Volkswagen Transporter: T4 2.5tdi 151pk - Turbo - overdrukklep blaast constant.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: AXG

Ik en mijn kameraad hebben zopas een 2.5tdi blok in zijn VW T4 gelegd. Na wat elektronische problemen die je in onderstaand topic kan nalezen hebben we een bijkomend probleem.

Elektronicaproblemen: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

De bus rijdt ondertussen al een week en op zich rijdt ze niet slecht. Ondanks het feit dat we nog steeds een foutmelding hebben op de motorsturing (zie bovenstaand topic) gaat ze niet in noodloop of iets dergelijks. Ze rijdt vlot door en in hoge toeren trekt ze als een buffel. In de lage toeren (2000-2500) doet ze echter raar. De overdrukklep op de turbo laat dan constant druk weglopen waardoor ze ook minder vlot trekt op dat moment. Ineens volgt er dan een licht schokje en ze is vertrokken. Zolang we ze boven de 2500 toeren houden blijft ze ook gaan.

Het geluid dat we horen is ongeveer hetvolgde (ik ga dit proberen neer te schrijven, niet simpel): vanaf 2000 toeren hoor je dus een, zeg maar bijna, ratelend geluid van de overdruk klep. Allemaal heel korte "tsssjes" na mekaar. Op het einde van die serie volgt er dan een wat langere "tssssss" alsof we het gas zouden lossen maar dit doen we dus niet. Concreet betekend dit dus "ts-ts-ts-ts-ts-ts-ts-ts-tsssssssss". Maar dus heel snel. Waneer we dan het gas lossen volgt er nog een tssss maar deze lijkt me normaal te zijn.

We hebben niet echt een idee wat de oorzaak kan zijn. Maakt de turbo te veel druk en moet hij deze kwijt of scheelt er iets met overdrukklep en/of de sturing daarvan waardoor deze veel te snel open gaat? Ik vermoed het tweede aangezien de trekkracht ook minder is op het moment dat hij dit geluid maakt. Eens in wat hogere toeren pakt hij ineens aan, hoor je geen geluid meer tot je het gas lost en gaat hij echt wel vlot vooruit.

Iemand een idee..?

Alvast bedankt.

Bimmerstyle

Geplaatst door Bimmerstyle (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Jan227 (5) PRO, 11 jaar geleden

Hallo, lijkt op een probleem met de aansturing van de magneetklep laaddruk begrenzing N75. Deze wordt aangestuurd door het motor regelapparaat. In je andere topic geef je aan dat het gemonteerde regelapparaat waarschijnlijk niet bij de motor hoort. Weet je zeker dat deze van een AXG motor (150 pk) is en niet van een ACV (102 pk ) ? De een werkt namelijk met een variabele turbo , vacuuum gestuurd (150 pk) en de ander met een waste gate turbo, overdruk gestuurd en dus wellicht een andere duty cycle/kenveld. Wat is het onderdeel nummer van het motor regelapparaat ?

Groet Jan227

Bimmerstyle (0), 11 jaar geleden

Bedankt weer Jan voor je antwoord.

Het volledige nummer van de sturing heb ik hier niet bij de hand. Ik heb mijn kameraad gebeld en hij ging dit morgen eens bekijken en me dit doorsturen (de bus staat bij zijn ouders en hij is daar morgen pas). Nu we zijn vrij zeker dat deze sturing is voor de AXG motor. De laatste twee letters op het apparaat zijn "AJ". Deze zouden er volgens de verkoper enkel op staan bij de sturing voor de AXG. Ik heb dit net nog eens nagekeken in de ETKA en dit klopt. Er is maar één onderdeelnummer die eindigd op AJ en dat is de 074 906 018 AJ en deze zou toebehoren aan de AXG motor.

Wat we wel bekeken hebben is de aansturing van de variabele turbo. Wanneer we het darmpje daar losmaken en je geeft gas trekt hij vacuum. Dit lijkt te werken dus. Wel gaat dit niet geleidelijk aan. Bij ons is't meer een open/toe klep. Alles of niks dus. De regeling blijft volledig dicht staan en wanneer je gas geeft gaat hij ineens volledig open. Precies of de regeling blijft plakken. Is dit normaal of is het de bedoeling dat deze regeling geleidelijk verloopt en niet zo bruut als bij ons? Misschien zit dan daar ons probleem ergens...?

Jan227 (5) PRO, 11 jaar geleden

Hallo, niet toevallig de stekkers van de EGR en de N75 verwisseld ? Controleer evt de aansturing (duty cycle) van de N75 met een scoop. Groet Jan227

Bimmerstyle (0), 11 jaar geleden

Jan, Mijn kameraad heeft het daarstraks eens bekeken en de stekkers van de N18 (EGR) en N75 zitten goed. Deze zijn ook niet uitwisselbaar. De ene past niet op de andere. Hij heeft dan bij wijze van probeersel eens de vacuumleidingen naar de EGR en de turbo verwisseld maar dit bracht ook geen soelaas. Toen draaide de bus naar verluid helemaal vierkant.

Donderdag ben ik terug daar. Zelf heb ik geen scoop maar ik denk wel dat ik er eentje kan lenen van een kennis. Ik zal de aansturing dan eens uitmeten.

Hou jullie op de hoogte.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.