Hallo iedereen,
Ik heb een probleem waar ik de oplossing niet voor kan vinden. Hopelijk weet 1 van jullie raad.
Bij mijn Polo knapte bij ca. 240dkm de multiriem. De riem is toen vervangen maar na 5000km knapte deze weer. Navraag leerde dat dit waarschijnlijk te wijten was aan de stuurbekrachtigingspomp die vastsloeg en zo die riem stuk trok.
De pomp is toen vervangen door een sloopexemplaar, maar na een paar 1000km was het weer prijs. Ik heb toen besloten om een revisiepomp te plaatsen. Met deze revisiepomp heb ik een paar duizend km gereden, maar toen knapte niet de multiriem maar zijn de bouten van de poelie van de stuurbekrachtigingspomp er finaal uit gewrongen. Ook maakt de pomp bij het stationair draaien van de motor een behoorlijk knerpend metaalgeluid. Inmiddels hebben we wéér een nieuwe revisiepomp geplaatst (nummer 3), het stuurhuis vervangen, de leidingen van het stuursysteem vervangen, een nieuwe spanrol geplaatst en een nieuwe multiriem geplaatst.
Het geluid was toen weg, maar na ca. 100km rijden kwam het tikkende geluid vanuit de stuurbekrachtigingspomp weer terug.
Ik hoop dat iemand hier mij verder kan helpen met dit probleem, want ik ben ten einde raad..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als er een vrijloop op je dynamo zit dan controleren of deze vastzit
De dynamo heeft geen vrijloop, maar een 'gewone' poelie
17 jaar
volgens mij zit er origineel een vrijloop op , informeer bij de dealer die kan het via chassisnr zien wat er op hoort te zitten.
dit type heeft geen vrijloop..
volgens elsa wel
Wat voor roller er op de dynamo zit weet ik zo even niet, maar deze zit niet vast en is gewoon draaibaar. Zou dit dan toch de oorzaak kunnen zijn?
17 jaar
als ik je klacht zo lees wel maar informeer even bij de dealer die kan het zo natrekken
Auto gaat morgen naar dealer.. maar kan het niet liggen aan het feit dat ik een revisiepomp geplaatst heb in plaats van origineel VW materiaal? De pomp zal niet voor niets iedere keer vastslaan.
17 jaar
sloopexemplaar is ook gesneuveld dus de oorzaak moet je denk ik niet in de stuurbekrachtiging zoeken.
heeft deze polo een spanner met zo'n arm er aan? deze gaan nl ook nog weleens stuk....en dan loopt de riem scheef of de riem wordt gesloopt..
De riem loopt niet scheef.. bovendien blijft de riem nu heel en wordt de poelie van de stuurpomp vermorzeld. Naar mijn interpretatie is het probleem dus te zoeken in de omgeving van de stuurpomp.
17 jaar
Voel je ook echt aan die oude pomp dat deze inwendig defect is?
Gebruik je wel de juiste stuurolie?
Ik heb dit nog nooit meegemaakt...
De pomp is nog te draaien, echter maakt deze een oorverdovend lawaai en op gegeven moment wordt de schroefdraad in de pomp waarin de bouten van de poelie zitten gewoon vermorzeld en de gaten van de poelie worden uitgelubberd. Het is net alsof de multiriem veel te strak staat, maar dat systeem is volgens mij niet af te stellen. Bovendien is de spanrol ook al vervangen.
Ik heb het gehele hydraulisch systeem van de stuurinrichting al vervangen. Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken
17 jaar
Welke olie gebruik je? Want als de pomp steeds stuk gaat zoals jij zegt,dan lijkt het mij een smeringsprobleem,maar klacht is zeker vet vaag.
Bij de vorige pompen gewone hydraulische olie, maar bij de laatste reparatie is er originele VW olie in gekomen.
17 jaar
Dat moet goed zijn dan,zou het op dit moment even niet weten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar