ik heb een gebroken cambelt gehad die de originele cilinderkop compleet heeft verwoest!. Na plaatsing van een gereviseerde kop loopt de motor slecht stationair met veel grijze/lichtblauwe rook waarvan de hoeveel toeneemt met het toerental.
Als ik de koudstart activeer dan loop motor aanzienlijk beter stationair met veel minder rook.
Diesels is niet mijn specialiteit ;-) en ik heb het vermoeden dat het met inspuiting te maken heeft omdat de koudstart een kleine verbetering geeft.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo,
Ik zou de distributie timing nog eens goed controleren, het heeft er alles van dat de timing niet 100% staat.
Met vriendelijke groet,
Dennis.
Hallo Dennis,
Fijn dat je mij in ieder geval alvast een mogelijke richting instuurt. Is je kennis mede gebaseerd op het feit dat de koudstart een verbetering geeft?
Ik ga in ieder geval er mee aan de gang.
Bedankt voor je input !
gr. Hans
12 jaar
Distributie timing controleren.
Nokkenas kan 180 graden verkeerd staan.
Kleppendeksel demonteren en spie achter in nokkenas monteren.
Krukas op tijd zetten met teken op vliegwiel.
Dieselpomp op tijd zetten en juiste voorinspuiting afstellen.
Nokkenas 180 graden verkeerd ??
Ik zal in telegramstijl weergeven wat ik gedaan voordat ik de motor weer kon starten:
Motor hangt in een motorsteun zonder kop en bak.
- 1e cilinder (kant van cambelt gezien) met meetklok op bovenste dode punt geplaatst
- merkteken op vliegwiel aangebracht en vliegwiel gefixeerd
- Kop aangebracht
- nokken as verdraais tot kleppen 1e cilinder niet bediend worden
- plaatje achter in nokkenas gepaatst voor afstelling
- nokkenas polie los gedraaid
- pomppoelie geblokkerd met stift 16mm (merktekens op pomp kloppen)
- Riem gepaatst en gespannen
- nokkenas poelie vastgezet
stel middelen verwijderd, blok ingebouwd en gestart met het voornoemde resultaat
misschien dat jullie nu een beter beed hebben wat ik gedaan (of niet gedaan) heb.
Nogmaals bedankt voor e input en een prettige dag
12 jaar
Zoals jij het beschrijft is goed voor een riemwissel . Controleer eerst of de krukasbout nog goed vast zit .......of als je deze los kunt krijgen vervang hem dan.!! De injectie moet binnen een waarde van 0,05 mm op de slag van de plunjer die in de pomp zit afgesteld worden . Als je niet aan de stand van de pomp heb gesteld zou het nog goed moeten staan maar het roken verklaart veel . Overmatig roken is een te late inspuiting . Voordat je aan de pomp of pouley gaat draaien EERST die bout en rondsel- spie controleren !! Stand en afstelwaarde van de pomp is wel op te vragen !! Specialisten werk en gereedschap . Succes.
Hallo, je geeft aan dat je met een microklok het bdp hebt bepaald en zelf een merkteken hebt aangebracht, staat er geen fabrieks merkteken op bv het vliegwiel ?
Let er ook op dat je de boel afstelt met niet actieve koudstart inrichting.
Groet Jan227
even om misverstanden te voorkomen. Met de spie die autobedrijf van Breugel bedoeld verstaan julie toh onder de platte alignmentstrip van 5mm dik die de nokken as gefixeerd houdt?
In dat geval is er dus van 180 graden wisseling geen sprake want de uitsparing in de nokkenas zit uit het midden en de algnment tool is er maar op èèn manier in te passen.
Om Jan227 zijn vraag te beantwoorden; er it een merkteken op het vliegwiel maar omdat ik de motor in een verrijdbare motorsteun had hangen kon ik een duidelijk herkenbaar teken naast het bestaande teken aanbrengen. Vandaar.
In mijn beperkte voorstelling (;-)) moet het toch zo simpel zijn dat als ik een kop van een lopende motor overzet op een andere lopende motor zat in de 2e situatie die diesel gewoon moet starten. Of is dit te simpel geredeneerd.
Feitelijk is dat wat gebeurd is.
Wat ik mij wel afvraag is waarvoor de spie uitsparing aan de voorzijde van de nokkenas voor is als het tandwiel er toch met een conische passing opgeklemd wordt?
Dus zoals ik als in het begin zei; ik heb weinig ervaring met diesel.
Toch voor alle input bedankt want ik wil graag het waarom van probleem weten
gr. Hans
12 jaar
Die nokkenas verbinding is bij diesels zo ,omdat bij afvlakken van de kop en /of dikte verandering van de pakking ,de nokkenas stand niet meer zou kloppen met de beoogde stand . Alle bevestigingen zijn afstelbaar gemaakt om de gunstigste stand te benaderen. Zie uit te vinden of de zuigers van 1 en 4 precies op het dode punt staan bij begin van de afstelling . Groeten.
Hallo, controleer eerst het krukas tandwiel op een uitgeslagen spie/loszittende centrale bout (alleen voelen met een sleutel aan de centrale bout heeft geen zin), zoals al aangeven door Punt op 4 juli jl. Gebruik evt de zoekfunctie voor meer topics omtrent dit probleem. Als dit het geval is, verloopt je inspuitmoment steeds. Grote kans dat hier het probleem zit. Groet Jan227
Omdat ik na controle van mij zelfvrij zeker wist dat de belt timing goed stond ben ik aan het neuzne gegaan over instructie video's voor de pomptiming.
In mijn optiek zo die pomptiming alleen maar met gespecialiseerd gereedschap te doen zijn echter er was een vido bij die waarschijnlijk voor mij het probleem oploste. Zie onderstaande link en neem even de moeite om het filmpje helemaal af te kijken!
http://www.youtube.com/watch?v=x5RF6C1OX...
Toen ik die motor uitgebouwd had heb ik de pomp er af gebouwd om het blok te kunnen reinigen hetgeen in 360.000km niet meer gebeurd was.
EN ik hoor de vakmensen al gruwelen bij de opmerking "de pomp er af gebouwd" want in mijn kinderlijke onschuld en onwtetendheid heb ik daarmee de pomp timing verkl..id. Vegelijkbaar met het verwijder van een complete verdeler.
Dat is inmiddels duidelijk door het filmpje.
Om nu een lang verhaal kort te maken (want die motor is al weer ingebouwd); kan ik door de pomp telkens een of 2 graden te draaien en weer op nieuw vast te zetten de tinming weer goed krijgen of is het verstandiger om er een micrometer in het afstel gat te maouvreren en zo de aftselling te doen ??
al doende leert men en vooral luisteren en lezen ;-)
Alvast weer bedankt en een fijn weekend
gr. Hans
12 jaar
Micrometer plaatsen want een milimeter is al heel veel voor de timing.
Inderaad het probleem is timing van de dieselpomp. Op deze website http://vincewaldon.com/index.php?option=... wordt gedetailleerd uitgelegd hoe het tedoen en als je de richtlijn letterlijk volgt kan het haast niet verkeerd gaan.
Roken is met 99% afgenomen echter nu doet zich een heel ander probleem voor nl:
Boven op de pomp zit een hevel die bedient wordt door de LDA-unit. Als de motor loop lekt er in behoorlijke hoeveelheden diesel langs de as van de hevel die uit de pomp komt.
Is dit simpel te verhelpen of wordt het een kostbare repratie door een gepecialiseer bedrijf ?
Onder het motto "soms zit het mee, soms zit het tegen" hoop ik dat iemand mij hier ook mee kan helpen.
Voor het andere; nogmaals hartstikke bedankt voor de input !!
gr, Hans
12 jaar
Daar zijn reparatiesetjes voor te koop. Het bronzen busje en keering worden dan vervangen.
Daarbij moet het dekseltje v/d pomp verwijderd worden.
Let echter goed op! Daaronder zit een stelmogelijkheid in de pomp. Deze moet exact zo blijven staan anders is de hele boel totaal van slag.
Laat het eventueel even doen door een bedrijf die pompen kan reviseren zoals een Boschdienst. De kosten vallen redelijk mee. Pomp hoeft er niet af.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar