niet helpen.
bvd
14 jaar
Bob, gewone garage heeft vaak ofwel niet voldoende technische kennis danwel kan niet genoeg uitlezen (of beide).
Dit wordt mede veroorzaakt door het feit dat dit inspuitsysteem wat complexer is als tot nu toe gebruikelijk.
Klusje voor de dealer. Wil je meer weten, open dan een nieuw topic en geef daar zoveel mogelijk details.
Wat ik vergeten ben erbij te vertellen is dat de turbo ook nog wel eens stuk gaat,maar dan rookt hij vaak ook.
Wat betreft cilinderoverslagen bij deze motor.
Je kunt momenteel het beste bougies vervangen en andere brandstof tanken zoals Vpower en Xl van texaco dan gaat het bij de meeste motoren goed.
Verder wordt nog naar een oplossing gezocht door de fabriek.
[quote=stefanvdh1970]Hallo,
Heb al langere tijd een vervelend probleem met mijn Golf V GT 1.4 TSI 125 kW. Na ca een uur rijden (dan mn op snelweg) begint de motor te stotteren. Ik rij dan steady state op de cruise control (of manueel). Opvallend is dan dat de naald van de "boost meter" zeer nerveus gaat bewegen (terwijl die bij steady state rustig in de linker hoek staat) en dat de verbruiksmeter op en af loopt (niet heel hoog maar toch variatie bij wederom een steadystate situatie). Het is trouwens ook niet afhankelijk van de toeren.
Uiteraard bij de garage geweest, kan niets uitlezen... Op basis van mijn betoog hebben zij geen enkel idee...
Iemand een suggestie?[/quote]
Hey stefan,
Ik heb sinds een paar dagen een 1.4tsi GT met hetzelfde probleem.
Heb net de omloopklep vervangen en hij rijdt weer als een beest.
Je kan evt. ook de magneetklep vervangen als je nog het oude type hebt.
En ik ga ook nog een software update doen.
Je kan de nrs checken,staat op het onderdeel.
De onderdeel nrs zijn 03c906283b en 03c145710d,bij elkaar iets van 85eur.
Als je in de omg van adam woont kan ik em ook maken voor je.
Verder hoor ik wel een vreemd soort geratel/getril af en toe als ik m n beetje opentrek,iemand ook bekend hiermee??Nokkenas misschien?
14 jaar
Wat wel eens voorkomt is dat de boutjes van de waterpomppoelie die aan de binnenkant zitten losraken.
Ook hebben deze blokken van zichtzelf al een soort ratel bij weinig gas,maar we zouden het eerst zelf moeten horen om te kunnen zeggen wat het bij jou zou kunnen zijn.
[quote=ricky]Wat wel eens voorkomt is dat de boutjes van de waterpomppoelie die aan de binnenkant zitten losraken.
Ook hebben deze blokken van zichtzelf al een soort ratel bij weinig gas,maar we zouden het eerst zelf moeten horen om te kunnen zeggen wat het bij jou zou kunnen zijn.[/quote]
Sterker nog!!
Hij wilt niet meer aanslaan!!!van het ene op het andere moment
14 jaar
Dat is weer minder dan.Lees hem eens uit.
Hoop niet voor je dat het iets met de ketting te maken heeft ivm met die ratel die je al had.
nou hier een update....
Moest voor APK naar de garage (goed gekeurd overigens), nogmaals het probleem onder de aandacht gebracht. "Niets te vinden" en niets over updates in het "grote VW-boek". Voorgesteld om maar eens te beginnen met het vervangen van 1) brandstoffilter, 2) de bougies en 3) de bobines.... Toen de garage hier mee bezig ging ontdekten zij toch een probleem..... Olie in cilinder nummer 3... teveel olie... Dat zou volgens hen de oorzaak zijn. Olie en electronica gaan niet samen... (was een citaat). Dus oplossing vervanging van een onderpakking (?)... Echter.. de hele motor moet hiervoor uit elkaar... 1 a 1,5 dag werk en 2100 euro ben ik binnenkort lichter...
Krijg een beetje de balen van deze "engine of the year" (vorig jaar al in zuid-frankrijk twee week stilgestaan ivm kapotte luchtvoorziening mbt de turbo....)
Wil toch een briefje sturen naar Pon.... een kapotte pakking na 69000 km????? beetje snel?????
14 jaar
dat engine of the year mogen ze echt zsm weg laten.
ik zit met een plots vastgelopen blok!!
stukje gereden,bij iemand langs geweest en auto wilde opeens niet meer aanslaan.
na een aantal keer proberen liep het blok vast.
heb er nog niet naar laten kijken maar anwb mannetje vreest het ergste.
14 jaar
Ja deze blokken zijn naar mijn idee niet goed doorontwikkelt (de consument test het wel...),vorige week hebben wij er 2 van gehad waarvan een stuk van de zuiger was afgebroken tussen de zuigerveren in.Resultaat een nieuwe motor,maar deze zaten nog in de garantie.
En Stefan inderdaad klopt het dat het halve blok uit elkaar moet voor die vloeibare pakking te vervangen,en het kan inderdaad jouw probleem zijn,maar dan zou je de motor moeten hebben horen pruttelen (3 cilinders).
Als ik dit zo lees ben ik blij met mij simpele jappie.
170.000km op de klok en alleen 2 dashboardlampjes vervangen en remblokken voor,voor de rest geen sleutel op geweest.
Vw heb ik een aantal jaar geleden al vaarwel gezegd,alleen leuk voor de lease,wat een fragiele auto's.
Er was altijd wel wat mee.
En dan spreek ik nog uit de tijd dat alles nog redelijk veel mechanisch was.
Laat staan nu met die vliegwielen en scheuren in de kop en uitgelopen versnellingen en DSG bakken die bij 80.000km al totall los zijn.
Ik spreek alleen voor mijzelf,misschien zijn er anderen die wel tevreden zijn met hun vw.
Ik hoop dat er nog iets van coulance is voor die vastloper.
Maar Pon kennende kun je er naar fluiten.
14 jaar
Ik geef je helemaal gelijk,ik rij zelf ook een Jap en hoef er eigenlijk nooit wat aan te doen,voor mij geen VW,ja om aan te werken maar meer niet.
Ten eerste ze zijn te duur,gaan dingen aan stuk die niet zo snel stuk mogen gaan en in verhouding met wat je ervoor hebt betaald is de garantie echt slecht.
Hun voordeel is dat VW (VAG) nou eenmaal in een goed daglicht staat bij de leek,maar een echte techneut weet wel beter...
Maar als ik Stefan en Sam was dan zou ik inderdaad Pon blijven benaderen,hun zullen het niet toegeven maar er zijn nou eenmaal problemen met dit type motor en dat komt omdat Pon (dus de fabriek) hun zaakjes niet op orde hebben.Die vloeibare pakking of een defecte bobine of defecte magneetklep......oke dat kan gebeuren,maar een zuiger waarvan een brokje afbreekt (toevallig ook WEER problemen bij de 1.4) of alweer een defecte turbo (gebeurd bij meerdere motoren van VAG) of een distributieketting die "opeens" van tijd staat.....nou in mijn ogen mag dat niet gebeuren bij een merk die in een "goed" daglicht staat en waar je zoveel voor betaald,ik zou zeggen....pas de duur van de fabrieksgarantie eens aan!
Weer een update na het vernieuwen van de peperdure pakking op vakantie.... je raad het al.... ging weer stotteren... Na de vakantie opnieuw naar garage: geen olie in bougie gat meer, maar wel 2 vd 4 bobine's met enige verbrandingssporen. Zou mogelijk afkomstig zijn van de eerdere olielekkage. Helaas per abuis toen niet vervangen nu wel (vier nieuwe bougies en bobine's) en tevens software update.... Ik ga het weer proberen....
Wordt vervolgd.
14 jaar
De garage heeft het opgegeven... Er is niets te vinden...
En uiteraard bij de eerst volgende rit na 1 uur snelweg: een irritant stotende motor...
Ik word er nu echt moe van... Binnenkort gaat deze " niets mankerende auto" de deur uit!
Klo.... wagen.
13 jaar
Wat ook nog kan (heb ik laatst zelf ook gehad) is dat het middelste lager van de nokkenas eruit loopt,deze zit op een balachelijke slappe manier vast op de nokkenas en het lager laat los en kan dan heen en weer schuiven,maar om dat te controleren moet weer het nokkenashuis los....
Nou.... het probleem lijkt te zijn gevonden!!!!! een aansluiten op een vacuum-resevoir bleek gescheurd..... is gemodificeerd en gerepareerd en hij rijd na vele maanden en talloze bezoeken aan de garage weer goed!!!!
Ik hoop dat ie nu ook goed blijft lopen!
13 jaar
Nou ik hoop voor je dat hij zo blijft!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar