Volkswagen Golf TDI: TDI blijft doorlopen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Auto blijft soms eventjes doorlopen nadat hij is stilgezet. Dit werd gemeld door de klant en nu het steeds erger werd is de auto bij ons binnen. Er blijft nog eventjes spanning op de afsluitklep van de brandstofpomp te staan nadat het kontakt is uit gezet. Ook de koelfan blijft met koude motor doordraaien, wat natuurlijk niet zo hoort, maar als we de stekker van de koelfan loshalen, slaat de motor wel direkt af na het afzetten van het kontakt. Wie heeft een idee waar te zoeken?

Siem Bijman

Geplaatst door Siem Bijman (140) PRO , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Hoi Siem,

Is het een koelfan met naloopregeling?? Denk dat deze een appart relais heeft of door de motorstuurdoos aangestuurd wordt, check deze eens op vastkleven. Het probleem van het doorlopen zal wel komen door het probleem met de koelfan.

Systeem geeft bij uitlezen geen storingen neem ik aan?

Ik weet niet wat er gebeurt als de beruchte relais 109 verkleeft blijft. Check deze eens.

Anders wordt het toch een klusje voor de elektrische schema's. Heb je die?

volgwagen (0) PRO, 18 jaar geleden

Werkt de vacuumklep(nabij egr) die de inlaat afsluit bij afzetten wel? anders blijft de motor ook ietwat doorhobbelen.

Siem Bijman (140) PRO, 18 jaar geleden

Bedankt Harry. De elektrische schema's heb ik via Autodata, maar daar staan alleen de schema's op met een airco-installatie. Daar zit een regelmodule op, die de aanjager aanstuurt zoals het staat getekend. Maar hier zit nog een gewone thermozender in de radiateur. We hebben ook de stekker van de thermozender losgekoppeld en dan gaat de koelvin ook uit en is de auto direkt uit na het afzetten. De stekker was niet echt vies ofzo, maar nadat we deze gereinigd hadden en de stekker weer hadden gemonteerd bleef de koelvin uit. En de auto direkt uit na het stilzetten. De vraag is nu dus eigenlijk of dit toeval was of dat de aansluiting op de thermozender ervoor kan zorgen dat de koelvin blijft draaien (ja natuurlijk) en dat dat veroorzaakt dat de auto even blijft doorlopen.

Nadat we een paar testritjes hadden gemaakt bleef het ook goed en door handmatig de koelvin aan te sturen hebben we getest of de koelvin zelf de boosdoener zou zijn (hoe?) maar ook toen ging hij gelijk uit.

@Harry:Ik verwacht zelf dat de klant eerdaags weer belt, maar als jij of iemand een schema'tje heeft van deze 110pk TDI zonder airco van 1997, dan hoor ik het graag.

@volgwagen: de vacuumklep heeft hier niets mee van doen aangezien de brandstofpomp nog even bekrachtigd blijft aals het probleem zich voordoet. Als we de stekkker van de koelvin loshalen is hij gelijk uit.

volgwagen (0) PRO, 18 jaar geleden

ik lees trouwens ook net dat het om een tdi uit 97 gaat, daar zit deze nog niet op, mijn fout.

F._Kormelink (0) PRO, 18 jaar geleden

Heeft de regelmodule wel goede massa? Aangezien deze naar massa regeld

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

siem, kijk ffe in je postvak in

Volgens vw schema is de fan over een relais geschakeld.

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Siem, je kan toch zo meten waar spanning op blijft staan? Je zult het, denk ik, in je relais of contactslot moeten zoeken. Relais wat mogelijk is ingebrand en heel ff blijf hangen nadat de bekrachtiging afvalt. Is toch gewoon kwestie van meten?

Sytze

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 18 jaar geleden

Mischien een relais?
In veel relais zit tegenwoordig een diode .
Dit is om de inductiespanningen af te voeren (oa van het open of dicht gaande relais)
Diodes die stuk gaan hebben vaak de neiging om te gaan door-
verbinden.(eigenlijk de tegenovergestelde werking)
Het nadraaien van de koelvin genereerd genoeg stroom om evt
een andere gebruiker in te schakelen.
Oiram

Siem Bijman (140) PRO, 18 jaar geleden

Jongens, de klant is weer terug. Maar bij ons vrijdag in de werkplaats was het natuurlijk weer ok. Dus Sytze meten is dan niet mogelijk. Harrie, bedankt voor je schema, gaan volgende week weer verder want gisteren weer de klant aan de lijn dat hij weer -even- bleef doorlopen. Hadden voor de zekerheid de thermozender maar vervangen, alleen dat was het dus niet.

Wordt vervolgd.

Siem Bijman (140) PRO, 17 jaar geleden

Blijkt een kortsluiting te zitten in de bedrading.

caddy1492 (0) PRO, 17 jaar geleden

het is niet dezelfde storing aangezien dit in de bedrading zit, maar toch: een a4 tid AFN motor had de volgende storing.; motor was niet meer af te zetten. soms liep deze wel een minuut of 4 door. enige tijd later liep hij enkel 1200 toeren stationiar. ook het storinggeheugen vol met alle storingen die betrekking hadden op de brandstofpomp (timing, verstelling, regelschuif, enz) pomp eraf en uit elkaar gehaald
[url=http://imageshack.us][img]http://img311.imageshack.us/img311/8173/...[/img][/url]
doordat de rollen en de nokkenschijf compleet versleten waren heeft alle gruis een behoorlijke schade aangericht. andere pomp en hij loopt weer als een zonnetje

Siem Bijman (140) PRO, 17 jaar geleden

[url=http://imageshack.us][img]http://img382.imageshack.us/img382/632/v...[/img][/url]

Hier ook nog even een foto erbij.

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

gatverdamme siem, dat ziet er aardig uit als verbrande kabel.... Hebbie beetje sluiting gemaakt daar??

Siem Bijman (140) PRO, 17 jaar geleden

[url=http://imageshack.us][img]http://img382.imageshack.us/img382/6808/...[/img][/url]

Nee Harry, dankzij jouw schematje kwam ik erachter dat er een massalus bij de koplampen zat die zowel werd gebruikt voor het X-relais en de koelventilator. Daar dus de bedrading eens opengemaakt en kwam dit er gelukkig uit als boosdoener. Dus bij deze nog weer even extra dank voor je hulp.

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

Heeft die kabelboom een beetje in de knel gezeten door een schade?

Hans

Siem Bijman (140) PRO, 17 jaar geleden

Dan moet dat al een 6 jaar geleden zijn gebeurt, want zolang rijdt deze klant er al mee. Maar zou natuurlijk wel eens de oorzaak kunnen zijn hoor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.