Volkswagen Polo: ABS lamp brand na inbouw C.V. module

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 12V

Hallo,

Na het zelf inbouwen van een universele Centrale Vergrendeling module (auto wel uitgerust met CV, echter niet met afstandsbediening) is het ABS lampje constant gaan branden. Dit is vrijwel zeker gebeurt na het moment dat ik de kacheluitstroom opening onder de stuurkolom terugplaatste. Deze uitstroomopening heb ik moeten verwijderen omdat ik bij de Comfort module moest zijn om daar de blauwe draad af te splitsen voor het open- en sluitsignaal. Toen deze nog niet op zijn plek zat leek alles nog te werken. Ik heb de module getest voordat ik hem terugmonteerde en volgens mij daarbij de auto verplaatst waarbij het ABS lampje nog niet brandde.
Tijdens het inbouwen van de module heb ik netjes de minpool van de accu losgehaald. De dag nadat de storing optrad heeft het lampje nog 1 dag niet gebrand. Of de ABS toen wel werkte heb ik niet getest, echter dat hij nu niet werkt weet ik zeer zeker.

De zekeringen, ook die bovenop de accu heb ik reeds gecontroleerd en ligt opgeschuurd (dit n.a.v. tips in soortgelijke topics). Ook de uitstroomopening en alle stekkers daar in de buurt heb ik gecontroleerd.

Nu heb ik afgelopen week de storing uit laten lezen bij mijn universele garage en daar gaf hij een storing op de pomp of een massa probleem. Sorry de codes weet ik niet.

Hoe groot is de kans dat ik toch een dure vervanging/reparatie van de ABS-pomp zal krijgen? Of kan het zijn dat er in de buurt van de uitstroomopening ook iets van de ABS zit? Of is er nog iets wat ik eenvoudig zelf kan doen / controleren?

Met vriendelijke groet,

Adriaan

awisse

Geplaatst door awisse (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Als je de exacte code weet (inclusief nummer) zouden we misschien iets kunnen zeggen.
Nu is het gokken. Toeval?

awisse (0), 14 jaar geleden

Ik geloof niet in toeval...

De exacte code weet ik niet. Mocht ik hem weten dan laat ik het horen.

awisse (0), 14 jaar geleden

De auto weer terug van de garage. Het probleem is nog niet opgelost. Hij heeft alle massa aansluitingen + stekkerverbindingen nagelopen en speciaal die ook van de c.v. module en in de buurt daarvan om uit te sluiten dat daar het probleem zit. Daarna leek het positief omdat hij de melding kon resetten en het storingslampje uit was. Echter na een proefrit en een keer stevig remmen ging het ABS lampje weer branden.

De code die uitgelezen is is 04FC met melding Pompmoter onderbroken massa / Pluskortsluiting

Nu gaat hij kijken of hij op basis van deze code nog meer informatie kan vinden en daarna nog maar eens verder kijken.
Iemand nog een suggestie of wordt de kans toch groot dat het aan de pomp ligt?

awisse (0), 14 jaar geleden

Niemand een idee?

awisse (0), 14 jaar geleden

Het bleek uiteindelijk toch een scheurtje te zijn in de bekende zekeringstrip op de accu.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dat probleem komt inderdaad vaker voor,

04FC ofwel 01276 staat voor :

foutcode: 01276
nl Hydraulische ABS-pomp (V64)
du Hydraulikpumpe ABS (V64)
en ABS Hydraulic Pump (V64)
Extra info bij de foutcodes. Intermittent


Mogelijke verschijnselen:
Storingslampje brandt
ABS lampje brandt

Mogelijke oorzaken:
Te hoge weerstand in de bedrading of aansluitingen
ABS pomp (V64) defect
Connector naar de Control Module voor de ABS pomp (V64) defect
Control Module voor Brake Electronics (J104) is defect
Relais voor Hydraulische Pomp (J185)
Sensor voor Hydraulische Pomp (G101)

Mogelijke oplossing:
Check de connector naar de Control Module voor de ABS pomp (V64)
Check bedrading en aansluitingen
Bron Volkswagenfreak. VW Golf-4 en Bora. De zekeringenkast op de accu demonteren, pootjes reinigen, contacten van de drie groene steekzekeringen licht opschuren en met contactspray schoon maken (beter nog: plaats er drie nieuwe zekeringen in). Eén van deze drie zekeringen stuurt de ABS eenheid aan. Die contacten willen wel corroderen en dan krijg je de storing die hier omschreven wordt. De ABS eenheid is erg gevoelig voor een spanningsverlies.
Accupolen en de klemmen goed schoonmaken met schuurpapier of een staalborstel. Daarna even invetten met een likje vaseline en flink vast monteren.
Vervang ABS Hydraulic Pomp (V64)
Check/vervang de Control Module voor de Brake Electronics (J104)
Check/vervang het Relais voor de Hydraulische Pomp (J185)
Check/vervang de Hydraulische Pomp (G101)

awisse (0), 14 jaar geleden

Beste Stefan,

Bedankt voor je reactie echter zoals je al kan lezen in mijn post voorafgaand aan de jouwe is het probleem inmiddels opgelost en lag het aan de zekeringstrip op de zekeringenkast op de accu. Dus niet een van de steekzekeringen maar de strips die ernaast zitten vastgeschroefd. Of was mijn post niet geheel duidelijk?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.