Ja mijn auto begint helaas met kuren!
Als ik de auto start (na een nacht stilstaan) en ik rijd weg dan doet de stuurbekrachtiging het soms niet. Ik moet veel meer stuurslag maken dan gebruikelijk. Na plusminus 3 km gaat hij weer naar "normaal", heel soms misschien zelfs naar iets te strak. Zit volgens mij geen dood of stroef punt in tijdens het maken van stuurslag (begint te slap of normaal en gaat over naar normaal of soms iets te stug, zeg maar).
Dit euvel had hij ook enkele malen toen was de auto ongev. 5 jr (nieuw gekocht). Toen een paar jaar stuk beter. Na het plaatsen van twee nieuwe remschijven voor (meer dan een maand geleden bij dealer) is het nu vaker en veel erger (9 jr. met 82.000 km).
Verder loopt hij af & toe op een rechtstuk uit het spoor (stuur houd ik dus recht), de auto verspringt dan een wiel breedte (qua gevoel) ook is hij dan veel meer wind gevoelig (dus slingeren van voren). Als aanvulling kan ik nog noemen dat, als de stuurbekrachtiging slap aanvoelt en ik stuur snel en scherp, voelt het net of ik op vier lekke banden rij (vooral sturen naar rechts).
Maar hij rijd soms ook gewoon enkele dagen lekker. Heeft iemand suggesties waar ik het eerste naar moet kijken. Ik heb gehoord dat er zowel elektrische als hydr onderdelen in de stuurbekrachtiging zit. Ik zal vanavond voor de zekerheid eerst even kijken naar de hoeveelheid olie (juiste druk), maar die is waarschijnlijk goed. Heeft iemand een idee, want ik heb gelezen dat dit behoorlijk specifieke problemen zijn, die veel oorzaken kunnen hebben.
Martin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Begin zelf eens met de accu voltage te meten. Voor de start, meteen na de start stationair en iets verhoogd toerental (2000).
Daarna als de motor warm is nog eens voltage bij stationair en iets verhoogd toerental eerst zonder verbruikers.
Daarna nog een keer maar nu met verbruikers aan (dimlicht en achterruit verwarming).
Martin,
Gaat ook weleens tijdens het starten of rijdend het oranje stuurlampje branden in instrumentenpaneel...?
precies wat old ford zegt:
Accu spanning en Laadspanning doormeten. evt. uit laten lezen op storingen.
en over het trekken en slingeren van voren, hoe zijn de bandenprofielen slijtage ..? want de draagarmrubbers bij deze type model scheuren vaak.
Gr Tiguan
Hoi,
Nee, er branden geen waarschuwingslampjes op het paneel. Wel de vw waarschuwing voor service nodig, maar die halen ze bij de apk standaard nooit weg (heb ik 1 maal voor betaald om weg te laten halen, brand hij 2 weken voor de volgende apk alweer. Dus dat zegt volgens mij niets)
Voor zitten net (halfjaar) twee nieuwe banden van continental om (heb ze ook al eens beide op achteras gezet, geen verschil). En de lichtmetalen velgen van 15" zitten er vanaf het begin al onder.
Nu de problemen wat erger worden, heb ik de wielen er al enkele malen af gehad om te voelen of er ergens overdreven veel speling zit, maar kan het niet echt vinden (ben een leek). Plus als hij op de krik staat is het geheel sowieso wiebelig en moeilijk te testen. Hoe zou ik kunnen testen of deze rubbers versleten/kapot zijn (is alleen visueel inspectie voldoende?)
Dus volgens jullie kan een verkeerde spanning invloed hebben op de stuurbekrachtiging. Ik heb wel regelmatig kapotte lampen (voor en achter), maar gelukkig is dat een van de goedkopere reparaties haha. Verder bij het testen van de spanning, buiten welke waarden zou spanning niet goed zijn? (dus bij motor uit / bij stationair / bij 2000 toeren). Dat moet nog wel lukken. En alvast bedankt voor de eerste tips.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar