De auto geeft een schrapend geluid bij de 2000 toeren, vooral als de motor koud is. Het is net of loopt er iets ergens tegenaan. Hoe warmer de motor wordt hoe minder je het hoort. Als de caravan er achter hangt en de motor is nog koud dan brult de motor er gewoon over. Alle specialisten suggereerden dat het wel eens het vliegwiel zou kunnen zijn. Vandaag hebben ze de versnellingsbak gedemonteerd, omdat ik er niet meer mee durf te rijden met de caravan.
Nu blijkt dat de speling op het vliegwiel zo groot is als men zou verwachten van een vliegwiel met 124.000 km achter de kiezen.
De garage durft het dus niet aan het vliegwiel op haar verantwoording te vervangen. Het is mijn beslissing zeggen ze. Maar ze garanderen niet dat het euvel verholpen is.
Wie o wie kan mij helpen. Ik zit echt omhoog. Kosten vervangen vliegwiel en drukgroep en koppelingsplaten 1875 euro.
Maar geen garantie dat het lawaai over is geven ze niet.
Wie heeft een idee wat het anders zou kunnen zijn?
Tandwielen die ergens tegen aan slepen bijvoorbeeld.
De garage heeft geen idee wat het zou kunnen zijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is lastig te zeggen omdat we het zelf niet hebben gehoord. Vliegwiel komt redelijk vaak voor maar of dat het is durf ik niet te zeggen.
Is het een onregelmatig schavend geluid met wat gerammel tussendoor en verandert als je de koppeling intrapt? Zoja dan zou het het vliegwiel kunnen zijn maar ben niet zeker. Is het een geluid wat niet verandert als je de koppeling bediend dan zou het ook heel goed iets anders kunnen zijn bv de waterpomp. maar is nu lastig te zeggen vanachter de pc.
Speling in het vliegwiel hoort zo (cm of 2) maar mag weer niet teveel zijn en je moet als je de speling voelt ook een veerdruk voelen als je hem tegen de aanslag duwt. Maar ook dat is nu lastig te beoordelen vanachter de pc.
Het zou beter zijn geweest als je eerst ging informeren naar je probleem zodat wij je wat konden vertellen wat je zou kunnen testen maar nu ligt de bak er al vanaf dus dat kan niet meer.
Dank voor je snelle reactie.
Het probleem speelt al een jaar en 24.000 kilometer. Maar het wordt steeds erger.
Wie hebben we tot nu toe onder andere geraadpleegd en wat zeiden die:
Volkswagen Assen denkt dat het wel eens het vliegwiel zou kunnen zijn: Ze hebben met de auto proefgereden (toen de motor koud was). Ze hore het geluid maar kunnen het niet thuis brengen. Het is net of er iets aanloopt: zei de monteur.
Volkswagen Heerenveen denkt dat het wel eens het vliegwiel zou kunnen zijn. Daar ligt ie uit elkaar. Ze hebben er mee proefgereden (toen ie heet was) en hoorden niets.
De auto is geïnspecteerd door CARREC in Soesterberg. Die hebben er mee gereden toen de motor koud was. Die dachten eerst (schriftelijk correspondentie) dat gezien de klachten het het vliegwiel NIET zou kunnen zijn. Na inspectie stelden ze hun mening bij en dachten ze dat het wel eens het vliegwiel zou kunnen zijn. Maar ook hier geen garantie dat dat het ook is.
De laatste keer met de caravan erachter met koude motor stond de auto gewoon te stoempen de heuvel op vanuit stilstand. Als de motor koud is ontstaat er een schurend geluid bij de 1800 toeren tot aan de ongeveer 2000. Kom je erboven of blijf je eronder dan hoor je dat geluid lang zo erg niet.
13 jaar
Zijn het twee of drie korte schavende geluidjes in het toerenbereik of is het een lang geluid?
Voornamelijk in zijn twee?
13 jaar
Nee, het is een continu schavend geluid. De versnelling doet niet ter zake.Hij doet het in alle versnellingen, maar het toerental is bepalend. En dan moet je vooral voorstellen dat de eerste 20 kilometer het ergste zijn. Als je dan eenmaal op de snelweg zit en continu een bepaalde snelheid kunt rijden wordt het geluid wat beschaafder.
13 jaar
De auto zit weer in elkaar: nieuwe drukgroep, nieuwe platen en een nieuw vliegwiel. Geen lawaai meer. Het probleem is dus opgelost.
Ondertussen ben ik geschoold in vliegwielproblemen. Bijgaand een paar bijzonder interessante sites over LUK vliegwielen (DE producent van vliegwielen) over testapparatuur voor het vliegwiel en waarop je het vliegwiel in eerste instantie optisch controleert.
Bedankt voor de suggesties. Hierbij wat literatuursites over het vliegwiel.
http://www.kuhne.nl/content/downloads/fi...
http://www.amt.nl/Nieuws/Testgereedschap...
http://www.schaeffler.com/remotemedien/m...
de laatste is er ook in het Engels. In het Nederlands kan ik de publicatie niet vinden
13 jaar
Bij Carrec gerepareerd?
13 jaar
Nee, die geven veel kortere periode garantie op een BOVAG reparatie (ik dacht me te herinneren maar 3 maanden).
Bij de VW (in dit geval Heerenveen) heb je veel langer garantie op reparaties (ik geloof 2 jaar) en dat geeft dan gewoon de doorslag.
13 jaar
[quote=uilke123]Bij de VW (in dit geval Heerenveen) heb je veel langer garantie op reparaties (ik geloof 2 jaar) en dat geeft dan gewoon de doorslag.[/quote]
Garantie op delen = 1 jaar (m.u.v slijtage) enkel op constructiefouten. Garantie is een mooi woord, vaak een Sigaar uit eigen doos.
Gr. paul
Gelukkig rook ik niet.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar