Hallo,
Ik rij een T2b, 1600cc luchtgekoeld uit 1979.
Helaas ben ik op een richel gereden deze vakantie.
Stuur 90 graden verdraaid, draaicirkel rechtsom veel groter als normaal, linksom kleiner.
Bij inspectie leek een stuurstang verbogen ter plaatse van de pittmanarm van het stuurhuis.
Sporen deed hij nog wel goed.
We hebben bijde stuurstangen vervangen en de bus op de voorwielen uitgelijnd.
(Toespoor of zo?)
Hij spoort nu goed, stuur staat weer redelijk richting oude positie, dus spaken haast horizontaal.
Alleen het euvel van de draaicirkel is helaas gebleven. Iemand die ik sprak had het over de 0-stand van het stuurhuis.
Wie weet hier meer over? Hoe kan ik dat zien of instellen?
Zou er nog iets anders aan de hand kunnen zijn?
Bij inspectie ziet alles er gewoon uit.
Alvast dank voor het meedenken, ik hoop op een mooie nazomer en wil graag weer op pad! :-)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de pitmanarm wel goed recht er terug opgemonteerd, het kan zijn dat deze een tand of wat verkeerd staat, met bovengenoemd resultaat als gevolg.
Groeten Marcel
Ik ben er niet bij geweest toen de stangen zijn vervangen.
Naar mijn weten is de pitman arm er niet af geweest.
Zou door de klap de pitman arm verdraaid kunnen zijn?
Het was een soort verhoogde stoeprand, en de rechterstuur/spoorstang was dicht bij de pitmanarm verbogen.
18 jaar
kunt hem ook ffe posten op www.keversite.nl Hier zitten meer specialisten van deze auto's
Ik heb vandaag de bus op de brug gehad. De pitmanarm is verbogen, staat zichtbaar scheef.
Ik wil hem vervangen.
Is hij makkelijk los te krijgen?
Kan hij maar op 1 manier gemonteerd worden of waar moet ik rekening mee houden?
Hoe waren jouw ervaringen Marcel?
18 jaar
ho effe, ik heb geen ervaring met VW, wel met Hyundai busjes en Volvo ( FH en FM en dat soort spul)
Pitmanarm kan gruwelijk vastzitten, maar in jouw geval, als je hem toch moet gaan vervangen kan indien hij niet los wil, met een slijptol ingesneden worden, en dan een flinke klap in de snede met een koudbeitel geven, meestal willen ze dan wel los.
Voordat je tot deze acties overgaat, zou ik eerst een passende trekken zien te regelen, meestal gaat het daarmee wel, maarja, het is allemaal wat krom he, het is moelijk te zeggen.
Groeten Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar